Rolexcafé – løst og fast om Rolex

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=667798&page=15
(Scroll litt ned på side 15, nær midten).

Da har RSC Dallas sendt ham en prisantydning på service, noe som betyr at de har saumfart klokken og autentisert den. Rått!

Jeg har pratet med en av de kjente brukerne på TRF som er urmaker og som jobber mye med Rolex, og ble fortalt at selv de nyeste og mest "sofistikerte kopiene" (om man kan kalle dem det) fremdeles er lette å identifisere. Hovedsaklig ved å se på urverket. Urmakerne bruker luper med opp til 25x forstørrelse, og det skal være en enkel sak å skille klinten fra hveten.

Videre tenker jeg at Rolex sine egenutviklede maskiner sannsynligvis lager spor som blir synlige under en slik ekstrem forstørring. Det er sikkert flere detaljer i finishen som får et særegent "fingeravtrykk" fra produksjonsmetodene deres, og å kopiere disse ned til mikroskopnivå er nok ikke praktisk gjennomførbart. En av de store fordelene med å utvikle maskinene og verktøyet selv er jo at de får full kontroll over dette.

Redigert:
Enda en strålende skildring fra brukeren InitialAndPitch på TRF. :)

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=672256

Gråmarkedet i HK virker å være helt spinnvilt. Mange av klokkene kommer etter sigende fra europeiske forhandlere. Det ville være ganske morsomt, for ikke å si smått tragikomisk, å kjøpe en klokke derfra og se navnet til en av de kjente norske på garantikortet. Det ville nok blitt ganske dårlig stemning blant dem som sitter på liste, og som tror at hver eneste klokke som leveres til butikken betyr at de hopper frem én plass i køen. Mon tro... :p

Tråder som denne får meg nemlig til å tenke at (noen) forhandlere inkluderer denne typen salg "ut bakdøren" i tidsestimatet de gir for ventelistene. Noen tanker om det?

Snakket med en del ADs i USA i fjor sommer, de nevnte noe av det samme. De kjente flere som kjørte Europa rundt og kjøpte alt de kom over for så å selge det i Hong Kong / Asia med fint påslag.

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
...

Tråder som denne får meg nemlig til å tenke at (noen) forhandlere inkluderer denne typen salg "ut bakdøren" i tidsestimatet de gir for ventelistene. Noen tanker om det?

Hva skulle de evt. ha tjent på dette? Det må jo være i AD sin interesse å ha fornøyde kunder her hjemme, fremfor å «sende» klokkene ut av landet?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hva skulle de evt. ha tjent på dette? Det må jo være i AD sin interesse å ha fornøyde kunder her hjemme, fremfor å «sende» klokkene ut av landet?

Godt spørsmål.

Slik jeg forstår det, så er det fordi de blir kvitt tungsolgte modeller i samme slengen. Gråmarkedforhandlerne og re-sellerne har kjøpekraft nok til å foreta store bulk-bestillinger, og kjøper tungsolgte modeller i edelt metall og noen kvinneklokker sammen med de mer ettertraktede sportsmodellene. Det er nok vanskelig å motstå fristelsen når en slik forespørsel kommer inn, og salget er jo til en privatperson og sådan helt legitimt. Men de blir som en VIP-kunde av rang da de gjerne kjøper for millioner av gangen. Det eneste er altså at folkene som sitter på venteliste ikke er klar over at forhandlerne faktisk mottar forsendelser av klokkene de sitter på liste for - og selger dem igjen - uten at køen reduseres.

Om dette gjøres av norske forhandlere vet jeg selvsagt ikke. Men at det foregår rundt om i Europa og resten av verden er det ikke mye tvil om. Etter hva jeg leser er det slik at gråmarkedforhandlerne og re-sellerne opparbeider seg et massivt kontaktnettverk med forhandlere over hele verden som de kjøper fra.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Godt spørsmål.

Slik jeg forstår det, så er det fordi de blir kvitt tungsolgte modeller i samme slengen. Gråmarkedforhandlerne og re-sellerne har kjøpekraft nok til å foreta store bulk-bestillinger, og kjøper tungsolgte modeller i edelt metall og noen kvinneklokker sammen med de mer ettertraktede sportsmodellene. Det er nok vanskelig å motstå fristelsen når en slik forespørsel kommer inn, og salget er jo til en privatperson og sådan helt legitimt. Men de blir som en VIP-kunde av rang da de gjerne kjøper for millioner av gangen. Det eneste er altså at folkene som sitter på venteliste ikke er klar over at forhandlerne faktisk mottar forsendelser av klokkene de sitter på liste for - og selger dem igjen - uten at køen reduseres.

Om dette gjøres av norske forhandlere vet jeg selvsagt ikke. Men at det foregår rundt om i Europa og resten av verden er det ikke mye tvil om. Etter hva jeg leser er det slik at gråmarkedforhandlerne og re-sellerne opparbeider seg et massivt kontaktnettverk med forhandlere over hele verden som de kjøper fra.

Jeg håper at ingen norske AD gjør slikt. Helt ærlig tror jeg ikke at de gjør det heller.

Risikoen er stor. Mister de Rolex, forsvinner mye av grunnlaget for virksomheten. Rolex har mange øyne der ute, og helt sikkert ganske god kontroll på slik virksomhet. De kan jo også besøke gråmarkedsforhandlerne, og se om det er noen AD som går igjen.