Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Panerai Rome edition i forbindelse med åpningen av flaggskipbutikk i Roma. 130 eksemplarer.
AEBAEB23-272F-4206-85D9-18A411C43535.jpeg
EBD84862-CCA7-4A06-A964-3286CA9CD3B2.jpeg
 
En grei og informativ innføring i Officine Panerai sin historie og modeller.
https://gearpatrol.com/2019/04/30/the-complete-panerai-buying-guide/

You gotta be joking......

«Mussolini’s dictatorial mandates and deep pockets spurred Panerai to innovate at a rapid pace. They developed the Perspex crystal (1936), massive luminous sandwich dials (1938), integrated lugs with spring bars (1940) and a movement with an 8-day power reserve to reduce wear on crown seals (also 1940).»

Panerai utviklet Angelus 240 i 1940? I thinks not......
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
You gotta be joking......

«Mussolini’s dictatorial mandates and deep pockets spurred Panerai to innovate at a rapid pace. They developed the Perspex crystal (1936), massive luminous sandwich dials (1938), integrated lugs with spring bars (1940) and a movement with an 8-day power reserve to reduce wear on crown seals (also 1940).»

Panerai utviklet Angelus 240 i 1940? I thinks not......

Hadde det ikke vært noe mer informativt at du redegjorde for hva som er korrekt. For en som ikke har gjort noe voldsomt dybde-dykk i detaljer, er det både interessant og imponerende med de som har slik kunnskap. Men det gir meg veldig lite når man ikke fullfører en anmerkning på feil og unøyaktigheter.

Artikkelen har helt klart feil med tanke på påstanden om 8-dagers verk.

Angelus hadde en rekke verk med 8 dagers gangreserve til lomme-ur, det første kom allerede tidlig på 1930-tallet. Ser for øvrig at det er flere nettsteder som er noe "ullen" om når Panerai faktisk benyttet SF 240 verk. Mange kommer med påstanden; "in the 1940s". Det rette svaret er kanskje ikke så entydig men "en gang på 1950-tallet".
 
Frem til siste batch ble levert til militært bruk i 1968 fikk G.Panerai & Figlio alle urene levert fra Rolex som de modifiserte med først skiver (3646 produsert under krigen), så skiver og kronelås (fra 1958) og så etterhvert også Angelus verk.

Eneste unntak er det digre beistet GPF 2/56 de laget for Egyptiske marinen (fordi Rolex la ned forbud om å videreselge urene de leverte til andre land).

En greiere innføring i Panerai historie:

www.perezcope.com
 
Frem til siste batch ble levert til militært bruk i 1968 fikk G.Panerai & Figlio alle urene levert fra Rolex som de modifiserte med først skiver (3646 produsert under krigen), så skiver og kronelås (fra 1958) og så etterhvert også Angelus verk.

Eneste unntak er det digre beistet GPF 2/56 de laget for Egyptiske marinen (fordi Rolex la ned forbud om å videreselge urene de leverte til andre land).

En greiere innføring i Panerai historie:

www.perezcope.com
Vet ikke om du besvarte mitt spørsmål. Interessant nok hevder han at ST 240 også kom i ref 6152 1 i 1963.
 
Angelus hadde en rekke verk med 8 dagers gangreserve til lomme-ur, det første kom allerede tidlig på 1930-tallet. Ser for øvrig at det er flere nettsteder som er noe "ullen" om når Panerai faktisk benyttet SF 240 verk. Mange kommer med påstanden; "in the 1940s". Det rette svaret er kanskje ikke så entydig men "en gang på 1950-tallet".

Well, in the 1940s er jo uansett på trynet. Panerai leverte ur til italienske og tyske militæret frem til tyskerne raidet dem i 1944. Etter krigen fikk ikke Italia ha noen marine....... så her er det jo uansett et gapende hull i tidslinjen frem til de opprettet Marina Militare.
 
Noen som har prøvd eller har PAM 682 eller 564 og kan dele sine erfaringer?
Hva med deg @MrMstone du har vel prøvd en del PAMs? ;)

Eg har en 682 .
Skal du ha en bruks diver som ikkje er kjedelig Rolex så har du den her ;) .
Lugsa peker litt ned mot hånda som gir en meget behagelig kasse å bære. Kanskje en av dei bedre Panerai har laget ? Inhouse p9010 urverk gir mulighet for å stille timer uten å stoppe klokka pluss bra med gangreserve (72t) .
 
  • Liker
Reaksjoner: Mickey og MrFinale
Noen som har prøvd eller har PAM 682 eller 564 og kan dele sine erfaringer?
Hva med deg @MrMstone du har vel prøvd en del PAMs? ;)

564 er rå, har hatt 562 som er samme, bare uten sekundviser vel. Digg med titan!
682 har jeg aldri eid men prøvd mange ganger. @Mysil kan vel si noe om den. Ellers kommer den vel med keramisk bezel snart, ser jækli kul ut!
 
Eg har en 682 .
Skal du ha en bruks diver som ikkje er kjedelig Rolex så har du den her ;) .
Lugsa peker litt ned mot hånda som gir en meget behagelig kasse å bære. Kanskje en av dei bedre Panerai har laget ? Inhouse p9010 urverk gir mulighet for å stille timer uten å stoppe klokka pluss bra med gangreserve (72t) .

@Mysil kan vel si noe om den. Ellers kommer den vel med keramisk bezel snart, ser jækli kul ut!

+1

Har hatt noen Paneraier opp igjennom, men 682 er definitivt favoritten min :)
927A91CD-2DE4-4BD5-8138-02DE10E47BCB.jpeg
 
I går fikk jeg endelig tilbake et Panerai ur i samlingen etter å ha vært uten noen år.

Jeg har tidligere vært gjennom modeller som 111, 312, 321, 320, 590 og 372.

Denne gangen falt valget på et 1312. Deilig at kassen ikke er så topptung som på gamle 312. Denne ligger mye bedre på puselanken min.

E4933322-62DE-45F8-9E1E-E805531523FF.jpeg
 
Någon som vet vad ett extra sett med tubes och skruvar kostar? Räknar med att OEM är enda alternativet.
CCAF414E-300C-455A-8A40-57DBA8CA1E99.jpeg