Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Har et spørsmål vedr opptrekk. Har en Submariner 116610LN som har stått i winder. Ved tidligere opptrekk har krone stoppet opp etter en haug av opptrekk, slik at den er trekket fullt opp. Nå er det en stund siden jeg har brukt den. Når jeg nå trekker opp med krona stopper den aldri opp.. Noen tanker / erfaringer?

Har et spørsmål vedr opptrekk. Har en Submariner 116610LN som har stått i winder. Ved tidligere opptrekk har krone stoppet opp etter en haug av opptrekk, slik at den er trekket fullt opp. Nå er det en stund siden jeg har brukt den. Når jeg nå trekker opp med krona stopper den aldri opp.. Noen tanker / erfaringer?

En automatisk klokke har ikke "stopp" på opptrekkfjær. Da ville opptrekket (automatikken) fått problemer når du har brukt klokken lenge. Sett at du har klokken på 24 timer i døgnet. Da ville den få kontinuerlig opptrekk og fjæren ville røket i festet.

Det er heller merkelig at den stoppet "første gangen" som du beskrev. Jeg tipper det har vært en missforståelse med fingrene.

Jeg tipper alt er i orden.

8- )

• Liker
Reaksjoner: Mulliner og mor10lil
rolex-explorer-2-41.jpg

Året Rolex-spådommer – Tidssonen Edition.

Jeg har aldri opplevd at kronen på min sub stopper opp når den er fulltrukket. Meg bekjent har disse verkene en clutch som «slipper» når verket er fullt trukket. Dermed kan man skru «for alltid» uten at kronen stopper.

edit: ser noen kom meg i forkjøpet:)

• Liker
Reaksjoner: mor10lil og Grendel
Jeg har aldri opplevd at kronen på min sub stopper opp når den er fulltrukket. Meg bekjent har disse verkene en clutch som «slipper» når verket er fullt trukket. Dermed kan man skru «for alltid» uten at kronen stopper.

edit: ser noen kom meg i forkjøpet:)
Nemlig. Fjæra er formet som en «s» hvor enden sleper mot innsiden av fjærhuset. Forhindrer fjærbrudd. Dette gjelder for absolutt alle selvtrekkende verk.
2187997D-F3D1-4D01-99B6-E5221C878939.png

• Liker
Reaksjoner: Maz19