Polering av Submariner ... eller la være?

Har selv en 116713 som jeg vurderer å polere når det er tid for service. Spørsmålet er bare: hvor? Jeg vil jo helst ha den sendt inn til Rolex i Sveits, men det lar seg kanskje ikke gjøre lengre?

Her om dagen lå det en 116613LB ute til salg hvor selger hadde blitt opplyst at kassen var upolert. Det var ikke tilfelle. Her var urkassen blitt polert butt, og i tillegg polert imens bezelen var på. Ja, taggene på bezel var blitt polert istykker. Det så bare ikke ut. Andre ganger dukker det opp eksempler på fantastisk finish på både lenke og urkasse.

Syns arbeidet som gjøres av nåværende Rolex AD i Norge virker å holde høy kvalitet om dagen. Tror stort sett alle har fått nyeste maskineri og tilsvarende opplæring. Har ikke førstehåndserfaring med alle, men har vært veldig fornøyd med bla. Lervik.

Hei.

Har en sub som ble handlet ny av meg i Mai 2015 som nå sikkert er moden for service. Er vel levert et par måneder før den grønne tagen kom så forskjellen på denne og den med grønn tag og 8 års serviceintervall (?) Kan vel kanskje diskuteres? Klokken holder tiden bra og merker ikke noe galt med den men tenker det kanskje kan være greit å overholde intervallet for anbefalt service.

Har ikke planer om å selge klokken og i den anledning tenker jeg at jeg kunne tenke meg å få den polert og gjenopprette nyfølelsen igjen da den tross alt har fått noe medfart.

En kompis av meg leverte sin 1 år gamle 116613 til vår kjære forhandler i Oslo for reparasjon. Klokken ble polert, både kasse og lenke. Resultatet var mildt sagt horribelt, bildene lignet rett og slett en skrekkfilm. Runde hjørner, irreversible ødeleggelser og generelt dvært dårlig stemning er stikkordene.

Det er med andre ord helt fullstendig uaktuelt for meg å levere klokken inn der. Er det fortsatt mulig å sende klokken til service center i Sveits for service og evnt polering og har noen her noen erfaringer? Evnt hvilke forhandlere i Norge har utstyr/kompetanse man kan stole 100% på ?

Takknemlig for alle svar

Hei.

Har en sub som ble handlet ny av meg i Mai 2015 som nå sikkert er moden for service. Er vel levert et par måneder før den grønne tagen kom så forskjellen på denne og den med grønn tag og 8 års serviceintervall (?) Kan vel kanskje diskuteres? Klokken holder tiden bra og merker ikke noe galt med den men tenker det kanskje kan være greit å overholde intervallet for anbefalt service.

Har ikke planer om å selge klokken og i den anledning tenker jeg at jeg kunne tenke meg å få den polert og gjenopprette nyfølelsen igjen da den tross alt har fått noe medfart.

En kompis av meg leverte sin 1 år gamle 116613 til vår kjære forhandler i Oslo for reparasjon. Klokken ble polert, både kasse og lenke. Resultatet var mildt sagt horribelt, bildene lignet rett og slett en skrekkfilm. Runde hjørner, irreversible ødeleggelser og generelt dvært dårlig stemning er stikkordene.

Det er med andre ord helt fullstendig uaktuelt for meg å levere klokken inn der. Er det fortsatt mulig å sende klokken til service center i Sveits for service og evnt polering og har noen her noen erfaringer? Evnt hvilke forhandlere i Norge har utstyr/kompetanse man kan stole 100% på ?

Takknemlig for alle svar

Ingen grunn til å ta service hvis klokken går bra.
Angående polering så ville jeg droppet det. Et par sår er en del av livet til en klokke og representerer dens identitet. Men viktigst: En uheldig/dårlig jobb gjør uerstattelig skade. Jeg ville valgt en dyktig urmaker for service, når den tid kommer, og holdt meg unna polering.

Men for all del; En (ikke) polert klokke er også representant for eieren.
Velg i alle fall en dyktig urmaker for den jobb du ønsker utført.

8

• Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577