Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Personlig ser jeg ikke poenget med å ha 10 utgaver av så og si samme klokke. Ja det er kanskje små variasjoner på skiva, visere osv, men alt i alt er det samme klokke. Folk må gjerne kalle seg samlere og si at de har en genuin interesse for variantene, men det er vel ikke å stikke under en stol at Rolex som investeringsobjekt er en stor drivkraft blant disse samlerne. De er flinke til å fronte vintage Rolex og vi har nådd et absurd nivå der hver eneste lille detalj på en gammel Rolex gir grunnlag til et prispåslag. Krona på suben min stopper kl. 8 når jeg har skrudd den helt inn. Regner med det gir grunnlag for legge på 10k ekstra på salgsprisen. :eek:

For meg blir slike vintage GMT- og Daytona-samlinger bare tullete. En god samling for min del har variasjon og sier noe om eieren. Synes Matt Jacobson (Facebook sjef) har en fantastisk samling med mye variasjon. Her finner man ekstremt sjeldne varianter som det tar tid å skaffe seg, selv om du er stinn av penger.

Forsåvidt enig, men folk må få samle på hva de vil. Om noen er villig til å betale dustepriser for diverse anomalies får være opp til dem. Man kan ikke henge seg opp i alt :)
 
Uten å ha noen som helst peiling på Rolex; en slik samling er jo dritkul! Han her har tydeligvis et fokus i hobbyen sin og kjører på. Hvem som helst (med litt kroner tilgjengelig) kan jo ha en av hver Rolex modell, men når man begynner å kjøre varianter av én modell, da er man genuint interessert. Tommel opp!
 
Uten å ha noen som helst peiling på Rolex; en slik samling er jo dritkul! Han her har tydeligvis et fokus i hobbyen sin og kjører på. Hvem som helst (med litt kroner tilgjengelig) kan jo ha en av hver Rolex modell, men når man begynner å kjøre varianter av én modell, da er man genuint interessert. Tommel opp!

Du har et poeng der. Nå mener jeg ikke at variasjon er det samme som å kjøpe produktkatalogen til Rolex. Jeg vil si det, på lik linje med å ha ti like ur, er en kjedelig samling.

Men tilbake til poenget med innlegget. Dette ensidige fokuset på Rolex har så og si drept klokkeinteressen min. Det hadde vært artig å høre fra flere hvordan dette hodinkee/instagram/samler-fokuset som har vært de siste åra har påvirket deres forhold til Rolex.
Det er åpenbart at det funker for Rolex selger jo som bare det, men for de som har fulgt med en stund er det kanskje ikke de som stiller seg i kø utenfor AD?
 
5DBC99A9-7DB5-4C9C-B9D0-FC89DB5AF6BA.jpeg

OP36 med hvit skive. Perfekt size.
 
Jeg har hørt rykter om at Rolex har en egen avdeling for vedlikehold og restaurering av gamle modeller, hvor reservedelene til den spesifikke referansen for lengst er gått ut av vanlig produksjon.

Bas, aka SearChart på TRF, er en urmaker som jobber for Rolex, så jeg sendte ham en PM og spurte. Her er samtalen:

"Hello!
cheers.gif


I have a question that I hope you can answer.

In the thread about Rolex removing parts accounts from some independent watchmakers, a few posters mentioned that Rolex offers a special service for repairing/restoring old vintage watches where parts have gone out of production, and where regular RSCs will decline service due to age. Among the services mentioned was making new parts from scratch in order to keep the watch going for the customer - although at a premium price compared to a regular service, of course. This department is supposedly called "Historical Watches", or something similar.

Since you work for Rolex as a watchmaker, do you know if there is any truth to this? Does Rolex offer such a service? It would be awesome if they did, as it would mean a Rolex can indeed be considered a true "heirloom piece".

Kind regards from Norway
XXXX"
Svar:

"Hi XXXX!

Yes there is! It's called the Rolex restoration atelier.
cheers.gif


It is very cool that they still offer something like this.

Atelier Service.png


Best regards,
Bas"


Stilig! For at en klokkeprodusent skal kunne sies å produsere "arvestykker", så er det naturligvis helt avgjørende at de selv tilbyr å holde liv i dem uansett hvor gamle de måtte bli. Hvis ikke så forsvinner jo poenget med å la klokken gå i arv. Joda, den kan selvsagt holdes gående av en selvstendig urmaker som kan lage deler, og dermed fremdeles fungere som et arvestykke, men mye av magien forsvinner om den ikke forblir helt original og holdes gående av produsenten selv.

Rolex avslutter som regel produksjonen av reservedeler omtrent tredve år etter avsluttet produksjon av referansen, og klokkene vil som følge ikke lengre kunne få nye deler fra de offisielle servicesentrene. Men, etter dette har de heldigvis en egen avdeling som kan ta over.

I år 2070 så havner helt sikkert dagens referanser på denne listen. Man kan da bruke selvstendige urmakere til den vanlige servicen, hvor urverket rengjøres og oljes etter vanlige tidsintervaller, og når dagen til slutt kommer hvor en del må byttes for å holde klokken gående (feks. rotoraksling, balanse eller hva det måtte være), så kan den altså sendes til Rolex for å friskes opp og settes tilbake i god stand. Dagens pris (1,857CHF / ca. 16,200kr ex. VAT) var ikke så fryktelig avskrekkende, heller.

Og det må sies, hvor ofte trenger man strengt tatt å bytte deler? Jeg tror man kan klemme ganske mange år ut av de fleste slitedelene i urverket bare ved å holde dem rene og godt oljet. Spesielt om man bruker klokken i rotasjon, noe som er naturlig når den blir 60+ år gammel.
 
Redigert:
Rettet akkurat en henvendelse til Bjerke vedr kjøp av en 126710BLRO. Har "noe" historikk hos Bjerke fra før, da fortrinnsvis service etc. Blir spennende å se hva svaret blir. Det ser ut til å være en tøff verden der ute blant alle "invistorene"
 
Rettet akkurat en henvendelse til Bjerke vedr kjøp av en 126710BLRO. Har "noe" historikk hos Bjerke fra før, da fortrinnsvis service etc. Blir spennende å se hva svaret blir. Det ser ut til å være en tøff verden der ute blant alle "invistorene"

Del gjerne svaret du får her med oss andre:)
Frykter svaret blir noe slikt «Vi skulle svært gjerne ha solgt deg denne klokken, men........»

o_O
 
Jeg ble litt forundret her om dagen over at jeg måtte søke om å få lov til å stå på liste for 216570 på Bjerke. Trodde virkelig ikke den modellen var så problematisk.
 
Jeg ble litt forundret her om dagen over at jeg måtte søke om å få lov til å stå på liste for 216570 på Bjerke. Trodde virkelig ikke den modellen var så problematisk.

Det er nok ikke modellen som er problematisk i dette tilfellet...
 
Det er nok ikke modellen som er problematisk i dette tilfellet...

Det er meg, med andre ord? Jeg kjøpte da en Rolex der senest i fjor, så jeg er ikke helt fremmed for dem. Men jeg kjøper ikke hos Bjerke hyppig, nei.

Uansett, jeg håper det går greit. Gjør ikke noe om det tar litt tid.
 
Jeg ble litt forundret her om dagen over at jeg måtte søke om å få lov til å stå på liste for 216570 på Bjerke. Trodde virkelig ikke den modellen var så problematisk.

Kan jeg spørre om hva en slik søkeprosess innebærer? Hva er det Bjerke ønsker i en slik søknad. Spør bare av ren nysgjerrighet;)
 
Kan jeg spørre om hva en slik søkeprosess innebærer? Hva er det Bjerke ønsker i en slik søknad. Spør bare av ren nysgjerrighet;)

Det gikk vel i hovedsak på om jeg var en returnerende kunde. Og det var ikke en søknad i ordets rette forstand altså, han bare skrev opp hvem jeg er og hva jeg ønsker, så er det tydeligvis opp til en sentral medarbeider om jeg kommer på listen. Får beskjed etter hvert...
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
ingen annen personlig info enn navn? ikke epostadresse, facebook......................
 
ingen annen personlig info enn navn? ikke epostadresse, facebook......................

Nei, altså de tok jo navnet mitt, telefon og e-post, og så har de meg jo i kunderegisteret fra tidligere. Jeg regner med du kødder når du skriver Facebook......................