Prosjekt: Hjemmeservice Omega fra 1950

Hvis du var en tirettehake, hvor ville du gjemt deg?
Til tross for gode ord om tålmodighet og fingerspitzgefühl forleden dag, tror jeg det var greit at ingen andre var i rommet da min kjære tirettehake skulle monteres mot "bak-skruen" som et steg i monteringsprosessen.

Problemet er at man skal skru fast haken på skivesiden samtidig med at den skal festes med - la oss kalle det, tirettehakeskruen, på andre siden. Derfor tenkte jeg at en kreativ løsning med skruen forhåndspresset av en passende skrutrekker ville være greit. På den måten skulle det være enkelt å legge haken på plass, for deretter å skru et par omdreininger så alt sitter der det skal...

upload_2018-2-25_7-29-5.png

Tirettehake til høyre, life hack trick til venstre.

Det var kanskje aldri noe godt tegn at undertegnede hobbyurmaker tok seg tid til å ta bilde av denne posisjonen. Alle varsellamper burde vel allerede der begynt å lyse...

Selv om tirettehaken tilsynelatende datt ganske rett ned fra der jeg satt, og uten noe særlig spenst og energi (det kunne jo vært en fjær eller noe annet i bevegelse), er det utrolig hvor sporløst borte en liten del kan bli.

Med kamo-gulv og litt slurvete støvsuging siste par ukene ble det ikke noe lettere.....

upload_2018-2-25_7-36-13.png

Kan du se den?

upload_2018-2-25_7-36-27.png


Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at det gikk 30 minutter på knærne, der man etterhvert måtte legge en hvit papirlapp på hver "flisefirkant" man hadde sjekket ut av mysteriet. Med bake-kost, magnet og hodelykt, gikk det heldigvis bra til slutt...
 
Gufne greier, men er en del av hobbyen. Vær forsiktig med magneter! Dersom en del blir magnetisk vil den påvirke gangen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Litt fremdrift i bilder:

upload_2018-2-25_12-24-28.png


upload_2018-2-25_12-25-1.png

Remetoaret begynner å ta form...

upload_2018-2-25_12-25-19.png


Andre siden får også stadig mer innhold...
upload_2018-2-25_12-26-13.png



Balansen har fått en liten "bulk i første sving". Er det en defekt som må fikses, eller er det noe som går seg til? Hva tenker dere som kan det...?

upload_2018-2-25_12-27-11.png


upload_2018-2-25_12-28-46.png


Det nærmer seg sannhetens time...
 
En liten pauseperiode grunnet jobbreising, men vi er vel ca her:

upload_2018-3-9_19-46-49.png


Det vil si; ferdigmontert.

Klokken går (!) men balansen går tregt, så vi er ikke helt fornøyd. Dette har jeg funnet ut at skyldes at balansetappen mot skivesiden er slitt - sannsynligvis på grunn av en kombo mellom tidens tann og mangel på olje/service - og må derfor byttes. Det går visstnok også an å bytte akslingen der defekten ligger, men vet ikke hva folket anbefaler jeg?

Tar i mot gode råd med takk, og begynner i mellomtiden å lete etter balanse og/eller aksling til balanse til cal 256 på div DIY-sider. Noen som har en liggende? :)
 
En liten pauseperiode grunnet jobbreising, men vi er vel ca her:

Vis vedlegg 83098

Det vil si; ferdigmontert.

Klokken går (!) men balansen går tregt, så vi er ikke helt fornøyd. Dette har jeg funnet ut at skyldes at balansetappen mot skivesiden er slitt - sannsynligvis på grunn av en kombo mellom tidens tann og mangel på olje/service - og må derfor byttes. Det går visstnok også an å bytte akslingen der defekten ligger, men vet ikke hva folket anbefaler jeg?

Tar i mot gode råd med takk, og begynner i mellomtiden å lete etter balanse og/eller aksling til balanse til cal 256 på div DIY-sider. Noen som har en liggende? :)
Donorverk kanskje lettere å finne? Tips: ring Vidar på Kolbotn ur, han kan kanskje hjelpe deg :)
 
Et donorverk er vel et urverk fra en donorklokke, du slakter et annet urverk for å skaffe delene du trenger. Blir litt som en delebil;)

Edit: Fantastisk tråd forresten, håper du finner det du trenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Et donorverk er vel et urverk fra en donorklokke, du slakter et annet urverk for å skaffe delene du trenger. Blir litt som en delebil;)

Edit: Fantastisk tråd forresten, håper du finner det du trenger.
Takk for fin edit :)

PS: hvilke Omega-balanser går om hverandre mht cal nr? Noen som vet?
 
Yes, en stund siden forrige update her nå - og det skyldes en kombinasjon av tidsklemma, jobbreising og at jeg må få skaffet meg en ny balanse.

Er det noen som har en rimelig balanse til Omega cal 265 liggende - eller konkrete tips til hvor jeg kan skaffe dette?