Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Etter at Klokkeriet kom er wristshots blitt så vanlig at det kun blir flaut hvis du blir kjørt ned av trikken eller no mens du tar bilde.

Det letteste er å starte med 372 og 720 som jo er og blir The Ultimate PAM. Så er det minus poeng i kred for hver ting som endres........ Maks kred er da 372 eller 720 i daglig bruk. Mest praktisk med fortsatt ok med kred er 510 eller 560/562 med 8 dagers verk.
Hør, hør!

Om jeg mot formodning noen gang skulle finne på å bytte ut min 372, så ville det i så fall vært for en 560. Det eneste problemet er å få tak i en med sandwich dial (kun første året som hadde sandwich om jeg ikke tar skammelig feil), hvilket jeg i hvert fall synes er en viktig greie med Panerai. Men 372 er bare jævlig mye fetere.

Og så et lite bilde til av min eneste Panerai for å sprite opp tråden litt. For øvrig også min eneste klokke som dermed er i daglig bruk. Behøver ikke mer. Dato finner man overalt ellers, det er bare en vanesak.

@Entusiastenjoha , dette med wristshot er vanskelig, spesielt på større Panerai. Wristshot er som regel veldig up close, og da ser klokka større ut enn den egentlig er. Jeg synes selv at min Panerai ser alt for stor ut på det første bildet under, men det synes jeg ikke i det hele tatt i det virkelige liv (selv om det sikkert er en drøss med medlemmer her som vil mene at jeg er alt for pinglete til å gå med en 47 mm Panerai). Sneik meg ut på dass nå for å illustrere poenget. Det er også slike bilder som det siste jeg gjerne liker å ta hos en urmaker.

For øvrig er det null problem å ta wristshot hos f.eks. Bjerke. Det er bare å si at du må dokumentere og vise kona, tenke litt på det, et eller annet, så er ikke det i nærheten av flaut.

IMG_0327.JPG


IMG_0328.JPG
 
Skulle eg ha kjøpt endå en ny Panerai i dag så er det utelukkande Radiomir som hadde blitt vurdert og her er sjølvsagt 720 høgt på lista då den er steintøff. No har eg en 682 , og det er einaste Luminoren en trenger.
 
Herlig nerdefaktor i Panerai-tråden om dagen, altså! @Entusiastenjoha : Den der har jeg eid. Den er utrolig tøff, uten tvil! Personlig er jeg mer komfortabel med den andre Luminor-kassen, den du finner på 560 osv. Her er vel oppskriften; test, test, test og så test. Ta deg god tid og gå innom flere ganger før du handler. Bjerke er tålmodige og det er bare å prøve, så ikke stress.
 
Da har jeg prøvd panerai og falt for denne!!!!
Vad tyckes?
Er det 1351? Hvem bryr seg om hva TS synes?!? Du bestemmer! :p

Jeg syns likevel at du absolutt også bør prøve de større modellene om du først er på Bjerke, selv om de ved første øyekast virker alt for store. Husk at Panerai skal være stort! Og så gjentar jeg også min kommentar i et tidligere innlegg om at det er mye nyanser og detaljer som (for en lekmann) skiller modellene fra hverandre på Panerai. "Alt ser jo likt ut..." Når du først har fått deg Panerai, så begynner du også å studere katalogen deres bedre, og før du vet ordet av det så har du ombestemt deg og vil ha en annen modell. I utgangspunktet små forskjeller vokser seg pluteslig mye større. Kan bli en kostbar affære, for klokka er mye mindre verdt så snart den er ute av butikken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften og urtid
Herlig nerdefaktor i Panerai-tråden om dagen, altså! @Entusiastenjoha : Den der har jeg eid. Den er utrolig tøff, uten tvil! Personlig er jeg mer komfortabel med den andre Luminor-kassen, den du finner på 560 osv. Her er vel oppskriften; test, test, test og så test. Ta deg god tid og gå innom flere ganger før du handler. Bjerke er tålmodige og det er bare å prøve, så ikke stress.
Det som er problemet for meg er at jeg har en tendens til å bli utålmodig og velge det jeg har lyst på der og da! Prøvde mange dine modeller men falt for denne! Vet ikke hvorfor men den appellerte til meg! Men skal være klok denne gangen og ta meg litt tid før jeg kjøper, så jeg er 100% sikker på at jeg blir fornøyd........som sagt så setter jeg utrolig pris på all hjelp fra dere fantastiske panerai entusiaster❤❤❤❤❤❤
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid, Simtei og EBH
Nydelig med aktivitet i Panerai-tråden! Min 372 brukes, om ikke daglig så i hvert fall 4-5 dager i uka! Har vært med meg på alt fra fjelltur til Uranostind 2157 MOH og bading og kajakktur på Sørlandet i år! Kan og skal brukes til alt
 
Nydelig med aktivitet i Panerai-tråden! Min 372 brukes, om ikke daglig så i hvert fall 4-5 dager i uka! Har vært med meg på alt fra fjelltur til Uranostind 2157 MOH og bading og kajakktur på Sørlandet i år! Kan og skal brukes til alt
Det jeg ønsker, en klokke som er stilig,elegant og tåler juling,,,, hva er vel bedre en en panerai???
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og Simtei
Det letteste er å starte med 372 og 720 som jo er og blir The Ultimate PAM. Så er det minus poeng i kred for hver ting som endres........ Maks kred er da 372 eller 720 i daglig bruk. Mest praktisk med fortsatt ok med kred er 510 eller 560/562 med 8 dagers verk.
[/QUOTE]

Enig, men vil påstå at blant annet både 127 og 249 innbringer flere kredpoeng ;)
1DB274BA-9F92-48F8-9817-1E52E3E2C426.jpeg
 
Det letteste er å starte med 372 og 720 som jo er og blir The Ultimate PAM. Så er det minus poeng i kred for hver ting som endres........ Maks kred er da 372 eller 720 i daglig bruk. Mest praktisk med fortsatt ok med kred er 510 eller 560/562 med 8 dagers verk.

Enig, men vil påstå at blant annet både 127 og 249 innbringer flere kredpoeng ;)Vis vedlegg 170052
[/QUOTE]
Hva er greia med kred poeng, ???
 
Enig, men vil påstå at blant annet både 127 og 249 innbringer flere kredpoeng ;)Vis vedlegg 170052
Hva er greia med kred poeng, ???
[/QUOTE]
Det er endel av oss Panerai-idioter som er opptatt av at dagens modeller skal være mest mulig lik klokkene Panerai laget da de leverte klokker til den italienske marinen. Modellene som nevnes ovenfor er nettopp det. Derfor «kredpoeng» ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Entusiastenjoha
Enig, men vil påstå at blant annet både 127 og 249 innbringer flere kredpoeng ;)

Nope, logikken står og tilsier at 127 får trekk for sekundviser’n (fulgte jo med 8 dagers Angulus og Fiddy har jo ikke 8 dagers verk) og 249 får trekk for skiven. 249 er jo faktisk reissue av noe så merkelig som et «rent» Rolex ur. Altså en Rolex Panerai uten noen ting fra Panerai. Er usikkert på om OP skjønte helt hva de gjorde her ass, men et historisk viktig og flott ur.
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: urtid, Run AC og EBH
Endelig litt fart i Panerai tråden. Har jo egentlig meldt meg litt ut fra TS, men får vel bidra med mine to historisk «riktige» da;) Når det endelig er litt diskusjon rundt Panerai.

Pam00721 «kampfschwimmer» og Pam00662 «Egesiano Piccolo»:
539F0944-C7A5-4B93-B246-3902B7AD8980.jpeg