Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Jeg vil ikke at det skal være alt for mye prat om ventelister og ADer og priser, men det jeg er nysgjerrig på er hva folk tenker en "normal" situasjon er.

For nesten nøyaktig ti år siden fikk jeg 10% på en no-date Sub, levert ekspress over natta dagen etter at jeg bestilte den. Er det det som er normalt? Eller er det "normalt" at en Daytona eller GMT "bare" går for 2x retail istedet for 4x på annenhåndsmarkedet?
Kunne få 10% tilbake i 2017 også, så tenker at det er mer normalsituasjonen ja
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe
Fikk 10% så sent som i 18 på enkelte modeller. Men hva normalen blir etter hypen er vanskelig å si. Jeg tviler på at vi kommer tilbake dit med det aller første. Nordmenn har penger nok.
 
Var innom AD på lørdag for å se om de hadde Black Bay 58. De hadde to, men ikke i sort. De kom i midlertid til å få inn snart, og jeg ble forklart at det ikke var lister eller "For Exhibition Only" på Tudor lenger. Jeg spurte så om det var like hett på Rolex som før, men innen den hyggelige selgeren rakk å svare, overhørte vi en annen ivrig kunde trygle om å få forhåndsbetale en Rolex han akkurat hadde prøvd. Leveringstid hadde ingenting å si, bare han fikk sikret seg en. Antar at dette var en DJ, da den eneste sportsmodellen inne, en TT Submariner, fortsatt sto i vinduet. Den entusiastiske kunden fikk et hyggelig "nei".

Jeg husker en tid da man faktisk kunne kjøpe en DJ, også en TT Sub og en Explorer II ny hos forhandler, men at sportsmodellene i stål var vanskelig å skaffe, og at det hadde begynt å komme ventelister på de. I en økonomi med brått fallende etterspørsel, tipper jeg at man havner der igjen etterhvert.
 
I min verden vil det "normale" være full tilgjengelighet på alle modeller, kanskje opp til 4 ukers leveringstid på noen og 5% rabatt på veil. listepris evt. litt "goodies" ved siden av.. Det hadde også gitt betjeningen hos AD`ene en enklere og mer behagelig hverdag. Det unormale vil nok være det nye normale i lang tid fremover når det gjelder AD, gråmarkedet er nok vanskeligere å spå.
 
Jeg vil ikke at det skal være alt for mye prat om ventelister og ADer og priser, men det jeg er nysgjerrig på er hva folk tenker en "normal" situasjon er.

For nesten nøyaktig ti år siden fikk jeg 10% på en no-date Sub, levert ekspress over natta dagen etter at jeg bestilte den. Er det det som er normalt? Eller er det "normalt" at en Daytona eller GMT "bare" går for 2x retail istedet for 4x på annenhåndsmarkedet?

- At man kan være heldig at AD X har vare Y på lager.
- Ingen rabatter på stål, kanskje litt på mindre attraktive materialer hos de "dårligste" forhandlerne.
- Populære modeller har vanligvis uker eller noen måneders ventetid.
- Annenhåndsmarkedet? Der går de mest populære modellene til over listepris "ubrukt", men kanskje nærmere 20-50% enn mangegangen.

Jeg tror heller ikke at en slik situasjon må være så altfor langt unna (men kan også være det). Det eneste som kreves er at Rolex blir ukult igjen, når folk flest begynner å kalle Rolex "harry" igjen.
 
- . Det eneste som kreves er at Rolex blir ukult igjen, når folk flest begynner å kalle Rolex "harry" igjen.
Har Rolex noen gang vært kult? De har vel heller alltid lagd trauste, robuste og litt kjedelige ur?
Om ikke Rolex tidligere har vært «Harry», så er det i hvert fall blitt det nå etter inviiistor hypen.
 
Har Rolex noen gang vært kult? De har vel heller alltid lagd trauste, robuste og litt kjedelige ur?
Om ikke Rolex tidligere har vært «Harry», så er det i hvert fall blitt det nå etter inviiistor hypen.
Her er det vel helt sikkert er like mange meninger som klokker.
Jeg tror hvert fall at for veldig mange er det med Rolex det hele starter. "Alle" kjenner merket, og skjønner at dette er noe helt annet enn smartklokker. Så vil man vel ofte utvide horisonten etter hvert.
Og i mine øyne er alt som bidrar til økt klokke interesse blant massene positivt. Så slipper det å gå med oss som med frimerke og pins samlerne (no offence, for de som fortsatt samler) ;)

Personlig tenker jeg også at det har sin sjarm med klokker som ikke bare er laget av enten LVMH, Swatch Group eller Richemont gigantene (selv om Omega er en av mine favoritter). Og for all del, det er jo heldigvis flere enn Rolex som er frittstående produsenter med egne verk.
Men neppe noen som tante Guri har hørt om....
 
Redigert:
For ca. 3 år siden ble jeg tilbudt Rolex DJ uten venteliste. Grunnet finansene falt valget på Tudor BB GMT (venteliste) i stedet.
Etter hvert ble det også venteliste på DJ hvor man måtte ha kjøpshistorikk for å få muligheten til å kjøpe. DVS. Man ble tilbudt DJ41 fremfor den modellen man egentlig ville ha...
Bestilte da DJ41 i håp om å få komme på venteliste på Rolexen jeg faktisk ønsket meg. Ble i grunn presset på en DJ... Tidene forandrer seg.
Historien ender forhåpentligvis godt når de ringer. Da jeg er i mål med mitt 4 år langvarige drømmeklokke prosjekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe
Screenshot_20221026-194358~2.png
 
Jeg kjøpte en OP41 for 61.600 kroner i våres. Nå ligger den på 64.700 kroner, altså nøyaktig 5 % prisøkning.
 
Redigert: