Rolex Oysterquartz - historie og bildetråd

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Jeg har lyst til å skive noen ord om Rolex Oysterquartz og begynner med litt historie: Rolex introduserte quartz-verket (tredjepartsverk) i modell 5100 i 1970, denne var i helgull og ble kun produsert i 1000 eksemplarer. Det hevdes at dette er den eneste “limited edition” Rolex noensinne har laget og den var nummerert fra 1 til 1000. Den første masseproduserte versjonen kom i 1977 og ble lansert som Datejust og Day Date med eget in house-verk. Disse modellene ble populære på det asiatiske markedet men ble i stor grad oversett i det europeiske markedet. Rolex prøvde vel egentlig ikke å kjøre full quartz p.g.a. kvartskrisen men forsøkte å lage en spesiell modell for de som ville ha en meget presis klokke av høy kvalitet.

Link til mer info om modell 5100: http://www.hodinkee.com/blog/2010/1...00-the-king-of-quartz-watches-and-rolexs.html

Det hevdes flere plasser at Rolex kun produserte 25 000 Oysterquartz-klokker over en periode på 25 år. De siste modellene var sist i katalog i 2003 men produksjonen stoppet i 2001. Når man tenker på at de til stadig blir nevnt at Rolex produserer 1 million klokker i året blir 25 000 eksemplarer av Oysterquartz-modellene en dråpe i havet. Nå er selvfølgelig markedet for dyre quartz-klokker begrenset men jeg tror og håper Oysterquartzen får en høyere stjerne i boken hos samlere i årene som kommer.

Urverket tok over 5 år og utvikle og har en meget høy tikkelyd som signaturfaktor, Rolex laget prototyper for et nytt verk som skulle være helt lydløst men denne utgaven av klokken ble aldri sluppet på markedet. En slik prototype som hadde sneket seg ut av fabrikk ble lagt ut på auksjon med stor ståhei og dårlig stemning fra Rolex sin side. Rolex prøvde å kalle tilbake klokken som tyveri men klarte ikke å gjøre krav på den da den aldri var meldt stjålet i utgangspunktet. Det ble også bevist at Rolex gav slike prototyper til enkelte ansatte og at akkurat denne kunne stamme fra en slik gave.

Batteriet skal vare i ca. 3-5 år og service-intervallene på selve verkene skal være ca. 10 år.

“The drive mechanism for the 5035/5055 is very similar to the design of a traditional mechanical watch escapement.* The pulse motor drives a pallet fork which in turn moves a pallet wheel.* This wheel drives the second hand at a 1:1 ratio with one tick per second.* The hour and minute hands are driven off this pallet wheel.* The loud "tick" you hear every second are the pallets engaging the pallet wheel.* That is why the tick of the 5035/5055 has such a unique sound and is very much like the tick of a mechanical watch, though at one tick per second rather than the eight ticks per second of a 28,800 bph Rolex Perpetual movement. This drive mechanism also ensures the second hand steps around the dial smartly with zero backlash since the hand is effectively locked in place by the pallet fork in between each beat.”

Bilde av 5035/5055 som stod i samtlige Oysterquartz etter modell 5100:

50352.jpg


“Everything about the design and construction of the 5035/5055 module shows that Rolex intended this movement to be a "lifetime" movement, designed to be serviceable and serviced just like their mechanical movements. In fact, apart from the electronics and the pulse motor, the "mechanics" of the 5035 are the same as the 3035 automatic movement that was also introduced in 1977 and used in the Submariner and other Date/Datejust models for over a decade.”

Min personlige favoritt er ref. 17000, den har defintivt noe Genta-aktig over seg og en lenke som er veldig utypisk for Rolex. De tidlige utgavene hadde 3 linjer skrift på skiven og er de som er mest ettertraktet blandt de som samler på disse. Senere fikk Rolex COSC-sertifisert verkene og bestemte seg for å skrive dette på senere skiver. En kamerat av meg eier en 17000 med COSC-sertifisering og jeg må si jeg liker klokken bedre og bedre for hver gang jeg prøver den og det er vel faktisk den eneste quartz-klokken jeg har fått mekaniske følelser for :)

Hvis man har lyst til å se alle modellene er ref.nr. som følger: 17000 (SS), 17013 (SS/YG), 17014 (SS/WG), 19018 (YG) og 19019 (WG)

Ref. 17000 med 3 linjer:

431438d1338549802-rolex-oysterquartz-17000-in-naherzu-neuzustand-seltenem-blauem-blatt-oq-am-arm.jpg


Ref. 17000 med 5 linjer:

117431234.aLXqmxLE.117431234.gbwTqbDz.Front.jpg



Bilder:

17000_11.jpg


17000_02.jpg


Her er ref. 17014 som har en annerledes lenke og fluted bezel:

17014-01.jpg


Flere bilder:

DSCF2519_R.jpg


rolex-oysterquartz-17014.jpg


117431234.aLXqmxLE.117431234.gbwTqbDz.Front.jpg


Hadde satt pris på videre historie og flere bilder. Må da være noen på TS som sitter på en slik i samlingen? :cool:

Link til side med mer info: http://www.oysterquartz.net
@oysterquartz på Instagram har over 400 bilder og masse info om modellen: http://instagram.com/oysterquartz
 
Takk for meget interessant lesing om en "glemt" modell, kanskje den mest undervurderte Rolex gjennom tidene!
 
Min far har en Rolex Oysterquartz med den vakre blå skiven. Jeg har lenge synes at kassen og lenken på denne klokken er noe av tøffeste som er lagd. Jeg har tidligere tenkt at det var litt synd at det er et quartzur men siden utseende på klokken etter min mening overgår det meste så er det vel greit :)

Jeg synes det blir litt spesielt å spørre om å ta bilde av klokken hans så jeg legger ved et bilde jeg har funnet på nett av samme klokke.

images
 
Takk igjen for en flott presentasjon.

En på jobben har en 17000 med blå skive og han har også en god del Rolexklokker, men foretrekker faktisk denne OQ'n som en av sine favoritter. Jeg har bare prøvd den med fingrene, og søkte en stund etter en slik 17000 og forstod at man må lete litt bredere enn vanlig.

Kasseformen og overgangen til lenka er litt AP egentlig, så den skiller seg definitivt ut i en Rolexverden.

Når det nå går raskt mot vår og sola titter frem mer enn før, så er det på tide å finne en blå 17000 (eller en blå 116000) - for sommer og sol er tiden for blå urskiver. :)
 
Sakset fra Oysterquartz.net:

In 2004, an Oysterquartz watch was offered at auction by Antiquorum that looked like an ordinary 17014 stainless model with the white gold bezel. Upon closer examination, however, it was clear this watch was something unique and many wondered if it was a genuine Rolex. There was no reference number on the back of the watch where one would expect to see it engraved on a typical Oysterquartz. And the watch contained a heretofore unheard of 23 jewel quartz movement marked "5335" with a date function that employed a perpetual calendar mechanism that could be completely adjusted using the crown.

This mystery watch was never sold because it was pulled when Rolex told Antiquorum officials that it had been stolen from them. A civil lawsuit ensued in Switzerland between the owner of the watch and Rolex. Rolex lost this suit largely due to the testimony of former and current Rolex employees who testified that it was common practice for Rolex to dispose of prototype watches by giving them to employees. Also, the fact that Rolex had never reported the watch to the police as stolen didn't help their case. The publicity surrounding the trial served to confirm the authenticity and provenance of this watch and ensure its value as a collector's piece when it is eventually offered for sale again.

OQ_DD_PC.jpg


Thanks to a former Rolex insider (who no longer works for Rolex), I am able to confirm not only the existence of the Oysterquartz Perpetual Calendar, but give some details about this watch, which is without doubt the rarest Oysterquartz ever produced by Rolex.

Approximately eleven prototype Oysterquartz Perpetual Calendar watches were produced.

They were produced in Datejust and Day-Date versions. The one pictured above is a Day-Date version.

All prototypes were encased in 17014 SS cases with white gold bezels.

No external reference numbers were engraved on the cases.

The movement used in the Datejust model was designated the 5335 and had 23 jewels.

The movement used in the Day-Date model was designated the 5355 and had 23 jewels.

The movement is silent, with no audible tic (a marked difference from the original Oysterquartz).

The perpetual calendar function of this watch was patented by Rolex: Swiss Patent number CH 672 222 G A3.

Here is a photo of the 5335 movement used in the Oysterquartz Perpetual Calendar. Note the lack of a battery compartment. Also note the Rolex coronet on the gold battery contact.

5335_2.jpg


Here are a few of my observations about the 5335. These are my opinions only and have not be confirmed by the source of the photos or the above information.

The Oysterquartz Perpetual Calendar was probably scheduled for release sometime around 2000 as the Next Generation Oysterquartz, with the 5335 and 5355 movements replacing the 5035 and 5055.

The above surmise is based on the fact that the 5335 movement pictured above appears to me to be a production ready piece that is an entirely new design rather than a mere re-working of the 5035 to add the perpetual calendar function. Note the enclosed drivetrain and no external rate trimmer.

Because there is no recessed battery compartment, this movement probably uses a large 3.3v lithium battery that mounts to the back of the movement (similar to the ones used on some Breitling SuperQuartz models.) Such a battery would be good for 10-year replacement intervals.

The confirmed existence of the Oysterquartz Perpetual Calendar does give some hope that Rolex may one day reintroduce the Oysterquartz line since they clearly have a modern, thermocompensated quartz movement ready for use.
 
Hmmmm. Kanskje dette blir min neste? Tenkte å gå til innkjøp av en Datejust, men dette frister mere, akkurat nå ihvertfall:p
 
Her er min OQ Datejust 17000 fra 1979. Lenka ser helt rå ut i tillegg til at den er svært robust bygd som gjør at det er lite (om noe) strekk i den. Er enig i at overgangen til lenka minner litt om AP. Og når man først skal ha et Quartz-ur så er det jo ganske kult når TIKK-TAKK-lyden er drithøy:D

photo_2015-02-14_22-38-59.jpg
 
Oysterquartz ja, selvsagt har man det :D Et nydelig ur, bærer mye større enn forventet med sine 36mm. Knalltøff lenke, og alt føles så fantastisk robust. Tikker så høyt at man forstyrrer naboen.

Funfact: I 1979 kostet en ny Oysterquartz omtrent dobbelt så mye som en ny Submariner :mrgreen:

Noen bilder fra min utboksing:










Toolwatch? Javisst!

RolexOysterquartzad2.jpg
 
Redigert:
@Anders, den var ekstremt pen! Kult med fullt sett, post gjerne bilder fra brosjyrene, hadde vært morsomt å lest hva Rolex skriver om den selv. Håper på å plukke opp en snart men ikke akkurat mange for salg her til lands...
 
Redigert av en moderator:
Herlig tråd!

Ja, dette er var en fin tråd!
Jeg har en OQ selv, og må si at jeg liker de bedre å bedre.
Spyttet nesten etter de på slutten av nittitallet, og nå har en endt opp hjemme hos meg :)
Som med så mye annet angrer man på kjøp man ikke gjorde for 15 år siden ;)

Skal se om jeg får rotet meg til å få lagt ut noen bilder av en ekstremt undervurdert klokke.

God helg!
 
Jeg kjøpte min Oysterquartz 17000 i 1989. Den har gått fullstendig feilfritt, uten noen som helst service, hele tiden. Da mener jeg på sekundet! Kun batteri og pakningsskifte når det har vært nødvendig. Det som har vært irriterende har vært tikkelyden, som har gjort at jeg har tatt av meg klokken om natten. Nå har fruen fått den som ekstraur, siden jeg har supplert med en nyere/råere versjon, men OQ har nok egentlig en høyere standing i mitt hode.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kurt
Dette er litt flaut å spørre om.

Men når det blir nevnt ref 17000 med 3 og 5 linjer. Hva er disse linjene man ser? Er det da antall linjer med skrift på skiven?
 
Fantastiske klokker, kanskje det fineste Rolex noen gang har laget!
Har vært så heldig å få tak i en nyservet 17014 med blå skive og den har eg leita lenge etter og endelig funnet!
Er også på jakt etter et bra eks. av 17000 med svart skive, synd at de er vanskelig å finne, men kanskje ikke rart når det bare er laget rundt 25000 Oysterquartz totalt.
Urverket er fantastisk og med 11 jewels nesten en mekanisk klokke drevet av batteri, Rolex brukte 5 år på å utvikle dette urverket!
 
Redigert:
Takk raknes, den nytes med mye armtid der ei flott klokke skal være.
Og nå kan eg nyte favoritt Rolexen når eg har lyst, har kun sett Oysterquartz en gang på noens arm og det var rett etter at de hadde slutta å lage de.
Designet er fantastisk og med så få produserte en sjelden skatt som både skal brukes og tas vare på.
Fantastisk å få tak i ei klokke som er i så god stand at den er som ny.