Rolex Milgauss på Sonen?

Min gamle Milgauss som dessverre ble solgt for noen år siden.

20181124_214419.jpg
 
Hva bør man se etter/passe på ved bruktkjøp av denne, og hva er fornuftig bruktpris på denne nå?

1) servicehistorikk viktig?
2) norskkjøpt?
3) hva menes med grønn eller rød tag?
4) tilbehør viktig?
5) kvittering?
6) kan man sjekke serienummer et sted?
 
Hva bør man se etter/passe på ved bruktkjøp av denne, og hva er fornuftig bruktpris på denne nå?

1) servicehistorikk viktig?
2) norskkjøpt?
3) hva menes med grønn eller rød tag?
4) tilbehør viktig?
5) kvittering?
6) kan man sjekke serienummer et sted?

Fornuftig bruktpris på Rolex er dessverre vanskelig å kommentere i dag. Prisen er "der den som er villig til å betale det forlangende, og vinnere er selvfølgelig alltid meg når jeg blir kjøper".

Du kan se etter hva tilsvarende ligger for på andre fora og også internationalt. Husk da å legge til porto, toll og avgifter, og/eller kanskje en hyggelig tur for å hente?

Det er vel klokken du skal se på? Hva skal du da med papirer, tag'er etc? Er du /ønsker du å bli samler eller slikt, så er selvfølgelig boks og papirer etc hyggelige papirer og kuriositeter å ha. (Jeg er det selv). Men det har ingen praktisk betydning. En klokke kjøper man for å bruke. (Jeg er også slik). Kjøper du for videresalg vil slikt kunne påvirke din videre pris, og da dukker spørsmålet opp igjen. Det du betalte mindre/mer vil du få igjen....

Det viktigste er å sørge for å få en god vare. Les; Ikke fake-klokke. Dette er en Rolex Sportmodell og er derfor veldig populær, også blant fakere. Faren for å få en fake-klokke er derfor større/store for denne modellen. Ja, papirer kan også fakes, men er mindre vanlige.

Et sikkert (sikrere) skritt på veien for å få en (ekte) Rolex blir derfor å gå til en autorisert forhandler. Da er du sikret en ekte vare og får god service og veiledning. Alternativt, du sparer jo litt penger på dette. Du må derfor treffe på en seriøs og ærlig selger. Det er mye på Finn.no, men der er det også mye kjeltringer. Jeg har selv handlet på både Finn og internationale fora, og vært heldig. (Just luck?). "Buy the seller", er det noe som heter. Er det noe som skurrer i dialogen så trekk deg ut. INGEN gir deg en klokke/Rolex til lav pris! Nådeløs markedspris! Det er det som gjelder.
Google selger, mobilnummer, mailadresse etc.

Første skritt til god handel må være å ha en troverdig og pålitelig motpart. Jeg vil anbefale Kjøp/Salg-trådene her på Tidssonen. Velg en av de brukerne som har en del innlegg, og du vil være på trygger (trygg) is!

Når du har kommet i dialog med en troverdig selger, så vil han kunne fortelle om servicehistorikkk etc. Det heter seg at en mekanisk klokke trenger service hvert 5'te år. Min erfaring har vært at det ikke er nødvendig så ofte. Trykktest bør du ta oftere, men koster fra noen hundrelapper til gratis. 8- )

Klokken bør jo være pen, avspeiler prisen, og foreligger kvitteringer og bokser etc så øker sannsynligheten for at den har vært eiet av en entusiast. (Her på TS er jo entusiaster som tar godt vare på klokkene). En klokke uten papirer etc trenger ikke være dårligere holdt eller slikt. Det er samme kvalitet på dem.

Serienummer står bak remmen/lenken, mellom remfestene/luggs. Modellnummer på ene siden og serienummer på andre. Serienummer skal også være samme som på det grønne Rolex-sertifikatet. Nummeret er punchet ut med huller i arket. De ulike seriene har blitt solgt til ulike steder. Sertifikatene har nummerkode som indikerer hvilket land klokken var solgt i.

Lykke til med jakt & handel. Milgauss er en flott klokke.
Husk at jakten er halve moroa. Hold isen i maven når en dukker opp og; "Buy the seller".

8
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368 og eidehelg
Nå vet jeg ikke bruktpris på disse. Men det er vel en klokke som ikke er umulig å få handlert fra forhandler. Så da ville jeg startet der hvis det ikke er mye å spare ved brukthandel.
 
Takk for svar. Litt overrasket over at det «kryr» av Milgauss på Finn. Upopulær modell? Virker som de selges et sted mellom 50 og 65.

Kikket på en ny Milgauss rundt 2008, men slo det fra meg. Nå har jeg to Stowa’er, men som elektroingeniør er den fete sekundviseren på Milgauss vanskelig å glemme.

Bruker klokkene og tar dem aldri av hånda så de utsettes for alt (riper og merker er null stress)

Søker nok etter en «norsk» klokke med papirer.

Lokasjon av serie- og modellnummer er notert. Det samme er landkode.

Kan serienummer sjekkes online noe sted?

Noen selgere gjør et poeng ut av klokken kommer med rød tag kontra grønn. Hva betyr fargen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for svar. Litt overrasket over at det «kryr» av Milgauss på Finn. Upopulær modell? Virker som de selges et sted mellom 50 og 65.

Kikket på en ny Milgauss rundt 2008, men slo det fra meg. Nå har jeg to Stowa’er, men som elektroingeniør er den fete sekundviseren på Milgauss vanskelig å glemme.

Bruker klokkene og tar dem aldri av hånda så de utsettes for alt (riper og merker er null stress)

Søker nok etter en «norsk» klokke med papirer.

Lokasjon av serie- og modellnummer er notert. Det samme er landkode.

Kan serienummer sjekkes online noe sted?

Noen selgere gjør et poeng ut av klokken kommer med rød tag kontra grønn. Hva betyr fargen?
Rolex lanserte den grønne tagen i 2015 og den betyr at klokken kom med 5 års garanti i stedet for 2 (rød).
 
  • Liker
Reaksjoner: Olerype og Grendel
Takk for svar. Litt overrasket over at det «kryr» av Milgauss på Finn. Upopulær modell? Virker som de selges et sted mellom 50 og 65.

Kikket på en ny Milgauss rundt 2008, men slo det fra meg. Nå har jeg to Stowa’er, men som elektroingeniør er den fete sekundviseren på Milgauss vanskelig å glemme.

Bruker klokkene og tar dem aldri av hånda så de utsettes for alt (riper og merker er null stress)

Søker nok etter en «norsk» klokke med papirer.

Lokasjon av serie- og modellnummer er notert. Det samme er landkode.

Kan serienummer sjekkes online noe sted?

Noen selgere gjør et poeng ut av klokken kommer med rød tag kontra grønn. Hva betyr fargen?


Jeg fant en oversikt over serienummer på Rolex Forum. Jeg så etter Submariner nummer. Det kan være at det er samme listen.

8
 
Hvis jeg kan være så frekk å komme med litt skamløs selvpromotering her, så har jeg en Milgauss med blå skive ute for salg her på sonen. Den er riktignok ikke kjøpt i Norge, men til gjengjeld så er det den soleklart billigste ute for salg også i den fargekombinasjonen.

Jobber innen elektro selv, så jeg kjøpte den av samme grunn du er interessert. Vanvittig fet klokke, en av de artigste rolexmodellene spør du meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for svar igjen.

Mener det er den med svart urskive jeg skal ha.

Kom Milgauss i børstet stål forresten; polert/krom er sannelig ugly?