På jakt etter en klokke som faktisk holder tiden

Medlem
20. juli 2012
Innlegg
4
Mulig tittelen ble litt spisset, men jeg har vært gjennom en del rimelige klokker (Seiko, Tissot, mer Seiko) - og jeg irriterer meg over at de ikke holder tiden. Det jeg lurer på nå er om det finnes et mekanisk ur til under, tja - la oss si, 10000 kroner hvor jeg slipper å stille det to minutter frem eller tilbake hver søndag. Om svaret er "nei" aksepterer jeg det.

Stil: Klassisk, nøktern. Rolex Explorer er en fin klokke, men den er jo ikke å oppdrive. Jeg hadde en Seiko SARB033 - den var fin, men kvaliteten var litt under pari. Speedmaster er også innenfor, og det er vel her jeg ender opp om jeg ikke finner noe annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frøiland
Tissot leverer en del modeller med PowerMatic 80 som er COSC-sertifiserte. Ville tro det er det billigste du finner med offisielt kronometerstempel på. Mener å ha sett en slik en under 10000kr i butikken.

De ser slett ikke verst ut, heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: patashnik
Tror dine krav dessverre et urealistiske, i min samling har jeg Rolex +4sek/ døgn, A. Lange +2sek/ døgn, Vacheron Constatin +2sek/døgn, Omega Master Chronometer +2sek/ døgn. Ønsker du bedre presisjon anbefaler jeg quarts.
 
@patashnik Det kan også være en idé å sjekke om en kombinasjon av bruk av klokka og at klokka ligger i en bestemt stilling gjennom natta i snitt gir deg en akseptabel nøyaktighet. Kan f.eks. sjekkes med WatchCheck eller tilsvarende app.

Screenshot_20210913-185807_WatchCheck.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: patashnik
Tror dine krav dessverre et urealistiske, i min samling har jeg Rolex +4sek/ døgn, A. Lange +2sek/ døgn, Vacheron Constatin +2sek/døgn, Omega Master Chronometer +2sek/ døgn. Ønsker du bedre presisjon anbefaler jeg quarts.

Vel 2 min eller 120 sek delt på 7 dager er over 17 sekunder avvik. Ikke uvanlig det for en klokke som f eks SKX, men man kan finne ETA 2824 baserte ur til rundt 10 K som er langt mer presis enn det
 
C9F89A72-E94A-448C-9DEA-404DA66644B4.jpeg

0.3 i gjennomsnitt i døgnet siden november ifjor. Under forutsetning av at det ikke ble tatt av på natt. Når tatt av ca -1sek.

Moralen; en klokke alltid på gir best stabil gange. For dette uret er stabilitet og nøyaktighet nå ti måneder avgårde helt sinnsykt.
 
  • Liker
Reaksjoner: patashnik
Her ville jeg sett etter klokker med ETA 2824.
Gjerne med COSC hvis denne prisklassen tillater det. :unsure:
Alternativt 7750, men da ryker nok budsjettet.
 
  • Liker
Reaksjoner: patashnik
Om du allerede har et ur du liker, f.eks. Seiko, ville jeg levert det til en urmaker for å se om han kan finjustere det litt.
Det skal i mange tilfeller være mulig (krever kanskje litt tålmodighet fra urmaker for å teste nok), og andre tilfeller har folk også flaks (og uflaks) med billige ur som går veldig nøyaktig (eller ikke).

I tillegg kan du som nevnt over påvirke "nøyaktigheten" selv, ved å kompensere noe for om det går fort eller sakte ved å legge det i rett posisjon om natten. Urverk går nemlig litt forskjellig i forskjellige posisjoner. Last ned en app for å time klokken, og test gjennomstnittlig gange på armen, og test alle posisjonene så har du et lite utgangspunkt for hvordan du kan legge den om natten for at avviket skal bli mindre. :)

Om du vil kjøpe et annet ur med bedre kvalitet, kan det nok hende du må opp et stykke fra 10.000,- (men nøyaktighet kan likevel variere og kreve finjustering eller service på eldre ur);
Men mine anbefalinger basert på personlig erfaring blir i såfall;
  • Seiko SPB143/5/7/9.
  • Oris Aquis (fås fra litt over 10k brukt). Kommer i mange størrelser og farger, så vit hva som passer ditt håndledd og vær tålmodig (evt. så er det ofte rimeligere å bestille fra utlandet).
  • Omega Aqua Terra 2503.xx serien (3 for 39mm) - som ligner veldig på Explorer, inkl Railmaster. Fra 20-25k (på chrono24 +evt mva), dukker av og til opp i Norge også. Fåes forøvrig en god del rimeligere i quartz variant!
  • Tudor Black Bay (Kommer jo i utallige varianter, men har en som ligner veldig på Explorer!)
  • Speedmaster (den nyeste har blitt veldig dyr, men kan jo gjøre et godt kjøp på forrige/eldre modeller, men vit hva du ser etter - gå etter den klassiske professional moonwatch - som har litt forskjellige referanser opp gjennom, og de moderne kommer i 2 varianter med enten hesalite eller safir).
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Anbefaler å ta en kikk på Longines Conquest og Hydroconquest. I begge disse sitter urveket L888 som er Longines' variant av ETA 2892. Tester av disse viser at de vanligvis er svært godt regulert fra Longines. Har selv en Hydroconquest som leverer +1-2 s per døgn. En ny Conquest Automatic koster ca 12000 i butikk.
 
Jeg støtter de som sier at en urmaker kan trimme de du har.
Om ikke noe er galt med urverket kan selv veldig enkle klokker gå veldig nøyaktig.

Min SKX009 med Seikos enkleste urverk går jevnt med pluss ett sekund i døgnet under forutsetning av at jeg har det på armen om dagen og med skive opp på natta. Dette er selvsagt utelukkende flaks. Men med et jevnt bruksmønster og et uskadet urverk uten servicebehov kan det meste justeres inn til akseptabel gange. En OK urmaker gjør dette for ikke alt for mye penger.

Det er også viktig å skille mellom nøyaktighet og presisjon når man snakker om klokker "som holder tiden".
Nøyaktighet er hvor nært det riktige tidspunktet klokka viser.
Presisjon er hvor likt avviket er fra dag til dag.

Hvis presisjonen er til stede er nøyaktighet oppnåelig. Dvs. at om klokka går presist 27 sekunder for sakte hvert bidige døgn er det en smal sak å justere så den går mye mer nøyaktig.

Men en klokke som går pluss 27 sekunder i døgnet om dagen og minus 54 i døgnet sekunder om natta vil aldri avvike mer enn 27 sekunder fra nøyaktig tid til tross for elendig presisjon.

Start med å måle klokka mot en nøyaktig referansetid for å finne dens presisjon.
Mål når klokka er på armen og ligger i ro (med fullt opptrekk for automatiske ur) med skiva opp, ned, krone opp og ned og krona mot høyre og venstre. Mål flere ganger og sjekk både nøyaktighet og presisjon. Jeg som synes sånt er gøy har laget meg et regneark for dette som gir meg forenklede COSC resultater. Man trenger ikke gå så langt, men som andre sier er det ofte forskjell på hvor fort klokka går i ulike posisjoner. Og utgangspunktet for forbedringer er alltid å kjenne nå-tilstanden.

Eller så kan du bare kjøpe en dyrere klokke.....


ps. urmaker kan selvsagt måle gangen og justere presisjonen ganske bra ut fra de målingene. De trenger ikke regnearket med standardavvik og gjennomsnitt. :)

LarsB