Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Regner med det ble med en ekstra null her [U heltSER=2702]@bruno47[/USER] :) Legg på mva og din bestilling fra Panerai bikker fort 1800,- Med 20 % kunderabatt hos Bjerke vil jeg tro du må ut med ca. 1900,- for samme reim... Det synes jeg er fair... Hvis vi kun skal bruke AD’ene som «showrooms» vil de etter hvert forsvinne en etter en. Har selv original reim, spenne og baretter i bestilling til min 510. Fått en hyggelig pris på hele pakken hos Bjerke. Noen vil sikkert tenke at det er penger ut vinduet å bestille original reim og spenne, da det er mye bra uoriginalt å få tak i - men for meg blir det som å kjøpe stålfelger på Biltema til en ny BMW 5-serie :cool:

Det ble selvfølgelig en null ekstra @eidehelg
Hvis du akkurat har kjøpt en ny klokke hos Bjerke kan jeg godt skjønne at de gir deg gode prosenter. Jeg ble imidlertid ikke forespeilet noe avslag i det hele tatt. 2400 kr. var prisen deres. Det er også vanlig at utenlandske AD, og kanskje også Panerai, trekker fra lokal mva hvis varen selges til Norge. Dermed går ikke regnestykket ditt opp.
Enig med @Lilac, pengene mine får noen andre få. Disse prisene er jo uansett egentlig helt absurde, og ekstra frekt av Bjerke å overprise til de grader. AD'er på kontinentet holder seg jo til veiledende fra Panerai.
 
Det ble selvfølgelig en null ekstra @eidehelg
Hvis du akkurat har kjøpt en ny klokke hos Bjerke kan jeg godt skjønne at de gir deg gode prosenter. Jeg ble imidlertid ikke forespeilet noe avslag i det hele tatt. 2400 kr. var prisen deres. Det er også vanlig at utenlandske AD, og kanskje også Panerai, trekker fra lokal mva hvis varen selges til Norge. Dermed går ikke regnestykket ditt opp.
Enig med @Lilac, pengene mine får noen andre få. Disse prisene er jo uansett egentlig helt absurde, og ekstra frekt av Bjerke å overprise til de grader. AD'er på kontinentet holder seg jo til veiledende fra Panerai.
Det stemmer at jeg har kjøpt klokke der nylig. Kunderabatt på 20% gis på tilbehør etc. hvis du har handlet hos Bjerke, og de har deg i sitt register. Du har nok rett i man noen ganger kommer litt rimeligere fra det ved å handle av AD på kontinentet. Jeg setter likevel pris på det å kunne gå inn i et velutstyrt klokke-asyl i eget land, prøve klokkene på og kjenne på kjøpsprosessen fra A til Å. Hvis du siden får problemer med uret, er det uproblematisk å levere det inn til din lokale «dealer». Ja, sånne som meg bidrar til bunnlinjen hos Bjerke og andre veldrevne klokkeasyl, enten det er i Oslo eller Stavanger. Takk og pris for at det fortsatt er noen få spesialbutikker i dette landet. Det er utvilsomt litt dyrere å handle kjøttvarer hos din lokale slakter, enn i disken på Rema. Eller handle god kaffe fra spesialbutikker i stedet for Friele-poser på Coop. Kall meg gjerne «naiv», eller gammeldags - men det er noe sant i uttrykket «use it, or loose it» ;)
 
Jeg refererte til AD'er på kontinentet. Litt urettferdig å sammenligne dem med Rema og tenke at Bjerke er en spesialbutikk. De lever vel under de samme betingelsene og Bjerke er ikke nødvendigvis noen bedre på kundeservice etc. enn andre AD'er. Derfor synes jeg i grunnen det grenser til frekkhet å skulle overprise produktene de selger når andre holder seg til prisen som er antydet av produsenten. Og i denne sammenheng vil jeg definitivt ha større tillit til Panerai enn Bjerke.
 
Som du sikkert forstår har jeg ikke nok kunnskap om hvilke veil. priser som evt. anbefales fra Panerai. Finner ikke priser på deres nettsider. Litt rart om en AD kan ta hvilken pris som helst, og at produsenten synes det er grei skuring. Om utenlandske AD lever under samme betingelser som butikker i Norge, tviler jeg på. Vi har ikke akkurat lave lønns- og driftskostnader her sammenlignet med andre land...
 
Takk og pris for at det fortsatt er noen få spesialbutikker i dette landet. Det er utvilsomt litt dyrere å handle kjøttvarer hos din lokale slakter, enn i disken på Rema. Eller handle god kaffe fra spesialbutikker i stedet for Friele-poser på Coop. Kall meg gjerne «naiv», eller gammeldags - men det er noe sant i uttrykket «use it, or loose it» ;)

Jeg er uenig i premisset om at klokker fra bjerke er bedre enn identiske klokker fra andre butikker.
 
Ikke helt ny, men fortsatt kul artikkel om Panerai:

Splash From the Past: Diving with the Panerai Luminor Marina 1950 3 Days Acciaio

Honer_with_mask_and_Panerai_1000-570x454.jpg
 
Godtfolk! Håper det er ok å poste en slik en her: Noen med PAM 1312 som kan dele sine erfaringer med uret? Jeg er i snart-handle-modus, men er ikke helt stang inn ennå. Panerai står øverst på lista, og 1312 møter de fleste "kriterier", er jo en helt rå klokke. Men, hvordan er den å bruke som hverdagsklokke? På jobb, hjemme i huset med galskapen som hører med der (har barn i huset...), fritid osv... Alt av betraktninger er av nytte - takk!
 
Jeg har hatt 1312 (solgt nå). Veldig fornøyd med den. Med det oppdaterte urverket bygger bittelitt lavere enn 312 som jeg synes er viktig for en klokke som kanskje skal brukes daglig. I dag har jeg 233 som er ennå litt lavere pga manuelt opptrekk (ingen rotor). Jeg har også en 024.

Elsker Panerai men de ligger på knivseggen av hva jeg oppfatter som behagelig hverdagsklokke. Min Rolex GMT master f eks er mye lettere å ha på seg i dagevis med unger mas og hverdagsliv..
 
Godtfolk! Håper det er ok å poste en slik en her: Noen med PAM 1312 som kan dele sine erfaringer med uret? Jeg er i snart-handle-modus, men er ikke helt stang inn ennå. Panerai står øverst på lista, og 1312 møter de fleste "kriterier", er jo en helt rå klokke. Men, hvordan er den å bruke som hverdagsklokke? På jobb, hjemme i huset med galskapen som hører med der (har barn i huset...), fritid osv... Alt av betraktninger er av nytte - takk!
Min 1351 brukes omtrent daglig for tiden. 0 stress, ingen problemer i det hele tatt. Jeg har 3 barn, bor under tak, har noe fritid og hverdag også
 
Jeg har en 1312 fra 2018 som muligens skal selges. Blir for stor for meg. Sen PM ved intr. Anbefaler deg å prøve før kjøp.
 
Jeg har hatt 1312 (solgt nå). Veldig fornøyd med den. Med det oppdaterte urverket bygger bittelitt lavere enn 312 som jeg synes er viktig for en klokke som kanskje skal brukes daglig. I dag har jeg 233 som er ennå litt lavere pga manuelt opptrekk (ingen rotor). Jeg har også en 024.

Elsker Panerai men de ligger på knivseggen av hva jeg oppfatter som behagelig hverdagsklokke. Min Rolex GMT master f eks er mye lettere å ha på seg i dagevis med unger mas og hverdagsliv..

Takk for fyldig og ærlig svar! Rolex GMT-Master ser jeg for meg funker hakket bedre, ja. Men, så er det noe med Panerai, da... Lekre klokker, rett og slett.

Min 1351 brukes omtrent daglig for tiden. 0 stress, ingen problemer i det hele tatt. Jeg har 3 barn, bor under tak, har noe fritid og hverdag også

Nettopp, ser man det! Takk for tilbakemelding!

Jeg har en 1312 fra 2018 som muligens skal selges. Blir for stor for meg. Sen PM ved intr. Anbefaler deg å prøve før kjøp.

Takk for svar! Var hos Bjerke og prøvde et relativt bra utvalg av Panerai i helgen. Var ikke første gang, men denne gangen med "uhildet" 3. part også. Snodig nok var det PAM 560 som føltes aller best av de jeg prøvde. Her stemte (nesten) alt! Skulle hatt sandwich, ellers fulltreffer på ren stil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
Det er vel ikke tilfeldigvis noen her som har den 1389 ute på finn.no med dette lite informative brukernavnet?
upload_2018-11-26_22-46-19.png
 
Like før denne tråden forsvinner ut på 2. siden! Heldigvis slapp Panerai (enda) en ny utgave av Submersible i dag:
Vis vedlegg 122329

Jeg har aldri forstått hvorfor Panerai skal lage Flyback i en dykkeklokke. Gir ingen mening..

Edit: Forresten har jeg hørt at det er en billig komplikasjon/add-on til en kronograf å produsere, men forstår fortsatt ikke nytteverdien i et dykkerur
 
Jeg har aldri forstått hvorfor Panerai skal lage Flyback i en dykkeklokke. Gir ingen mening..

Edit: Forresten har jeg hørt at det er en billig komplikasjon/add-on til en kronograf å produsere, men forstår fortsatt ikke nytteverdien i et dykkerur

Uvisst for meg hvorfor de har lagt på flyback, men dette skriver Panerai selv:

"Out of the water the watch - light and appealing, thanks to the titanium case that perfectly matches with the blue of the ceramic bezel and the rubber strap - is also a chronograph with Flyback function for a perfect synchronization with an external signal. The automatic calibre P.9100 of the Submersible Chrono – Guillaume Néry edition, with 3 day power reserve is interely developed in the high-end watchmaking Manufacture in Neuchâtel, the Laboratorio di Idee, where the boldness and precision of Panerai watchmakers transform every project into an innovative wild creation with exceptional technical performances."
 
Så vidt meg bekjent brukte man Flyback i aviation tidligere for å starte tidtagning av nye waypoints raskt og effektivt. Hva dette har med dykking å gjøre vet jeg ikke, men skal ikke påberope meg noen ekspertise her.
 
Så vidt meg bekjent brukte man Flyback i aviation tidligere for å starte tidtagning av nye waypoints raskt og effektivt. Hva dette har med dykking å gjøre vet jeg ikke, men skal ikke påberope meg noen ekspertise her.

Enig, men! Som dykker kjører man også gjerne båt, og når du står i bestikk kan det være greit med flyback.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen