Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Noob spørsmål:
Jeg skjønner ikke helt dette med de AD'ene som sier de overhodet ikke benytter ventelister lenger.
Er det virkelig i realiteten slik at man bare kan slentre innom Askeland eller Håkon Lian og plukke opp en stål Dayona eller Batgirl dersom man har griseflaks? Når jeg ringer og spør, er det jo faktisk det svaret jeg får. De som bor rett i nærheten, kan vel i så fall bare ta turen innom AD seks dager i uka?
Men så var det vel dette med den berømte forskjellen på teori og praksis da... Noen erfaringer?

Altså... det er en del som ikke opererer med ventelister lengre og angivelig er det hos noen førstemann til mølla. Likevel tar de depositum ved bestilling og slentrer du innom får du ikke vite at de akkurat har fått levering med mindre du er meget god kunde eller har en bestilling inne.. De ringer også de med bestilling inne og sier ifra at «nå har klokken din kommet», men noen ventelistepraksis har de angivelig ikke ;p

Det kan vel derfor oppsummeres som en fin måte å si at du ikke kvalifiserer for å få bestille noe derifra på..
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Erlingni
Hvis så er tilfelle skaper de jo enormt mye jobb for seg selv.
Da jeg var i kontakt med Askeland i midten av september opplyste de om at de mottok ca. 40 henvendelser hver dag per telefon. (Det overrasker meg også litt hvor dårlig AD-er er på å tilby andre modeller/andre merker. Mulig Rolex er strenge her, men når noen ringer og er gira på å bruke tett på 100k på en Sub skjønner jeg ikke at de ikke forsøker å selge inn andre merker. Det må jo være veldig mange der ute som innser at drømmen om en ny sub blir vanskelig å realisere.)

Flere forhandlere i utlandet (Sveits konkret i dette eksempelet) opererer med "vanlige" ventelister, men man må møte opp i butikken fysisk for å skrive seg opp. Rolex har tydeligvis også anbefalt forhandlere å ikke aksepterer personer på venteliste som bor utenfor byen hvor forhandleren ligger.

I Bern er det pt. 1 års venteliste på sort sub og 4 på LV.
 
Flere forhandlere i utlandet (Sveits konkret i dette eksempelet) opererer med "vanlige" ventelister, men man må møte opp i butikken fysisk for å skrive seg opp. Rolex har tydeligvis også anbefalt forhandlere å ikke aksepterer personer på venteliste som bor utenfor byen hvor forhandleren ligger.
Ja, dette er vel ikke så ulikt praksisen til Bjerke. Og det gir absolutt mening gitt leveransesituasjonen, synes jeg.

Så jeg stusser litt over at de andre AD'ene i Norge har valgt å gå bort i fra dette, til fordel for en ordning som fremstår som svært lite transparent og veldig uoversiktlig i forhold. Jeg synes egentlig denne "nye" praksisen fremstår som ganske useriøs, skal jeg være ærlig.

Skal til Stavanger om ett par uker, derfor jeg spør. Da skal jeg jaggu gå innom Askeland og prøve å kjøpe noe Rolex, siden de altså ikke har ventelister lenger... Er de "utsolgt", skal jeg si at jeg da kommer igjen i morgen. Og i overmorgen. Og i over overmorgen...:mrgreen:
 
image.jpg

I dag skjedde det meg! Satt og jobbet da skruen ramlet ned på gulvet (skjønte ikke at det var det med en gang) og klokka etter noen sekunder deiset ned i skrivebordet (deiset flere cm). Heldigvis skjedde det her og ikke i trappa, på badet, på vei til postkassa etc.
Vet det er nevnt før men jeg har tydeligvis ikke tatt det nok på alvor, før i dag.

Jeg går straks over mine klokker! Anbefaler andre å gjøre det samme! Hva med å ta initiativ til en nasjonal skruestrammedag @Jon Henrik ?;)
 
Vis vedlegg 215766
I dag skjedde det meg! Satt og jobbet da skruen ramlet ned på gulvet (skjønte ikke at det var det med en gang) og klokka etter noen sekunder deiset ned i skrivebordet (deiset flere cm). Heldigvis skjedde det her og ikke i trappa, på badet, på vei til postkassa etc.
Vet det er nevnt før men jeg har tydeligvis ikke tatt det nok på alvor, før i dag.

Jeg går straks over mine klokker! Anbefaler andre å gjøre det samme! Hva med å ta initiativ til en nasjonal skruestrammedag @Jon Henrik ?;)

“This is the day you will always remember as the day you almost broke your Rolex”
 
Den er populær blant begge mine to små. Dessverre er det H for Hublot som er favoritten til storebror.
Mine barn er for gamle for denne boka, men den er meget populær hos meg! Masse godt lesestoff, står pent i bokhylla mellom Markens grøde og Krig og fred (arv, ikke lest).
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Krig og fred kan jo anbefales. Historien om en fransktalende russisk adel og fransk som det offisielle diplomatspråket får meg til å helle mot at navnet «Rolex» stammer fra det franske utrykket horlogerie exquise:rolleyes:o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Genta
Noen som vet hva ventetiden er på en sort op36? Bor i Stavanger og tenkte å stikke innom Askeland. Men om de ikke har ventelister er det kanskje ikke nødvendig? Om jeg er villig til å betale et depositum blir jeg vel satt på en form for venteliste?
 
Har nesten utelukkende hatt klokker med sikkerhetsbøylen på låsen.
Hvor god er låsen på feks en OP, skal det mye herjing til før denne spretter opp av seg selv?
 
Har nesten utelukkende hatt klokker med sikkerhetsbøylen på låsen.
Hvor god er låsen på feks en OP, skal det mye herjing til før denne spretter opp av seg selv?

Jeg har Milgauss, og den var vel samme lås. Aldri opplevd noe problemer med dette. Låsen biter bra, og «knepper» trygt på plass. Må bruke en viss styrke i riktig vinkel for å åpne. Ellers er det vel ikke den klokka jeg bruker hvis jeg vet det vil gå veldig hardt for seg. Da velger jeg noe rimeligere og mer uvørent.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak