Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Haha! Lo så jeg datt av sofa`n @Loevhagen !! :D

litt sånn off-topic.
"hva er cellulitter og hvordan tegne øyebryn" kan vel ikke være langt unna... :D :D
 
DSC_0215.JPG
Liker lesbarheten :)
 
  • Liker
Reaksjoner: time og Grendel
Til dere som har en Rolex så har jeg to spørsmål:

A) har dere noen gang brukt tidtakingsfunksjonen til en Daytona til noe fornuftig?

B) hvis jeg winder en splitter ny Daytona til bristepunktet og starter tidtakingsfunksjonen og legger klokka på bordet, vil den da ha samme powerreserve?

Og hvis ikke, hvor stor er forskjellen?
 
A) Ja. Det hender jeg lager noe mat på kjøkkenet.

B) Nei. Husker ikke hvor mye den taper, men det skal være en tråd om dette som ble startet noen år tilbake.
 
Redigert:
Som gammel mann, så endte dette som det måtte:

a) Steika ble kull, fordi jeg hadde aldri noen mulighet til å se hvor lang tid det egentlig gikk å steke den. Derfor; steketermometer er neste
b) Ref. litera a)
 
Skivefarge 116613LB versus blå 116622.

@Loevhagen

Vis vedlegg 30889


For noen år siden så jeg en 16613 på timezone.com. Denne hadde en "meget lilla" skive. Dette var en ekte Rolex-skive, så det var ikke noe fake. Derimot hører det med til historien at Rolex hadde veldig lyst til å bytte denne. Det var egentlig en feilvare.

Dessverre har jeg ikke spart (eller funnet) bilde av den igjen. Men farven kan variere, da ved et sjeldent uhell.

8
 
@powker, så kan jeg si at jeg

a) bruker sekundviseren som jeg bruker bezelen. Den kan stilles inn på ulike tider for å makere et klokkeslett/tid. I de tilfeller jeg prøver meg som tidtaker så glemmer jeg ofte å stoppe den... Siden mine kokkeferdigheter ligger i grenselandet mellom "begrenset" og "begredelig" så brukes ikke chronographen mye her. (Det kan være at det ville gått bedre om det hadde vært en Daytona?)

b) Det er snakk om tannhjul, så jeg er tvilende til at det er vesentlig påvirking. Tannhjulene må jo gå i faste forhold til hverandre.. En reduksjon i gangreserve ville i så fall bety at det er tyngre å dra rundt, noe som vil påvirke hastigheten. Det er klart at fjæren blir svak på slutten og at det kan være her "tapet" kommer inn. Friksjonen her skal være minimal, noe som bør gi samme gangreserve, ettersom hastigheten (bør) må være den samme. Som @UJU skriver, så har dette vært prøvet her, og det ble funnet en minimal reduksjon.

8

Edit:
Jeg brukte chronograpen min som "en annen tidssone" i en ukes tid. Det påvirket ikke korrektheten til klokken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
For noen år siden så jeg en 16613 på timezone.com. Denne hadde en "meget lilla" skive. Dette var en ekte Rolex-skive, så det var ikke noe fake. Derimot hører det med til historien at Rolex hadde veldig lyst til å bytte denne. Det var egentlig en feilvare.

Dessverre har jeg ikke spart (eller funnet) bilde av den igjen. Men farven kan variere, da ved et sjeldent uhell.

8
Det er en kjent sak at eldre 16613 får lillaskjær. Mao. ikke noen grunn til å bytte urskiva på et slikt grunnlag. Årsaken til forslag av urskivebytte kan være at tritium ikke lyser så mye (etter noen år) som Super Luminova, og grunnlaget for å bytte er tuftet på det grunnlaget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dessverre ingen bilder å vise, men jeg skulle gjerne likt å ha sett klokken som omtales her:

http://politiforum.no/filestore/Politiforum/Dybde/Fjellet_som_raste/everest.html
«Meløy vokste opp på østkanten i Oslo, og fant ut i ung alder at han ville ut å oppdage de mest ekstreme stedene på jorden. Tretten år gammel kjøper han seg en Rolex for de oppsparte avisbud-pengene. En slik klokke alle eventyrerne på baksiden av A-magasinet hadde.

– Jeg var kanskje den eneste gutten på østkanten som hadde en Rolex som ikke var stjålet, sier Meløy med et smil.

Nå, mange år senere, har han fortsatt den samme klokken. Med inngraveringen: «Nordpolen 2005» og «Sydpolen 2007» på baksiden. Han har som tidligere sysselmannsbetjent ledet hundrevis av redningsoperasjoner, han har vært en tid i militære spesialstyrker og underviser i dag situasjonsmestring på Politihøgskolen. Han er en av de mest skikkede til å stå i knestående og se Himalaya rase sammen foran seg:»
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Grendel
@Trulle75 Da fikk jeg svar i fra Inge - på lokalt bredbånd i Nepal....Jepp, neste stopp for Inge er Everest! Han var sporty nok til å sende et bilde - og det var en Explorer II !!! Han hadde "slitt ut" lenka, så nå var den på ei slitesterk reim, - moddet i fra Hærens gode gamle "Ludvig" sekk. Skal si den Exploreren lever et spennende liv!!!

Inge M sin Explorer II.jpg

Ingen tvil om at Inge lever opp til sin drøm som en ekte "Explorer" (pun intended)