Patina-tråden

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
En av de tingene mange liker med vintage-klokker er patinaen. I denne tråden vil jeg se bilder av deres patinerte klokker!

For de av dere som lurer på hva patina er så er dette altså, som @crown guard så fint sa det i en annen tråd her inne, tidens tegn. Blasserte farger, gulnet lume, bruksmerker og skrammer. Rett og slett aldringstegn som gir klokken karakter!

Noen klokker får fin patina raskere enn andre, blant annet får bronze/messing-klokker raskt en fin patina. Tøff bruk vil jo også fremprovosere patina. Derfor er klokker av alle aldre velkommen i denne tråden så lenge fokuset er PATINA ;)

Av vintage-klokkene mine er det mine to Tissot Navigator's som har den peneste patinaen:

Navigator nr 1:
DSC_1523_1_zps599ad61f.jpg

DSC_1521_1_zps0e24beea.jpg


Navigator nr 2:
DSC_1505_1_zpsf5ab0dd4.jpg

DSC_1518_1_zps371e3e0d.jpg



Min nye Armida A8 har også fått en betydelig mørkere farge etter jeg overtok den:
DSC_1508_1_zps2cf228aa.jpg

DSC_1516_1_zps95c91b4b.jpg


Fargeskillet vises ganske tydelig der lugsene møter bezelen:
DSC_1515_1_zps2563fbae.jpg

DSC_1511_1_zps793cc96f.jpg


Så pøs på med bilder av tungt patinerte klokker :D
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug og Bears
Jeg vet dette bildet får enkelte til å grøsse og spekulere i forskjellene mellom påtvunget patina og naturlig utviklet patina.

helsonpatina.jpg


Her er resultatet:

dagens20130510.jpg

imageaxk.jpg


Etter to ukers dykking og bading i det Indiske hav:
5o0f.jpg
 
Redigert:
Må si jeg ikke er så veldig fan av den grønne patinaen @Trulle75, men det bearbeidede resultatet, der det grønne var fjernet, ble jo ganske lekkert :)

Hvordan fremprovoserte du patineringen? Og hvordan fjernet du grønnskjæret?
 
Redigert av en moderator:
Må si jeg ikke er så veldig fan av den grønne patinaen @Trulle75, men det bearbeidede resultatet, der det grønne var fjernet, ble jo ganske lekkert :)

Hvordan fremprovoserte du patineringen? Og hvordan fjernet du grønnskjæret?

Kokte egg og saltvann i en boks. :)
Grønnskjæret var det bare å tørke av med tørkepapir, deretter gikk jeg over med en myk tannbørste for å fjerne restene der jeg ikke kom til med papir.

Minner om denne tråden: http://www.tidssonen.no/forum/japanske-og-asiatiske-klokker-19/show-us-your-helson-helson-watches-samletr%E5d-4077/ Mye fin patina å se og morsomme eksperimenter for å få frem patina.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug
@Thomas, den SD er så heit. Nydelige bilder av en virkelig lekker sak. =)

@MINUTE_REPEATER, fantastiske bilder av lekre klokker. :)

Her går det i mild jevn patina og krakelert skive om dagen.
 
Redigert av en moderator:
Helt konge tråd! Patina er så sexy! I kombinasjon med høy plexi er det helt perfekt! Eneste jeg har med patina i dag er denne, speedy fra ca `85:

20140131_155922_zps8d42d07a.jpg


Savner virkelig denne!(Selv om patina ikke kommer så bra frem her hadde den en fin gul farge :) )

IMG_1551_zps3e905d9f.jpg
 
"The word "patina" comes from the Latin for "shallow dish". Figuratively, patina can refer to any fading, darkening or other signs of age, which are felt to be natural or unavoidable (or both)." Wikipedia. :eek:

12242776494_7af66894bc_c.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: R.Haug