Rolex Daytona-tråden

Grattis @Gin
Daytona er digg!
C53E4CBC-5AC2-44E8-9D24-D77A2D433B54.jpeg
 
Hvorfor er det ingen kjærlighet til denne Zenithtona ?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112972857

Fordi prisen er over det noen vil betale i dagens marked?
Og prisen var nesten den halve for 2-3 år siden. Er klokken blitt dobbelt så fin på 2-3 år?
Folk flest (hverken ekte klokkeentusiaster eller invistorer) ser kanskje ikke merverdien av 1 siffer mindre i modellbetegnelsen, i forhold til 116520, og dessuten får man jo helt ny Daytona til den prisen. Erfarne samlere har vel denne fra før, mens nye samlere sikter seg kanskje inn mot eldre eller nyere ting, eller annet som gir mer value og/eller lavere sum? Føler også at det er langt flere kjøpere i prisklasse under 100k enn over 100k, både for nyere klokker, halvgamele og vintage..
 
  • Liker
Reaksjoner: Sathian
Blir mindre interessant av å se hva prisen var for 2-3 år siden ja. Itilegg så er det mye annet spennende i denne prisklassen. :cool:
 
Fordi prisen er over det noen vil betale i dagens marked?
Og prisen var nesten den halve for 2-3 år siden. Er klokken blitt dobbelt så fin på 2-3 år?
Folk flest (hverken ekte klokkeentusiaster eller invistorer) ser kanskje ikke merverdien av 1 siffer mindre i modellbetegnelsen, i forhold til 116520, og dessuten får man jo helt ny Daytona til den prisen. Erfarne samlere har vel denne fra før, mens nye samlere sikter seg kanskje inn mot eldre eller nyere ting, eller annet som gir mer value og/eller lavere sum? Føler også at det er langt flere kjøpere i prisklasse under 100k enn over 100k, både for nyere klokker, halvgamele og vintage..

Støtter dette. Mine 5 cent:

- 116520 er penere/mer balansert med sølv på skiven mot stålbezel (subjektivt så klart)

- De fleste som foretrekker Panda-looken trakter mot 116500 med hvit skive (my guess)

- De (få?) som er igjen har 16520 fra før... Markedet for Rolex over 100k er tross alt ikke så stort
 
  • Liker
Reaksjoner: Sathian
Hvorfor er det ingen kjærlighet til denne Zenithtona ?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112972857
Det er en av de billigste 16520 på verdensbasis så det gir et dystert bilde av det norske markedet når alle de nyere modellene for spekulantene selges som varmt hvetebrød. Som @Zawatch nevner er det tilsynelatende et betydelig større marked for modeller i 100K klassen. Når det gjelder merverdi av 1 siffer mindre i forhold til 116520 ser jeg hundrevis av gode argumenter som noen kan påstå er subjektive men objektivt sett er det viktig å huske at det er produsert langt færre 16520 enn 116520.

Når jeg så at 626X Daytonaene gikk for rundt 220K tenkte jeg at det var galskap fordi de kostet tross alt rundt 100K når jeg begynte å interessere meg for dem og da besluttet jeg at det var klokt å heller finne meg et par tre andre klokker i en lavere prisklasse og at jeg kunne komme sterkt tilbake senere etter en finfin 626X : det toget kan sies å være gått.
 
Hvorfor er det ingen kjærlighet til denne Zenithtona ?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112972857
Jeg var i markedet etter en hvit 16520 for noen måneder siden. Jeg så på 116520 også, men sett ved siden av hverandre var jeg ikke tvil et sekund hvilken jeg likte best: 16520. Såpass at 116520 ble helt uaktuell. (Merk at dette gjelder hvit skive.) Jeg vurderte den klokken du linker til, men jeg var heldig og fikk et mye bedre eksemplar til samme prisen. Skiven er med største sannsynlighet bytte på den du linker til. Originalt hadde den tritium-skive, mens den nå har luminova-skive. Det ble avgjørende for at jeg ikke kjøpte den. Den hadde også riper i glasset og var generelt mer slitt enn den jeg fikk tak i. Så jeg tror det er noe av forklaringen på at den ikke er solgt. Men det er for all del en flott klokke, men muligens litt høyt priset.
Legger ved noen bilder av min :)
02ECA71C-2ED8-4D0C-90A1-B10B1EB7D67B.jpeg
2CBAC29F-7C87-4678-8B78-3C98879CAEF1.jpeg
1C3C89F7-50A5-469D-B659-89C755E1565D.jpeg
064B424A-2515-4A98-AEC8-A1E7910180FC.jpeg
 
@KTS69


sette pris på gode opplysninger på den zenithtona som ligger ute på Finn. Jeg oppfatter også at 16520 virker mer tiltrekkende enn 116520 både på utseende og verket. Når det er sagt så skal jeg ikke helt utelukke en rimelig strøkent og komplett 116520.

Nydelig klokke, ! MK5
 
  • Liker
Reaksjoner: KTS69
@KTS69


sette pris på gode opplysninger på den zenithtona som ligger ute på Finn. Jeg oppfatter også at 16520 virker mer tiltrekkende enn 116520 både på utseende og verket. Når det er sagt så skal jeg ikke helt utelukke en rimelig strøkent og komplett 116520.

Nydelig klokke, ! MK5

16520 er absolutt dødskul! Er sjeldnere. Og gir mer vintage-vibber enn 116520. Mye smak og behag ift utseendet.

Det som forundrer meg er hvorfor Zenith-verket trekkes frem som et pre?!

4130-verket er tynnere, har ca 50% færre deler, går innmari korrekt,har sekund-sub-dial mer naturlig plassert og fremheves som favorittverket til flere urmakere (også over Patek etc). Må jo ikke være urmaker for å bli imponert over Rolex’ eget inhouse?

I «alle» andre sammenhenger er inhouse det eneste saliggjørende... bortsett fra Daytona Zenith. Men når det kommer til TT-Daytona gjelder plutselig ikke Zenith-argumentet?

Hmmm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sathian og Rød