Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Har et spørsmål vedr opptrekk. Har en Submariner 116610LN som har stått i winder. Ved tidligere opptrekk har krone stoppet opp etter en haug av opptrekk, slik at den er trekket fullt opp. Nå er det en stund siden jeg har brukt den. Når jeg nå trekker opp med krona stopper den aldri opp.. Noen tanker / erfaringer?
 
Har et spørsmål vedr opptrekk. Har en Submariner 116610LN som har stått i winder. Ved tidligere opptrekk har krone stoppet opp etter en haug av opptrekk, slik at den er trekket fullt opp. Nå er det en stund siden jeg har brukt den. Når jeg nå trekker opp med krona stopper den aldri opp.. Noen tanker / erfaringer?

En automatisk klokke har ikke "stopp" på opptrekkfjær. Da ville opptrekket (automatikken) fått problemer når du har brukt klokken lenge. Sett at du har klokken på 24 timer i døgnet. Da ville den få kontinuerlig opptrekk og fjæren ville røket i festet.

Det er heller merkelig at den stoppet "første gangen" som du beskrev. Jeg tipper det har vært en missforståelse med fingrene.

Jeg tipper alt er i orden.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner og mor10lil
rolex-explorer-2-41.jpg


Året Rolex-spådommer – Tidssonen Edition.

 
Har et spørsmål vedr opptrekk. Har en Submariner 116610LN som har stått i winder. Ved tidligere opptrekk har krone stoppet opp etter en haug av opptrekk, slik at den er trekket fullt opp. Nå er det en stund siden jeg har brukt den. Når jeg nå trekker opp med krona stopper den aldri opp.. Noen tanker / erfaringer?

Jeg har aldri opplevd at kronen på min sub stopper opp når den er fulltrukket. Meg bekjent har disse verkene en clutch som «slipper» når verket er fullt trukket. Dermed kan man skru «for alltid» uten at kronen stopper.

edit: ser noen kom meg i forkjøpet:)
 
  • Liker
Reaksjoner: mor10lil og Grendel
Jeg har aldri opplevd at kronen på min sub stopper opp når den er fulltrukket. Meg bekjent har disse verkene en clutch som «slipper» når verket er fullt trukket. Dermed kan man skru «for alltid» uten at kronen stopper.

edit: ser noen kom meg i forkjøpet:)
Nemlig. Fjæra er formet som en «s» hvor enden sleper mot innsiden av fjærhuset. Forhindrer fjærbrudd. Dette gjelder for absolutt alle selvtrekkende verk.
2187997D-F3D1-4D01-99B6-E5221C878939.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Hva er status for superjubilee for tiden, er det mulig å kjøpe ny dj36 med det kontra jubilee?
 
Vis vedlegg 247797
Slik har det jo allerede vært en stund..

Nei, det syns jeg er en i overkant spekulativ påstand. Jeg har ennå til gode å høre historier om "kjøp to Cellini, få kjøpe én Pepsi" her til lands.

Foreløpig virker det som om landets fem forhandlere baserer sin utvelgelse av hvem som får, primært på "vanlige" kundeforhold (hvor det sikkert koker ned til ting som total spend, lojalitet/varighet, type kunde osv.), trynefaktor, tilfeldigheter og flaks.

Jeg mener det er nyanser her, mellom det å få komme rett inn fra gaten og kjøpe en klokke, og den kynismen man hører foregår hos enkelte aktører i enkelte land.
 
Nei, det syns jeg er en i overkant spekulativ påstand. Jeg har ennå til gode å høre historier om "kjøp to Cellini, få kjøpe én Pepsi" her til lands.

Foreløpig virker det som om landets fem forhandlere baserer sin utvelgelse av hvem som får, primært på "vanlige" kundeforhold (hvor det sikkert koker ned til ting som total spend, lojalitet/varighet, type kunde osv.), trynefaktor, tilfeldigheter og flaks.

Jeg mener det er nyanser her, mellom det å få komme rett inn fra gaten og kjøpe en klokke, og den kynismen man hører foregår hos enkelte aktører i enkelte land.
Bjerke er kanskje den eneste av forhandlerne som praktiserer ventelister? Men kriteriene for å komme på venteliste omfattes nok av de momentene du lister opp. Hos de andre forhandlerne har ventelistene flyttet inn i hodene til de som bestemmer ;) Historier som "rett inn fra gaten og ut med sportsmodell i stål" har skjedd, men det var nok vanligere for 2-3 år siden. Med dagens hinsidige etterspørsel tror jeg de mest attraktive modellene allerede er "fordelt" når sendingene kommer. Så tror jeg forhandlerne foretrekker å selge til kunder de kjenner eller som de har et ryddig og etablert kundeforhold til. De ønsker også å selge til "riktig" kunde, som ikke lider av flippesyndrom eller som er ute etter rask fortjeneste. Da må man innom fysisk i butikkene og snakke om hobbyen sin! Det tar tid å bygge opp et godt kundeforhold. Jeg har ingen tro på at norske forhandlere forventer at man må kjøpe x antall ukurante klokker før man kommer i posisjon til det (nesten) alle vil ha.
 
Det virker jo helt jævlig for både kunder og de ansatte i butikkene at de som ønsker å kjøpe Rolex henger ut på sjappa og prater trivelig "klokkeprat" hver gang de har tid til det. AD-ene blir en slags ungdomsklubb der folk kommer for å slikke ræv og prater klokker med de ansatte som høyst sannsynlig ikke er så veldig interresserte i varene de selger. Jeg får fnatt av tanken!