Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai


11:20 - "We all know where Panerai is today" - "Unfortunately the desirability is very low".......

Si det slik, dersom Panerai hadde blitt gjenstand for den hypen som Rolex og Tudor har om dagen og enhver med litt kroner på konto kjøpte seg en 372 for å flashe, så hadde jeg heller funnet på noe annet. Personlig synes jeg det er helt fint dersom Panerai daler i popularitet, det gjør bare at jeg føler at jeg går med noe eget på armen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Huygens og urtid
Si det slik, dersom Panerai hadde blitt gjenstand for den hypen som Rolex og Tudor har om dagen og enhver med litt kroner på konto kjøpte seg en 372 for å flashe, så hadde jeg heller funnet på noe annet. Personlig synes jeg det er helt fint dersom Panerai daler i popularitet, det gjør bare at jeg føler at jeg går med noe eget på armen.

Well, you know, Panerai var akkurat det i mange år....... lenge før stål Rolex ble the new black. The rise and fall of Paneristi.com....
 
Well, you know, Panerai var akkurat det i mange år....... lenge før stål Rolex ble the new black. The rise and fall of Paneristi.com....
Ja, det går opp og ned med alt her i verden. Jeg har alltid brukt Ray Ban pilot, og hater det de årene hvor pilot briller er fashion, for det kommer i bølger. Samme med skjegg, man får jo ikke ha noen ting for seg selv lenger!

Ser for øvrig at Paneristi.com har hatt sin storhetstid når man går inn på den siden som ikke er blitt oppdatert på sikkert 10 år. Ser de har flytta forumet til Tapatalk for å følge med i tiden, men...
 
Der var jeg som skulle si det til alle dere Panerai noobsa..... faen ass, nå tok du hele poenget mitt.....

Men toppen var nok rundt 2010-2011. Da var Panerai Limited editions like hot som stål Rolex er nå. 360 spetakkelet var 2010 og det står vel igjen som begynnelsen på slutten.

all good things must come to an end.

Nedsiden er for de som solgte sin stål Rolex og gikk all in i en litt kiip Panerai.....
 
Der var jeg som skulle si det til alle dere Panerai noobsa..... faen ass, nå tok du hele poenget mitt.....

Men toppen var nok rundt 2010-2011. Da var Panerai Limited editions like hot som stål Rolex er nå. 360 spetakkelet var 2010 og det står vel igjen som begynnelsen på slutten.

all good things must come to an end.

Nedsiden er for de som solgte sin stål Rolex og gikk all in i en litt kiip Panerai.....

Om en er invistor så er vel nedsiden ganske stor på dei fleste andre merker en Rolex. Ellers så kan en leve livet med en kjedelig Rolex for investeringa si skyld eller man kan kjøpe spennande klokker man ønsker å bruke ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Har noen tanker selv om hvor Panerai gikk av sporet men var ikke klar over at det var så ille. Når det er sagt var jeg innom Boutiquen i Singapore i fjor og den var som John nevner tom......

Blodstrupmoen - Du har helt rett men jeg ser også i hvilket tempo mange folk bytter klokker her til lands om dagen og de fleste prøver å få tilbake omtrent det de gikk inn med når de kjøper og selger brukt. Det blir nok vanskeligere med Panerai fremover. Og Panerai er nok mer enn en del andre merker en klokke mange har lyst til å prøve men får ender opp med å beholde. Skal ikke se bort ifra at den hard kjerne av fans sånn ca er samlet her inne........
 
Redigert:
Helt i orden, da blir det flere billige Panerai på meg.
P1060163.JPG
 
Den der er jo soooooo last year så du kan få 39k....

Men Bronzo er vel også et eksempel på en klokke hvor Panerai har vannet ut "eksklusiviteten" med å slippe stadig nye modeller. Det er ikke alle som kjøpte den første som er like happy med at de laget fler, noe som igjen gjør at de mister popularitet blant samlere. Foreløpig er vel det en av modellene som har holdt seg best og fortsatt en ganske kul klokke.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det virker som Panerai forsøker å ta en "Omega", og dermed forsøker å tiltrekke seg nye kundegrupper i stedet for å fokusere på sitt klassiske design og varemerke. Due-serien, med 30m WR? Det er jo det samme som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Og prisene? Da jeg kjøpte min første Panerai i 2006 kostet den mindre enn en sammenliknbar dykker fra andre store produsenter, og jeg synes jeg fikk mye klokke for pengene, på tross av ETA-verk. Nå er vel mange modeller fra Panerai priset i overkant høyt i forhold til konkurrentene , og jeg tror dette er noe av årsaken til dårlig salg - i kombinasjon med et enda dårligere annenhåndsmarked.

Massemarkedets betalingsvillighet for Panerai er åpenbart vesentlig lavere enn for eksempelvis Rolex. Man kan mene hva man vil om Rolex, men det er et stort brand som er svært godt kjent også blant folk som overhodet ikke interesserer seg for klokker. Jeg har knapt møtt noen som ikke er klokkeinteresserte som kjenner til Panerai.

Men som @Tom Henriksen skriver, greit at det går dårlig - så blir det noen hyggelige kjøp etter hvert
:mrgreen:
 
Og prisene? Da jeg kjøpte min første Panerai i 2006 kostet den mindre enn en sammenliknbar dykker fra andre store produsenter, og jeg synes jeg fikk mye klokke for pengene, på tross av ETA-verk.

Da jeg kjøpte min første var stort sett synte på Panerai fra "klokkemiljøet" at det var latterlig overpriset. Manuelt opptrekk ble sett på som helt forhistorisk, kun timer og minuttviser og prisene var opp mot nivå med auto ur fra andre merker. Virker jo helt merkelig i dag med Tidssonen, Klokkeriet osv..., men på den tiden var det svært få som hadde no mer enn 1 klokke og da var den gjerne en auto.

Husker også jeg fikk spørsmål fra noen bekjente om jeg hadde kjøpt klokke for svaksynte.......
 
Helt i orden, da blir det flere billige Panerai på meg.

Helt enig, dette er helt topp! Ikke fordi jeg har tenkt å kjøpe masse Panerai, men fordi jeg har tenkt å fortsette å bruke min eneste klokke uten å være del av en saueflokk. (Jeg har ikke sett den videoen @Gluke la ut her sist, men jeg aner hva det går i...)

Jeg har knapt møtt noen som ikke er klokkeinteresserte som kjenner til Panerai.

Jeg har aldri hatt en klokke som vanlige mennesker som ikke er klokke interesserte gidder å kommentere før jeg fikk 372. Der har det vært en del tilfeller av uoppfordret ros fra begge kjønn, "jævlig kul klokke", "utrolig fett design", "så deilig ren skive" osv. Jeg er ikke spesielt forfengelig, men jeg må innrømme at det er helt OK. Nå er jo ikke den klokka veldig diskret akkurat, den gjør jo noe ut av seg, men kombinert med en neddresset stil så gjør den noe ut av seg på riktig måte uten å flashe. Og helt riktig, de vet ikke hva Panerai er...
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det virker som Panerai forsøker å ta en "Omega", og dermed forsøker å tiltrekke seg nye kundegrupper i stedet for å fokusere på sitt klassiske design og varemerke. Due-serien, med 30m WR? Det er jo det samme som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Jeg tror kanskje det har med å gjøre med at de til slutt laget klokkene alle Paneristi ville ha. Med 372, 720 og 721 er det ikke noe mer å vente på. Når alle som ville ha 372 etterhvert fikk sin så var det over...... Og alle de andre modellene de laget før de tre, som de fleste av dem var "close but no cigar", fremstår som relativt kiipe nå etterpå.

Personlig syntes jeg de orginale 44mm luminor og Marina modellene og 8 days variantene står igjen som klassikerere fra storhetstiden, med 372, 720 og seff orginal Bronzo som highlights, så jeg får bruke de neste årene på å støvsuge markedet for disse.....
 
[/QUOTE]
Vet ikke hvor god kilde denne selvutnevnte YouTube eksperten er... Mener årsaken til Panerais «nedgang» er at de holder seg til samme design. Da burde vel Rolex dødd ut for lenge siden?
Min oppfatning er at interessen for panerai er økende blant allerede klokkeinteresserte. (Erfaringer fra ulike forum). Mulig massene, som kjøper klokke for å flashe går etter andre merker. Det gjør meg imidlertid ingen ting :)
 
Redigert:
Vet ikke hvor god kilde denne selvutnevnte YouTube eksperten er... Mener årsaken til Panerais «nedgang» er at de holder seg til samme design. Da burde vel Rolex dødd ut for lenge siden?

De dealer vel full time i brukte klokker så de har nok en liten puls på hva som beveger seg i markedet. Men helt enig når det gjelder årsaken, jeg tror heller ikke designet som sådan er det største problemet til Panerai.

Men hvem går å venter spent på en ny Panerai modell nå? Ingen jeg vet om........
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sindregb
De dealer vel full time i brukte klokker så de har nok en liten puls på hva som beveger seg i markedet. Men helt enig når det gjelder årsaken, jeg tror heller ikke designet som sådan er det største problemet til Panerai.

Men hvem går å venter spent på en ny Panerai modell nå? Ingen jeg vet om........
De har nok dummet seg litt ut ved å gjøre de fleste «historisk korrekte» modeller limiterte. Selv synes jeg det er spennende at det kanskje kommer en klokke for paneristi Skandinavia. Den ser virkelig kul ut, i tillegg til at jeg synes det er et kult konsept.
 
Värdet har ju stått ganska stilla i motsättning till annat.
Köpte min första 233 för 5-6 år sedan, betalade 75 ish. Min tredje 233 köptes för ett par månader sedan. Betalade76.

Byte den första runt 2016 jämnt mot en ny 116520 och den andra något år senare mot en strøken hulk + cash min väg.

Den tredje byte jag bara färg på
1D8F01BB-54C5-46CF-AB8B-B6A63E16CE5A.jpeg


och är väl snart bara värd sin vikt i guld..;)