Prosjekt: Hjemmeservice Omega fra 1950

Du mener renset bensin, ikke vanlig bensin ? :)
Ja, den må være foredlet på et vis. Jo fortere den tørker og fordamper uten å lage skjolder, jo bedre. Ser at norske urmakere bruker Heptan fra apoteket, med omtrentlig samme resultat som produktet "Benzine" (fransk) som brukes i Sveits. Renset 4-t bensin fra biltema uten iblandet olje fungerer, men lukter desverre litt for mye til at det er et produkt man kan ha på benken.
 
Som noen var inne på; det kreves en del verktøy for å ta service på en klokke :) Heldigvis hadde jeg forhørt meg litt i forkant, slik at jeg ikke får alt for mange opphold underveis i prosessen. Likevel, noen har det blitt allerede...

Hva hadde jeg fra før:
  • Skrutrekkere
  • Briller / forstørrelsesglass
  • Sett til å åpne baklokk
  • Korntang (også kjøpt et par ekstra underveis)
  • Lånt ultrasonisk bad av naboen
  • Polywatch/Cape Cod
upload_2018-2-7_15-47-36.png


Hva har jeg skaffet meg underveis:
  • Flere skrutrekkere
  • Tang til å ta ut viserne med
  • Olje
  • Rensemiddel + skyllemiddel
  • Renset bensin, hovedsakelig til dekkstenene i incabloc'ene
Hva jeg ikke har:
  • Rodico - men jeg har funnet litt "skitt til å henge opp plakater med" - kan det brukes?
  • Timegrapher - står på ønskelisten
  • Verktøy til å gjøre noe med mainspring - klarer meg uten i denne omgang tror jeg
  • Pakninger - har noe, men mangler nok litt
Hva mer mangler jeg, tro?
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s
Du bør ikke erstatte rodico med noe skitt. 8- D
He he. Du tenker kanskje på kitt? 8- )
Det er vel egentlig noe slik gummi/klister/modellering-fart... Jeg har ikke prøvd noen alternativer til rodico, men det er egentlig et veldig hendig "middel". Det både renser og løfter bort støv, og det er supert for å få vanskelige skruer på plass. Selv opplever jeg at dette ikke setter igjen rester. Hvordan slik "plakat-modellering" blir å sammenlikne på disse momentene vet jeg ikke. Men; Jeg ville ikke tatt sjansen.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Hmmmm. Noe annet en "Oldemor" trenger...?
Det vil nok hjelpe med en liten stiv dram ved siden av for å roe nerver, skjelving på hendene og pusten....

Og så trenger du en ordentlig "Lykke til"!!

8
 
Rens & skyll - done!

Et par dagers pause her inne som følge av litt andre greier, men har i mellomtiden fått renset og skylt. Denne prosessen hadde jeg store forhåpninger til, i og med at jeg syntes det var så mye synlig smuss i urverket.

upload_2018-2-9_20-5-21.png


Alt gikk i te-sila utenom visere, skive og fjørhuset (barrel?). Hadde én sil til "div smått" og én til de litt større delene.

upload_2018-2-9_20-6-16.png


Renseprosessen så ca slik ut:
upload_2018-2-9_20-6-41.png


.....og renere har det vel neppe vært:
upload_2018-2-9_20-7-15.png


Nå har jeg tørket, sortert og sett over alle tannhjul og smådeler - og så langt ser det lovende ut. Eneste er at jeg trenger en ny krone da den har litt rust ytterst (lengst fra urverket).

Det nærmer seg nå montering...
 
Takk @Bagheera67 og @Hugo Cabret for at dere følger med :)

PS: Generelt veldig hyggelig å høre fra dere som følger, så jeg vet om dette er en elektronisk dagbok for meg selv eller om det faktisk er noen som har gleden av å følge med :)
Følger med i spenning!

Har gått fra "ren idioti", til at jeg sitter og heier på deg ;) Virker som du er sånn tåmlodig fyr som har det naturlig i fingrene.
 
Følger med i spenning!

Har gått fra "ren idioti", til at jeg sitter og heier på deg ;) Virker som du er sånn tåmlodig fyr som har det naturlig i fingrene.
Haha - ærlighet varer lengst ! Prøver så godt jeg kan, så får vi se om det er godt nok... Skal klemmes inn mellom familie, jobb og andre sysler, derav litt sporadiske updates. Takk for at du følger :)
 
Denne har gått meg hus forbi, men jeg må si jeg er oppriktig imponert over driven i dette, og tilpasningsdyktighet fra din side :) Her følges det!
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Flott tråd, følger med :) Spent på åssen du fikser å få på plass balansen igjen ;)
Med fare for å spise mine egne ord om kort tid, så tror jeg kanskje ikke balansen blir det vanskeligste. Mer spent på ankergaffel og de minste hjulene osv. Men for all del, jeg har tatt feil før - så skal ikke si at balansen er under kontroll helt enda ;) Takk for at du følger :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel