Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Min egen 14060 (kjøpt av @Fredowich for mange år siden) som var nyere hadde "mye flatere fire" enn de du viser:

0b97da9ce2abc9f2feeca33f56254240.jpg
Har en lignende kamo-reim selv, og det ser jo ikke ut når reima blir så tykk på en så liten klokke. Blir liksom lag på lag med stiv reim og så en liten søt dykkerklokke på toppen.

Skikkelig bomkjøp for min del.
 
Flere ganger har jeg sett frustrerte folk poste bilder av lenker der leddskruen delvis har skrudd seg ut og hvor «nære de var på å miste klokken». Mine tvil var at dette umulig kunne være sant, at skruen skulle løsne så lett, -NJET!
Jeg grublet litt over I frykt for at det skulle skje meg, så da smurte jeg på med loctite for nesten to år siden. I dag skulle jeg mikro justere lengden på lenken og oppdaget at den ikke lot seg gjøre så lett. Etter en kjapp inspeksjon oppdaget jeg dette.
Med tanke på at klokken ukentlig utsettes for ca. 200000 skritt, en del hopping, noen fall, plutselige temperatur forandring og noen dunk her og der. Hva er neste? -Mikrosveising av lenkeledd? :D

9BC65CCB-C22C-46C0-B358-A61FED6892C7.jpeg
 
Flere ganger har jeg sett frustrerte folk poste bilder av lenker der leddskruen delvis har skrudd seg ut og hvor «nære de var på å miste klokken». Mine tvil var at dette umulig kunne være sant, at skruen skulle løsne så lett, -NJET!
Jeg grublet litt over I frykt for at det skulle skje meg, så da smurte jeg på med loctite for nesten to år siden. I dag skulle jeg mikro justere lengden på lenken og oppdaget at den ikke lot seg gjøre så lett. Etter en kjapp inspeksjon oppdaget jeg dette.
Med tanke på at klokken ukentlig utsettes for ca. 200000 skritt, en del hopping, noen fall, plutselige temperatur forandring og noen dunk her og der. Hva er neste? -Mikrosveising av lenkeledd? :D

Grønn Loctite, da løsner det aldri ;)
 
Flere ganger har jeg sett frustrerte folk poste bilder av lenker der leddskruen delvis har skrudd seg ut og hvor «nære de var på å miste klokken». Mine tvil var at dette umulig kunne være sant, at skruen skulle løsne så lett, -NJET!
Jeg grublet litt over I frykt for at det skulle skje meg, så da smurte jeg på med loctite for nesten to år siden. I dag skulle jeg mikro justere lengden på lenken og oppdaget at den ikke lot seg gjøre så lett. Etter en kjapp inspeksjon oppdaget jeg dette.
Med tanke på at klokken ukentlig utsettes for ca. 200000 skritt, en del hopping, noen fall, plutselige temperatur forandring og noen dunk her og der. Hva er neste? -Mikrosveising av lenkeledd? :D

Vis vedlegg 225889

Sinn sender med låsevæske(?) som er merket med AN 302-42, som jeg har brukt noen år.. Har ikke hatt problemer med at det løsner, eller få løsnet. (Nå blir riktignok få av mine klokker brukt veldig mye/hardt).

Etter googling virker som tilsvarende Loctite 242 - medium. (243 er omtrent samme).
Om jeg ikke tar helt feil, så er det samme som "normal" som de har overalt, f. eks. på Clas Ohlson og Jula.

Rød flaske, blå væske. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Takker, da blir det slik!
Kjøper loctite i morgen, mer riktig valg enn tec7 rester jeg fant i boden og vurderte i en liten øyeblikk. :D
 
Etter ti år med flipping drevet av lysten til å prøve neste klokke har jeg nå landet (nesten, for 14060 skal ASAP byttes med 124060).

Syns denne duoen er magisk:)
688F9B8F-8494-4534-B13C-92AE7278218A.jpeg


14060 med tritium er digg, men prefererer 124060 som hverdagsbeater.

Har lest masse om Daytona oppigjennom, og senest i dag lærte jeg noe nytt. En tysker på annet forum spurte om min 116520 var fra 08-09 og jeg ble forbauset over at han gjettet riktig (09). Viser seg at disse to årgangene (i tillegg til de første fra 2000) kan ha en mattere subdialfarge enn vanlig. I tillegg er minuttmarkører mellom 27-33 korte. Visste ikke:) Har stusset på subdialsene mine selv og kalt min Daytona «Osvald Patrizzi light». Jeg hadde faktisk rett. Syns dette er akkurat passe nerdete og dermed morro! Sees tydelig her:
E5684A9C-0980-4FA4-B43D-E0BC0E08686B.jpeg
 
Etter ti år med flipping drevet av lysten til å prøve neste klokke har jeg nå landet (nesten, for 14060 skal ASAP byttes med 124060).

Syns denne duoen er magisk:)
Vis vedlegg 226574

14060 med tritium er digg, men prefererer 124060 som hverdagsbeater.

Har lest masse om Daytona oppigjennom, og senest i dag lærte jeg noe nytt. En tysker på annet forum spurte om min 116520 var fra 08-09 og jeg ble forbauset over at han gjettet riktig (09). Viser seg at disse to årgangene (i tillegg til de første fra 2000) kan ha en mattere subdialfarge enn vanlig. I tillegg er minuttmarkører mellom 27-33 korte. Visste ikke:) Har stusset på subdialsene mine selv og kalt min Daytona «Osvald Patrizzi light». Jeg hadde faktisk rett. Syns dette er akkurat passe nerdete og dermed morro! Sees tydelig her:
Vis vedlegg 226576
Lekkert:love:
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hei! Begynner 126710CHNR (den nye «root beer») å bli mulig å få tak i nå? Eller er det fortsatt svært begrenset produksjon, som da den kom?
 
Hei! Begynner 126711CHNR (den nye «root beer») å bli mulig å få tak i nå? Eller er det fortsatt svært begrenset produksjon, som da den kom?
I følge Bjerke får de færre av den (126711CHNR) enn stålvariantene
 
Noen som har noen formening om serviceintervaller på Rolex?

Har en Sub 114060 som jeg kjøpte ny i 2015 og som nylig har fylt 5 år. Når jeg kjøpte den forstod jeg at det var en tommelfingerregel med service hvert 5 år, mens jeg nå i senere tid har hørt at det holder med intervaller på 7-10 år for nyere Rolex-modeller.

Hva pleier dere å forholde dere til?
 
Noen som har noen formening om serviceintervaller på Rolex?

Har en Sub 114060 som jeg kjøpte ny i 2015 og som nylig har fylt 5 år. Når jeg kjøpte den forstod jeg at det var en tommelfingerregel med service hvert 5 år, mens jeg nå i senere tid har hørt at det holder med intervaller på 7-10 år for nyere Rolex-modeller.

Hva pleier dere å forholde dere til?

Så lenge den holder tiden som den skal ville jeg ikke tatt service. Jeg ville i hvert fall ikke vurdert service før om «noen» år:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oustorp
Noen som har noen formening om serviceintervaller på Rolex?

Har en Sub 114060 som jeg kjøpte ny i 2015 og som nylig har fylt 5 år. Når jeg kjøpte den forstod jeg at det var en tommelfingerregel med service hvert 5 år, mens jeg nå i senere tid har hørt at det holder med intervaller på 7-10 år for nyere Rolex-modeller.

Hva pleier dere å forholde dere til?

Jeg mener Rolex endret anbefalingen til 10 år i juli 2015 samtidig med at garantien økte til fem år. De utvidet også garantien for klokker kjøpt et år eller to tidligere. Jeg vil derfor tro at det ikke skjedde noe revolusjonerende med kvaliteten akkurat i juli 15. Hvis klokken går godt hadde jeg tatt det med ro og ventet noen år til.
 
Såvidt jeg husker fra det skrivet som har blitt delt noen ganger, så sier vel at det frekvensen for service har beveget seg mot 10 år. Tror ikke jeg har sett at de gir noen konkrete anbefalinger om tidsintervall. Men det kan selvfølgelig være at jeg husker feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen og Oustorp