Patina-tråden

Vis vedlegg 60376
Longines Flagship Chronometer 1958, caliber 30LS.
Denne ble kjøpt fra en brukthandler i sør England. I følge Longines ble denne solgt til Singapore i november 1958. Ser for meg at en engelsk sjømann har hatt denne på armen i mange år og at den har opplevd historiske øyeblikk som Suez krisen - rundet Kap Det Gode Håp i full storm osv - Ha en fin søndag :)

Herlig! Jeg har nettopp bestilt en vintage selv med denne type patina. Hvor går egentlig grensen mellom patina og skade? Selv liker jeg veldig godt myyye patina.
 
1060044-01.jpeg


1060045-01.jpeg


1060049-01.jpeg
 
Herlig! Jeg har nettopp bestilt en vintage selv med denne type patina. Hvor går egentlig grensen mellom patina og skade? Selv liker jeg veldig godt myyye patina.

Tror der finnes ganske mange meninger her. All patina er vel strengt tatt skade. Noen mener solskader er greit, men ikke fuktskader. Noen mener det er viktigst at patinaen ser "pen" ut. Noen foretrekker NOS uten patina. Jeg mener at så lenge du selv liker det så er det innafor. Patina gir en klokke særpreg, så får det være opp til hver enkelt om man liker det særpreget eller ikke :)
 
Herlig! Jeg har nettopp bestilt en vintage selv med denne type patina. Hvor går egentlig grensen mellom patina og skade? Selv liker jeg veldig godt myyye patina.
Min over har helt klart en fukt skadet skive, men denne chronometer varianten er relativt sjelden så da har den fått plass i samlingen. Ofte er problemet at urverket også er fuktskadet og da blir det dyrt å sette i stand. Men, kult med klokker som også forteller sin historie :)
 
Jeg mener at så lenge du selv liker det så er det innafor. Patina gir en klokke særpreg, så får det være opp til hver enkelt om man liker det særpreget eller ikke :)
Enig! :)

Min over har helt klart en fukt skadet skive, men denne chronometer varianten er relativt sjelden så da har den fått plass i samlingen. Ofte er problemet at urverket også er fuktskadet og da blir det dyrt å sette i stand. Men, kult med klokker som også forteller sin historie :)
Kjøpte du den på grunn av eller til tross for patinaen :)? Jeg har en på vei inn - en Longines Calatrava - som jeg har kjøpt kanskje mer på grunn av enn til tross for.