Overseas vs. Royal Oak 15300 vs.Royal Oak Chrono 26300

Medlem
4. sep. 2011
Innlegg
2.160
Sted
Oslo
Godtfolk!

Dersom livet farer godt med Lyngutt de nærmeste månedene er det antageligvis på tide å kjøpe seg en ny klokke til høsten. Jeg har konkludert med at jeg nok er en "sportsur-mann", så et eller annet i stål på lenke er nok det mest aktuelle.

Jeg har i en lang periode hatt et chrush på Audemars Piguet Royal Oak. Det har seg dog slik at jeg har noen sarte ungpike-håndledd, så det er 15300 som er aktuell for meg. 15400 er prøvd og den blir for stor. Så da var jo egentlig saken grei. Jeg skal vente til en 15300 med sort eller blå skive dukker opp. Men som alle her vet så er jo preferanser til for å endres. Den første endringen var at jeg begynte å vurdere chronoen etter at @andersmp la ut sin for salg. Dette er en modell jeg ha prøvd for lenge siden, og den er jo ganske så fin. Så plutselig hadde jeg et nytt alternativ.

Men så, ut av det blå, kom plutselig et nytt alternativ på banen. Vacheron Constantin Overseas Chrono. Dette er litt rart, for den eneste gangen jeg har sett en nesten lik i levende live var på mini GTG hvor @EBenz hadde en dual time utgave. Og da var den "uinteressant" i så måte at jeg ikke hadde fått øynene opp for den enda. Etter å ha googlet masse, så må jeg jo si at VC synes som et vel så godt alternativ gitt at man syns designet er like fint som AP.

Så dette er mine tre kandidater for høstens anskaffelse. Så litt om bruken jeg har tenkt for uret. Dette blir et all round-ur. Skal brukes til "alt" fra kontorarbeid til baderie. Så spørsmålet er: hvilken burde man velge?

Et par interessante poenger:
1. I AP RO er det et in-house verk som etter sigende skal være meget bra.
2. AP RO har display case back
3. I AP ROC og VC Overseas Chrono sitter det samme (out-house) verket, så kun design som er forskjell
4. VC er vanntett til 15 ATM, APene til 5 ATM (ref. Badeferie)
5. AP sin lenke er legendarisk
6. VC sin lenke er utrolig kul

Bilder av kandidatene:

Royal Oak 15300:


Vacheron Constantin Overseas Chrono:


Royal Oak Chrono (stjålet fra @andersmp sin annonse):


Innspill til hvilket ur man burde velge mottas med takk!
 
Redigert av en moderator:
Et typisk TS-svar: Enkelt. Øk budsjettet ditt og velg alle 3 :)

Jeg legger fingeren på 26300. Virkelig flott. Om en måned kommer jeg til å angre på at den gikk...
 
Hvis det er AP du har drømt om lenge, så bør du velge det. Spm er da chrono eller ikke.

Panda er den flotteste 26300. Men verket er ikke inhouse, og pusherne er ikke spesielt brukervennlige i mine øyne. 15300 har det "riktige" verket og det klassiske utseende.

15300 er den du skal ha. Spm er bare hvilken farve skiven skal ha :mrgreen:
 
Begge AP`ene er virkelig flotte ur. Virkelig.
Jeg har også tenkt litt på dette i det siste, selvom det heller ikke er aktuelt for meg idag. Ikke i morgen heller, for den saks skyld.
Men jeg begynner å bli mer og mer mot VC chronoen av disse tre. AP lenken er helt rå, alt er jo helt rått med den klokken. Men jeg har begynt å se noen nye detaljer på VC`en som jeg ikke så tidligere... og de er så forlokkende...

Den perfekte måten bezel, lenke og crownguard er integrert på for eksempel...

Nei... Her må jeg legge meg, før pulsen blir for høy.
 
Men jeg har begynt å se noen nye detaljer på VC
Join the club folkens. Om det noen gang skulle regne penger på meg og de skulle gå til et upperclass sportsur er det kun VC som gjelder her i gården..

Riktignok ikke chronoen dette men se og gråt......
VACHERON+CONSTANTINE+Overseas+Chronograph+Perpetual+Calendar+1.jpg
 
Har du prøvd begge på hånden? VC Overseas er et noe større ur enn både RO og ROC.

Om den hadde vært litt mindre hadde denne vært et sterkt alternativ til ROCen in rosé jeg higer etter. Nydelige detaljer på kassen, og fine kontraster mellom børstede og polerte flater, akkurat som hos APene.

Vacheron-Constantin-Overseas-Chronograph-Gold.jpg
 
VC Overseas er kickass, og et ganske atypisk valg. Men hvis det er APene det står mellom ville jeg gått for den rene Royal Oaken. Tapisseriskiven er helt konge når den får litt plass å boltre seg på, mens ROCen for min del blir litt for busy. Det er nesten som om den mister litt av elegansen og blir litt mer 'tøffing'.

Det er vel i grunn en personlig smakssak, men kanskje ikke tilfeldig at 15300 virker vanskeligere å spore opp enn ROCer nå om dagen?

Uansett kan du vel ikke tråkke feil med disse alternativene :)
 
Hmm, inget enkelt valg dette!

VC overseas chrono
+ Liker veldig godt skivefargen på denne (blå). I tillegg er det god harmoni mellom komplikasjonene. Plasseringen av datokomplikasjonen er i mine øye veldig vellykket.
+ Orginal og gjennomført lenke. Det samme gjelder bezelen!
- Ikke innsyn til urverket. Personlig setter jeg stor pris på muligheten til å kunne beskue dette.
- Er på generell basis blitt litt "mettet" av chronokomplikasjonen.

AP 15300
+ Enkel og ren skive. Gir et umiddelbart "gentlemans-preg".
+ Behagelig lenke.
+ Innsyn til urverk
- ?

AP 26300
+ Sportslig og frisk skive. Liker meget godt panda-fargekombinasjonen.
+ Tilsvarende lenke som 15300
- I mine øyne er dette uret mindre anvendelig en 15300 og Overseas. Da som følge av det sportslige preget. Det blir mer en sommerklokke, og jeg får ikke helt den samme "gentlemans"-følelsen.
- Mangler innsyn

For å oppsummere:
--> I mine øyne fremstår både Overseas og 26300 som mer sportslige ur. Da som følge av chronokomplikasjonene og skivefargene på 26300. 15300 har en renere og mer ryddig skive, samt innsyn til urverket. Usikker på om jeg fikk fram noen nye fruktbare momenter; i kveld hadde nok uansett valget mitt falt på 15300 :)

EDIT: Jeg ville dog fått for den hvite/sølvaktige skiven.
 
Redigert:
VC Overseas er kickass, og et ganske atypisk valg. Men hvis det er APene det står mellom ville jeg gått for den rene Royal Oaken. Tapisseriskiven er helt konge når den får litt plass å boltre seg på, mens ROCen for min del blir litt for busy. Det er nesten som om den mister litt av elegansen og blir litt mer 'tøffing'.

Det er vel i grunn en personlig smakssak, men kanskje ikke tilfeldig at 15300 virker vanskeligere å spore opp enn ROCer nå om dagen?

Uansett kan du vel ikke tråkke feil med disse alternativene :)

+1, når det er snakk om såpass greit med penger, hadde jeg sett lenge og vel på overseasen, liker den selv om jeg ikke er noe utpreget VC fan.
 
Det er vel i grunn en personlig smakssak, men kanskje ikke tilfeldig at 15300 virker vanskeligere å spore opp enn ROCer nå om dagen?

Uansett kan du vel ikke tråkke feil med disse alternativene :)

Verdt å merke seg at det strengt tatt bare er et par ROC pandaer i omløp som har hatt flere eiere. Vet om langt flere 15300 enn ROC Panda :).

Når det er sagt - jeg opplever APene som mer spennende enn VCen selv om alle er fine og man ikke går feil uansett hva man gjør.
 
For å svare for meg selv, naturligvis 26300. Dette har vært en drøm siden 2010 som endelig har blitt realisert. Jeg skulle egentlig ikke ha en så dyr klokke nå, men etter å ha sittet med hjertet i halsen hver morgen i nesten to måneder og ventet at andersmp's eksemplar plutselig skulle være solgt, slo jeg til.

Jeg er veldig glad i kronografer, og derfor var 15300 egentlig aldri noe alternativ. Men etter å ha fått ROC'n på armen er jeg på god vei til å bli fan-boy, og jeg må innrømme at jeg har begynt å surfe litt etter 15300 i gull for å ha som dressur. Har til og med overveid en 36mm med gullenke, men er usikker på om den blir for liten på mine puslete håndledd selv til dress.

Vacherons overseas-variant har jeg aldri hatt særlig sans for på bilder, men kronografvarianten tiltalte meg mer enn den helt uten komplikasjoner. Men da jeg så den irl, må jeg si at den tiltalte meg mye mer, og det er fantastisk håndverk. Kanskje den vokser videre med flere prøverunder.

Men siden det er du som spør, @Lyngutt, så virker det for meg som du egentlig har bestemt deg allerede. Du skal ha en 15300. Følg den drømmen, lykke til meg jakten, og ikke la deg friste bare fordi andre klokker plutselig er tilgjengelige.
 
Redigert av en moderator:
Konklusjonen må uansett være at dette ikke er et lett valg, basert på svarene i denne tråden :p

Kjør på med 15300 sier jeg:) plukk opp @Timekeeper sin når han har vært i Genève :mrgreen:
Forhåpentligvis blir ikke @Timekeeper vonbroten når jeg sier at for meg har denne feil farge. På 15300 er det sort eller blå skive som gjelder for meg (hvert fall denne uken).

Begge AP`ene er virkelig flotte ur. Virkelig.
Jeg har også tenkt litt på dette i det siste, selvom det heller ikke er aktuelt for meg idag. Ikke i morgen heller, for den saks skyld.
Men jeg begynner å bli mer og mer mot VC chronoen av disse tre. AP lenken er helt rå, alt er jo helt rått med den klokken. Men jeg har begynt å se noen nye detaljer på VC`en som jeg ikke så tidligere... og de er så forlokkende...

Den perfekte måten bezel, lenke og crownguard er integrert på for eksempel...

Nei... Her må jeg legge meg, før pulsen blir for høy.

Ser ut som om vi tenker ganske likt her @Entropy

Har du prøvd begge på hånden? VC Overseas er et noe større ur enn både RO og ROC.

Om den hadde vært litt mindre hadde denne vært et sterkt alternativ til ROCen in rosé jeg higer etter. Nydelige detaljer på kassen, og fine kontraster mellom børstede og polerte flater, akkurat som hos APene.

Vacheron-Constantin-Overseas-Chronograph-Gold.jpg

Her har du et godt poeng. Jeg har ikke prøvd VCen ordentlig, og det kan jo rett og slett være at den ikke passer mine spinkle lanker i det hele tatt. Det vil jo i så fll gjøre valget litt enklere. Men da vil nok VC plage meg i all tid fremover akkurat som Panerai gjør det i dag.........



Det er jo ikke så enkelt gutter, da hadde jeg jo ikke trengt å opprette denne tråden ;). Som alle her inne vet er jo smak og preferanser noe som endrer seg over tid. Men hvis man har virkelig medvind, godvær, flaks og alt sammen kan det jo være at man kan plukke opp @Moore sin 15300 OR. For det går vel med den som alle hans andre keepere til slutt :mrgreen::cool::rolleyes:;)
 
Redigert av en moderator:
Hadde det vært opp til meg så hadde jeg valgt Royal Oak 15300. Dette hvis du ikke skal ha chrono.