Polering av Submariner ... eller la være?

Noen som har erfaring med bruk/polering av stål/gull (Sub) med en slik? Gullet skal være greit, var mere usikker på stålet.
 

Vedlegg

  • 4AD614C0-8498-4B3A-82B1-0B7C32656569.jpeg
    4AD614C0-8498-4B3A-82B1-0B7C32656569.jpeg
    72,2 KB · Visninger: 0
Jeg har en vanlig poleringsklut som jeg fikk hos Thune. De syntest klokken min var så fin, så jeg fikk en. Dette er en vanlig klut med litt pussemiddel. Tørker over klokken 1-2 ganger i året, blir det vel.

Det gir ikke noen varig endring av glansen. Det blir mer før egen hygge. Helt innafor.

8
 
Jeg var meget fornøyd med poleringen som ble utført hos Urmaker Jacobsen i Lillestrøm (tidligere Rolex AD) av innehaver Jørgen.
Polerte bare låsen og lenken, og ingen av mine "klokkevenner" klarte å se at klokken hadde vært polert i ettertid.

Dette var en 10 år gammel 11610ln, med noen stygge riper fra før min tid. Polering er tydeligvis smak og behag, men på lik linje med at en klokke må kunne tåle å brukes, mener jeg også at den må kunne tåle en polering hvert 5-10 år. Vi snakker jo massivt stål.
En forutsetning er selvfølgelig at den blir skikkelig utført, av noen som kan det, og med riktig utstyr.

Dette gjelder bruksklokker. Vintage og arv er selvfølgelig noe annet.
 
Enkelte skriver at microfiber utrolig nok kan lage riper i klokken (var derfor jeg kjøpte pusseklut for gull, da denne sannsynligvis er snillere med gull/andre metaller). Det er sikkert som alt annet også ulike typer "hardhet" i microfiber. Noen som har gjort noen erfaringer her? Evt andre kluter som egner seg bedre til å pusse over urverket før det settes inn i winderen :) Jeg snakker ikke om polering her, kun få av det værste smuss/fett....
 
Enkelte skriver at microfiber utrolig nok kan lage riper i klokken (var derfor jeg kjøpte pusseklut for gull, da denne sannsynligvis er snillere med gull/andre metaller). Det er sikkert som alt annet også ulike typer "hardhet" i microfiber. Noen som har gjort noen erfaringer her? Evt andre kluter som egner seg bedre til å pusse over urverket før det settes inn i winderen :) Jeg snakker ikke om polering her, kun få av det værste smuss/fett....
Jeg bruker samme filla som jeg bruker til briller.
 
  • Liker
Reaksjoner: gavia og Grendel
Heller mot å gi suben min en lett polering / børsting. Klokka er opprinnelig kjøpt hos Askeland i Stavanger og den var litt for ripete når jeg kjøpte den brukt. Har vært i tvil, men ripene irriterter meg litt.. når de ikke er mine egne :/... mulig jeg dropper kassa og tar bare lenka.. noen med erfaring med polering / børsting hos Askeland? Eller andre urmakere?
 
Heller mot å gi suben min en lett polering / børsting. Klokka er opprinnelig kjøpt hos Askeland i Stavanger og den var litt for ripete når jeg kjøpte den brukt. Har vært i tvil, men ripene irriterter meg litt.. når de ikke er mine egne :/... mulig jeg dropper kassa og tar bare lenka.. noen med erfaring med polering / børsting hos Askeland? Eller andre urmakere?
Anbefaler Askeland på det varmaste! Har fått gjort eit par poleringar der. Ellers så er Lervik Ur også ganske flinke. Raskt går det også hos de begge ;)
 
Valgte polering på denne fra 2007. Lervik gjorde en svært god jobb, så absolutt å anbefale.

3B2BCE5D-918A-4B97-A44A-4F8A986AD008.jpeg

5522BDE5-D8E0-4A86-83F9-309799450426.jpeg
6E90909C-0979-4E87-A4A8-6F1AEEE32035.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Summen av tilbakemeldinger her kan vel oppsummeres til:
* This cannot be undone, are you sure you want to continue.
* For enkelte tilfeller vil en annenhåndsverdi bli redusert.
* Men skal du selge?
* Ønsker du å fjerne riper og få en blankere og finere klokke?
* Polereing kan LETT ødelegge kanter, vinkler og linjer, "farver og finish" på klokken.
* Hvis jobben velges utført er det aller viktigste HVEM som utfører, ikke pris eller hvilken AD/butikk som står for mottak/utlevering av klokken. Høy pris er ikke nødvendigvis best...
* Polereing (En vellykket) er avansert og vanskelig håndverk. Fallhøyden er stor, men et godt resultat kan bli pent og gi mye glede.

Skulle jeg polert klokke ville jeg vært nøye med å kartlegge hvem håndverkeren ville bli, fått garanti og gransket klokke godt etterpå.

(Var det ikke en Rolex her som fikk ulik tykkelse på luggsene/hornene etter en polering anerkjent butikk?)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: McQ
Har selv en 116713 som jeg vurderer å polere når det er tid for service. Spørsmålet er bare: hvor? Jeg vil jo helst ha den sendt inn til Rolex i Sveits, men det lar seg kanskje ikke gjøre lengre?

Her om dagen lå det en 116613LB ute til salg hvor selger hadde blitt opplyst at kassen var upolert. Det var ikke tilfelle. Her var urkassen blitt polert butt, og i tillegg polert imens bezelen var på. Ja, taggene på bezel var blitt polert istykker. Det så bare ikke ut. Andre ganger dukker det opp eksempler på fantastisk finish på både lenke og urkasse.
 
Syns arbeidet som gjøres av nåværende Rolex AD i Norge virker å holde høy kvalitet om dagen. Tror stort sett alle har fått nyeste maskineri og tilsvarende opplæring. Har ikke førstehåndserfaring med alle, men har vært veldig fornøyd med bla. Lervik.
 
Hei.

Har en sub som ble handlet ny av meg i Mai 2015 som nå sikkert er moden for service. Er vel levert et par måneder før den grønne tagen kom så forskjellen på denne og den med grønn tag og 8 års serviceintervall (?) Kan vel kanskje diskuteres? Klokken holder tiden bra og merker ikke noe galt med den men tenker det kanskje kan være greit å overholde intervallet for anbefalt service.

Har ikke planer om å selge klokken og i den anledning tenker jeg at jeg kunne tenke meg å få den polert og gjenopprette nyfølelsen igjen da den tross alt har fått noe medfart.

En kompis av meg leverte sin 1 år gamle 116613 til vår kjære forhandler i Oslo for reparasjon. Klokken ble polert, både kasse og lenke. Resultatet var mildt sagt horribelt, bildene lignet rett og slett en skrekkfilm. Runde hjørner, irreversible ødeleggelser og generelt dvært dårlig stemning er stikkordene.

Det er med andre ord helt fullstendig uaktuelt for meg å levere klokken inn der. Er det fortsatt mulig å sende klokken til service center i Sveits for service og evnt polering og har noen her noen erfaringer? Evnt hvilke forhandlere i Norge har utstyr/kompetanse man kan stole 100% på ?

Takknemlig for alle svar
 
Hei.

Har en sub som ble handlet ny av meg i Mai 2015 som nå sikkert er moden for service. Er vel levert et par måneder før den grønne tagen kom så forskjellen på denne og den med grønn tag og 8 års serviceintervall (?) Kan vel kanskje diskuteres? Klokken holder tiden bra og merker ikke noe galt med den men tenker det kanskje kan være greit å overholde intervallet for anbefalt service.

Har ikke planer om å selge klokken og i den anledning tenker jeg at jeg kunne tenke meg å få den polert og gjenopprette nyfølelsen igjen da den tross alt har fått noe medfart.

En kompis av meg leverte sin 1 år gamle 116613 til vår kjære forhandler i Oslo for reparasjon. Klokken ble polert, både kasse og lenke. Resultatet var mildt sagt horribelt, bildene lignet rett og slett en skrekkfilm. Runde hjørner, irreversible ødeleggelser og generelt dvært dårlig stemning er stikkordene.

Det er med andre ord helt fullstendig uaktuelt for meg å levere klokken inn der. Er det fortsatt mulig å sende klokken til service center i Sveits for service og evnt polering og har noen her noen erfaringer? Evnt hvilke forhandlere i Norge har utstyr/kompetanse man kan stole 100% på ?

Takknemlig for alle svar

Ingen grunn til å ta service hvis klokken går bra.
Angående polering så ville jeg droppet det. Et par sår er en del av livet til en klokke og representerer dens identitet. Men viktigst: En uheldig/dårlig jobb gjør uerstattelig skade. Jeg ville valgt en dyktig urmaker for service, når den tid kommer, og holdt meg unna polering.

Men for all del; En (ikke) polert klokke er også representant for eieren.
Velg i alle fall en dyktig urmaker for den jobb du ønsker utført.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577