Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Har forsøkt billigutgaven av dette verktøyet. Uten hell. Ettersom jeg sliter med lenkebytte selv - er ikke nevenyttig med detaljer - har jeg etter hvert måtte lære meg en "teknikk". Skal forsøke med en beskrivelse:

Hold klokken i venstre hånd (om du er høyrehendt) med baklokket mot deg og sørg for at du får lagt press på endeleddet på lenken med en finger - fra undersiden (som nå er skivesiden på klokken). Bruk et vanlig barettverktøy og trykk inn baretten på den ene siden samtidig som du legger litt press på endeleddet. Da får du baretten ut av hullet, men ikke ut av lugsen. Den skal bare presse mot lugsen ved siden av hullet. Så trykker du inn baretten på den andre siden, stadig med litt press fra den nå etterhvert berømte fingeren som fortsatt presser mot endeleddet. Da er baretten ute av begge hull og du kan dra lenken forsiktig ut fra lugsene. Det skjer ofte at baretten spretter pokkerivold når den presses ut av det siste (andre) hullet. Du finner den gjerne igjen, men ikke alltid ;)

Når lenken skal på igjen er det litt verre. Og da MÅ du bruke tape. Men fremgangsmåten er den samme, bare i omvendt rekkefølge selvsagt. Dvs at du først må finne igjen den forsvunne baretten, sette den i lenken, presse den forsiktig innom den ene lugsen, holde den der og forsiktig presse den andre ned ved den andre lugsen (husk at du må ha lett press på endeleddet for at ikke baretten skal fly veggimellom igjen), og skyv derette hele herligheten på plass til du hører et klikk eller to.

Sikker noen som gjør dette på en enklere og tryggere måte - og som ikke minst kan forklare det med en brøkdel av ord i forhold til meg.


Edit: Når skal ha på igjen lenken/remmen og du skal presse inn den siste (andre) enden av baretten, så kan dette la seg gjøre med en negl. Om den er passe kort og hard nok. Tror jeg. Vanligvis bruker jeg en liten skrutrekker og presser flatenden av denne mot baretten.

Tusen takk for utfyllende svar!

Det er nettopp på denne måten jeg har gjort det hittil, og jeg synes det funker greit.
Likevel greier jeg å lage noen små merker på undersiden av lugsene når baretten spretter ut mellom lugsene.

Dette er jo selvsagt ikke sjenerende, ei heller synlig for andre, men jeg veeeet de er der. Måtte bare spørre om det fantes en teknikk som eliminerte/minsket muligheten for disse ripene.

Jeg pleier å lagge pekefinger og tommel rundt lenka når jeg løfter den ut, og da slipper jeg flyveglade baretter :)

PS: Jeg bruker bare den enkle Bergeon blabla FF som jeg har kjøpt i nettbutikken her, både ved demontering og montering. Jeg er skikkelig imponert over stålkvaliteten på dette verktøyet. Det har vært med på noen runder nå, og er fortsatt ikke antydning til slitt, til stor forskjell fra tidligere billige varianter av samme verktøy!
 
Vet ikke om dette er å banne i kirka, men jeg synes dette var litt kult.
GUMBALL-3000-026_zps744e9e08.jpg


Men ikke like kult som en GMT på jubilee :)
orig.jpg

CokeGMTIIonJubilee.jpg
 
Jeg har surfet og lest om Tudor til øyet har blitt både stort og vått, og etter at jeg sammenlignet klokken med "fasiten" er det flere detaljer som er litt "off" her. Men neimen om jeg la merke til bezelinserten før du nevnte det @MINUTE_REPEATER

Etter utallige timer med studier har jeg i alle fall funnet ut at det går 13 på dusinet av Tudor-frankens. Skal det noen gang bli en gammel Tudor må det nok jobbes hardt med research. Eller kjøpe her på forumet.

Så viser det seg også at det ikke bare er selgeren man skal kjøpe, og slettes ikke etter feed-back'en på eBay. Denne f.eks., har 100% positiv feed-back, hvorav mange salg er på over tusen dollar.
 
Redigert av en moderator:
♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛ ♛

...er alt jeg hadde å si. God kveld videre.


(Det er faktisk et ASCII tegn/symbol. Fant den i tittelen til denne videoen)
 
Redigert:
Explorer 1 39 mm. Kasselengde, lug til lug?

Tenker så det knaker her, Explorer 1 er super, kanskje 39mm, på tross av korte visere, er enda suprere.

Jeg har googlet noe, men fant ikke noe ordentlig svar: Noen som vet lengden på kasse fra lug til lugende på 39mm Explorer?

Takker for evt hjelp.

Edit:

Fant kasselengden fra lug til lug, usikker på om det er bombesikker info, men sikkert nære. Fant på bernardwatch.com.

36mm får jeg til å bli ca 45 mm fra lug til lugende.
39 mm fant jeg at var ca 48 mm.
Min Seadweller er ca 46-47, om målt riktig.

Jeg har alltid synes explorer 1 er noe av det fineste der ute, men har alltid slitt litt med str, og allikevel føles kassa lang. Min SD sitter supert, mens jeg synes ikke Explorer ligger pent rundt håndleddet, stikker ut, jeg synes også lenke går litt for mye i ett med kasse som igjen i mine øyne forsterker inntrykket av "lang" kasse.

Misforstå meg rett, dette er en av mine favoritter, kun løse tanker, ikke ment som brannfakkel. Men vurderer en 39 mm, som jeg enda ikke har fått prøvd på. Derfor nysgjerrig på mål og forhold lenke/ kasse.
 
Redigert:
@Tots

Målte min Exp 39mm. Den er drøyt 47mm. På mitt håndledd ligger den fint, men ettersom alle håndledd er forskjellige synes jeg du skal sørge for at du får prøvd den på armen. Er dog rimelig sikker på at den vil sitte bra. Krumningen på lugs har minst like mye å si som et par millimeter fra eller til.
 
Redigert av en moderator:
Nå har ikke jeg spesielt store håndledd men jeg synes allikevel at 39mmeteren sitter godt.

image_zps77865e2b.jpg
 
Ser du titter på tudor @Minuteman - har du vurdert 7928, selv synes jeg at den opprinnelige logo med rosen er helt nydelig. Her, les deg opp på tudor :)
 
Redigert av en moderator:
Flott @Greg. Titter litt på 5513 nå og skulle det bli handel på denne vil sannsynligvis Tudor Black Bay seile opp som førstevalg på Tudor.
 
Redigert av en moderator:
Wow, helt rått! Hva slags symbol er det forresten under Rolex logoen på den i midten? Ser ut som en ørn, kanskje dette en superspesial diktator-edition eller noe? :D
 
Wow, helt rått! Hva slags symbol er det forresten under Rolex logoen på den i midten? Ser ut som en ørn, kanskje dette en superspesial diktator-edition eller noe? :D

Det er en UAE (United Arab Emirates) dial såvidt jeg kan se. Var flere klokker med lignende trykk, blant annet en helgull GMT-Master med presidentlenke og det som ble beskrevet som en "millitærlogo". Helt sinnsykt mye pent.

Her er forresten linken til hele bildeserien (100+ bilder) :D

WatchAnish x Seddiqi & Sons VIP Collectors event, Dubai
 
Det er en UAE (United Arab Emirates) dial såvidt jeg kan se. Var flere klokker med lignende trykk, blant annet en helgull GMT-Master med presidentlenke og det som ble beskrevet som en "millitærlogo". Helt sinnsykt mye pent.

Her er forresten linken til hele bildeserien (100+ bilder) :D

WatchAnish x Seddiqi & Sons VIP Collectors event, Dubai

Kanskje ikke så mange fine klokker, men mye kult! Skulle gjerne hatt en platinum Oysterquartz med diamantbezel:)
 
"Kanskje ikke så mange fine klokker?" De må være forrykt :D

Vintage Rolex kombinert med high end ur. Horologasme.

Sorry, ikke spiss nok i formuleringen. Fint har jo to betydninger, og med den ene som er utseende/design og selvsagt høyst subjektivt står jeg for at der var mer spesielle ur enn fine. IMO.
 
Imponerende samling

Imponerende samling, går gjerne for GMT nipple dial i gull, ikke fullt så imponert over kvaliteten på måten klokkene ble presentert på (har sett mobiltelefon før), kansje han ikke hadde mulighet til å gå nærmere på detaljer etc ?(Macro). :)