Polering av Submariner ... eller la være?

Medlem
13. okt. 2017
Innlegg
16
Sted
Tønsberg
1BFA2453-CCF0-4D2E-BD26-B9DEF35F814F.jpeg
Har en Submariner 116610LN fra 2015 kjøpt hos Askeland, med noe bruksmerker jeg har kjøpt brukt. Hva tenker folket om polering? Er det negativt for verdien ved evt salg?

Og hvis jeg velger å gjøre det, hvem anbefales og hvor mye koster dette?

Takker for innspill :)
 
Redigert:
Her blir nok svarene 80/20 for å la være å polere og 4-5 anbefalte steder å eventuelt polere :)

Med et par bilder av klokken, så hadde det vært enklere å gi en anbefaling om å polere eller la være.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vanligvis ville jeg sagt la vær å polere, men siden du har kjøpt klokken ferdig oppripet og at de dermed ikke er "dine egne" så kan du vurdere å polere slik at ripene som garantert vil komme får en historie du kjenner til. De nye kassene på submarineren tåler en polering godt og du vil nok knapt kunne se at den er polert hvis du oar AD ta seg av dette. Jeg synes selv at ripene på klokkene mine er med på å gi dem sjarm. Spesielt hvis det følger med en god historie. :)
 
Ville i utgangspunktet latt være.
Ellers trenger den vel ikke en polering, men en lett børsting for å bli kvitt noen hairlines du ikke har laget selv?
Ville unngått polering i det lengste.
Ikke bare for å spare materialet, men også fordi en Sub ser bra ut med noen riper.;)
 
Gå å få den polert, hvis ripene irriterer deg. Det er ikke skadelig å polere den noen få ganger.
Dessuten er det jo låsen du viser frem her. Den kan jo alltids byttes ut en gang i fremtiden om du skulle pollere den litt for mange ganger til slutt.
 
  • Liker
Reaksjoner: McQ
Jeg er kategorisk imot polering, så mitt svar blir nei. Fjerning av metall under polering endrer, uansett hvor lite, den originale formen. Dette er i mine øyne mye verre enn enhver ding eller ripe. Selv et dypt hakk vil jeg foretrekke å beholde fremfor å få det sveiset og polert bort.

Men dette gjelder klokkehodet, og er det mindre nøye med lenken. Bildet ditt viser dog bare små bruksmerker som uansett vil dukke opp igjen etter noen få måneders bruk, så jeg ville ikke brydd meg. :)
 
Redigert:
Det ansees som en kunst å kunne polere pent. Det betyr at det er alt for lett å være uheldig med resultatet. ("Dermed er du plutselig fucked når du henter klokken....").

En polering kan lett føre til at du får runde kanter i stedet for rette kanter på kassen og lenken etc. Det er jo ikke pent...

Jeg ville derfor kviet meg veldig for å kaste klokken ut til slike ulver. Er skaden først gjort, så er det ingen vei tilbake.
Dersom jeg skulle gjort det, så ville jeg stilt store krav til utførende person, samt at det var han (og ikke hans flinke elev og ferievikar) som utførte jobben.

8
 
Det ansees som en kunst å kunne polere pent. Det betyr at det er alt for lett å være uheldig med resultatet. ("Dermed er du plutselig fucked når du henter klokken....").

En polering kan lett føre til at du får runde kanter i stedet for rette kanter på kassen og lenken etc. Det er jo ikke pent...

Jeg ville derfor kviet meg veldig for å kaste klokken ut til slike ulver. Er skaden først gjort, så er det ingen vei tilbake.
Dersom jeg skulle gjort det, så ville jeg stilt store krav til utførende person, samt at det var han (og ikke hans flinke elev og ferievikar) som utførte jobben.

8

Man må vel nesten forvente at et autorisert service center ikke lar ulver polere klokker.
Synes dere er lite tillitsfulle her :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Man må vel nesten forvente at et autorisert service center ikke lar ulver polere klokker.
Synes dere er lite tillitsfulle her :)
Har sett poleringsjobber som kommer fra kjente Rolex forhandlere i Norge som ser helt krise ut. Så er skeptisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har sett poleringsjobber som kommer fra kjente Rolex forhandlere i Norge som ser helt krise ut. Så er skeptisk.

+1

Dersom man absolutt skal polere, sørg for å gå til en som kan sitt fag - eller har investert i skikkelige maskiner (jigg) fra Rolex selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Jeg fikk polert opp en speedmaster i fjor og da ble det sagt at den skulle sendes til Omega i Sveits. Resultatet ble i veldig bra så jeg betviler ikke dette. Har ikke Rolex noen slik ordning? Da blir i hvert fall jobben gjort skikkelig og resultatet så bra som det kan bli.
 
Man må vel nesten forvente at et autorisert service center ikke lar ulver polere klokker.
Synes dere er lite tillitsfulle her :)

Jeg hadde forventet, ja. Det er bare det at jeg hører (for) mye om uheldige klokkeeiere. Så er det jo da slik at hva kan jeg da få gjort når jeg henter, eller senere oppdager, at jobben ikke er utført slik som forventet?

Det er da jeg heller ville brukt de pengene på noe annet...

Jeg har nå rimelig tillit til en AD, det er derfor jeg ikke ønsker å utfordre denne tilliten med en slik jobb.

8