Overseas vs. Royal Oak 15300 vs.Royal Oak Chrono 26300

Er ikke in-house et krav i denne prisklassen da? Der har du svaret ditt.
 
Ja, det er litt forskjellige klokker dette her @Lyngutt Men du som alle andre vet at det her er kun ett alternativ:mrgreen:

P1040279.jpg


Tar to bilder jeg for å understreke poenget mitt
15300WR.jpg
 
Redigert av en moderator:
Hvis det er AP du har drømt om lenge, så bør du velge det. Spm er da chrono eller ikke.

Panda er den flotteste 26300. Men verket er ikke inhouse, og pusherne er ikke spesielt brukervennlige i mine øyne. 15300 har det "riktige" verket og det klassiske utseende.

15300 er den du skal ha. Spm er bare hvilken farve skiven skal ha :mrgreen:

Det er vel liten tvil om dette. Jeg er on record med at jeg likte veldig godt lenken til VC-O.
Er ikke VC 42 eller 42.5mm? Blir ikke det for stort om 15400 er for stor? VC er flott som søren,
men (som sagt) gå for 15300 hvis den passer.

Edit: Argumentasjon til @Wangensten i posten over er også veldig overbevisende :)
 
Redigert av en moderator:
15300!

Jeg besitter dessverre ikke en slik lenger.

Den er legendarisk. Passer både til alt fra dress til olabukse. Elsket og elsker den fremdeles.

Men - selv om in-hourse urverket er lekkert, er ikke dette et urverk verdt i denne klassen - kun rent operasjonelt sett.
Det er IKKE lett å stille tiden uten at minutt-viseren hopper et halvt eller et helt minutt når krone. Dette skuffer litt.

APen er heller ikke "god og rund" rundt armleddet. Jeg går vanligvis for "design foran funksjonalitet", men i denne prisklassen finnes det flere andre man kan legge pengene i. Hadde jeg for mye £$£, hadde jeg nok fått tilbake APen; 15300/15400....

Bare et forslag: Rolex/Omega Speedy + Patek/Jaeger. Et sportsur og et dressur.
 
Redigert:
APen er heller ikke "god og rund" rundt armleddet. Jeg går vanligvis for "design foran funksjonalitet", med i denne prisklassen finnes det flere andre man kan legge pengene i.

Det er min opplevelse også. 15202 er langt mer komfortabel på hånda. (Det samme med 5711/12 om man vil over på PP...)
 
Det er min opplevelse også. 15202 er langt mer komfortabel på hånda. (Det samme med 5711/12 om man vil over på PP...)

15300 er ikke mer enn 9,ettellerannet mm høy, samt at lenken er veldig behagelig, så jeg opplever den meget komfy. Det er dog viktig at den er perfekt tilpasset. Den har mange skarpe kanter, så jeg ser for meg at en slapp tilpasning kan gi litt ubehageligheter.. Mitt valg er 15300
 
Jeg hadde ført en AP Royal Oak Chrono og denne synes jeg ikke var noe behagelig på armen. Jeg var derfor skeptisk til om at urkassen på AP RO ville medføre at denne ble noe mer behagelig.

Men der tok jeg grundig feil, for den er ekstremt behagelig å ha på seg, jeg merker ingenting til de skarpe kantene eller at den ikke sitter godt, tror det er som @Timekeeper sier, den må tilpasses ordentlig slik at den føles komfortabel.

15300 er det soleklare valget i min bok.
 
Redigert av en moderator:
Valget står mellom 15300 og Overseas. ROC har en rotete skive, dato 0400 blir bare feil, selv om det er merkelig nok mange som går for dette. Overseas Chrono har en helt rå skivedesign, symmetrien er fantastisk og stor dato plassert klokken 12 er elegant og klassisk. Lenken og detaljene er rå, men det gjelder jo også RO. Overseas har bedre lume enn AP. Jeg har varmet veldig på RO etter hvert, men 5 ATM på et sportsur holder bare ikke. Det må bli Overseas.
 
Kjøp 15300. Send penger til Wangensten, så får du klokke i retur:) Den har lenge vært drømmen din! Også den definitivt peneste, og attpåtil med et bejublet inhouseverk. VCen er sykt fin med perp cal, men da koster den 350´+... Chrono er klokkeverdenens minst nyttige komplikasjon, gå for det rene uttrykket. Så kan du spare videre til en klokke to til de røffe situasjonene i livet, eksempelvis en Panerai:)
 
15300/15400 er uten tvil utrolig lekkert. "Dessverre" må jeg si meg enig i det flere har nevnt før meg. Det er kjipt at et ur i denne prisklassen er vanskelig å stille korrekt. Vanntettheten er også et lite issue for min del, som @Fossdal også nevner.
Et sportsur bør ha en høyere rating enn 50m WR IMHO. Ikke at jeg hadde planer om å bade med den, men om man får en ufrivillig dukkert, er det kjent at hvertfall klokka er trygg.

Når alt dette er sagt, skal jeg fortsatt innrømme at jeg til tider savner AP´n:cool:
 
Redigert av en moderator:
Kjøp 15300. Send penger til Wangensten, så får du klokke i retur:) Den har lenge vært drømmen din! Også den definitivt peneste, og attpåtil med et bejublet inhouseverk. VCen er sykt fin med perp cal, men da koster den 350´+... Chrono er klokkeverdenens minst nyttige komplikasjon, gå for det rene uttrykket. Så kan du spare videre til en klokke to til de røffe situasjonene i livet, eksempelvis en Panerai:)

Høh? Chrono er klokkeverdenens minst nyttige komplikasjon?? Jeg bruker nå kronografen på de klokkene som har det både titt og ofte.. Minst nyttige komplikasjon må vel heller være månefase eller tourbillon, men de er jo også pene å se på :eek:
 
15300/15400 er uten tvil utrolig lekkert. "Dessverre" må jeg si meg enig i det flere har nevnt før meg. Det er kjipt at et ur i denne prisklassen er vanskelig å stille korrekt. Vanntettheten er også et lite issue for min del, som @Fossdal også nevner.
Et sportsur bør ha en høyere rating enn 50m WR IMHO. Ikke at jeg hadde planer om å bade med den, men om man får en ufrivillig dukkert, er det kjent at hvertfall klokka er trygg.

Når alt dette er sagt, skal jeg fortsatt innrømme at jeg til tider savner AP´n:cool:

Den er vel vanntett nok til en svømmetur med kidsa i Risenga. Det er ikke en dykkerklokke, men en sportsklokke.

Har ikke erfart det selv, men virker skikkelig teit og uattraktivt at klokken skal være vanskelig å stille på et så flott ur. Mekaniske ur går jo uansett feil, så hvorfor ikke vise feil tid med en gang den er stilt...? Lurer du på hva klokka er kan du jo bare se på mobilen:p:confused:

Viktigst er følelsene den vekker, og de er ganske unisont positive i klokkeverdenen:)
 
Redigert av en moderator:
Høh? Chrono er klokkeverdenens minst nyttige komplikasjon?? Jeg bruker nå kronografen på de klokkene som har det både titt og ofte.. Minst nyttige komplikasjon må vel heller være månefase eller tourbillon, men de er jo også pene å se på :eek:

Enig i at det ikke er verdens minst nyttige komplikasjon, og at komplikasjoner ikke nødvendigvis er der for nyttes skyld. Selv har jeg aldri brukt chronoen på de chronoene jeg har hatt til annet enn å teste at chronoen virker fordi det er fascinerende og gøy:) Og innimellom pent å se på. I denne settingen står jeg nå allikavel for min uttalelse og anbefaler et rent uttrykk til en dressklokke som Lyngutt trenger!
 
Enig i at det ikke er verdens minst nyttige komplikasjon, og at komplikasjoner ikke nødvendigvis er der for nyttes skyld. Selv har jeg aldri brukt chronoen på de chronoene jeg har hatt til annet enn å teste at chronoen virker fordi det er fascinerende og gøy:) Og innimellom pent å se på. I denne settingen står jeg nå allikavel for min uttalelse og anbefaler et rent uttrykk til en dressklokke som Lyngutt trenger!

Det kan jeg være enig i :) 15300 er LEKKER!
 
Den er vel vanntett nok til en svømmetur med kidsa i Risenga. Det er ikke en dykkerklokke, men en sportsklokke.

Har ikke erfart det selv, men virker skikkelig teit og uattraktivt at klokken skal være vanskelig å stille på et så flott ur. Mekaniske ur går jo uansett feil, så hvorfor ikke vise feil tid med en gang den er stilt...? Lurer du på hva klokka er kan du jo bare se på mobilen:p:confused:

Viktigst er følelsene den vekker, og de er ganske unisont positive i klokkeverdenen:)

Jeg er delvis enig med deg, @gmortens, men sååå feil går ikke selv mekaniske ur. Tror mye av grunnen til at jeg slet med å få godfølelsen, var nettopp dette med tidsjustering. Om den er vanntett nok til en dukkert, kan så være, men jeg ville ikke følt meg trygg med 50mWR. Det betyr vel ikke at den er vanntett ned til 50 meter, men heller at den skal holdes minst 50 meter unna vannet? :p
 
Redigert av en moderator:
Det er godt å se at tråden fortsatt er aktuell. Jeg har fortsatt ikke realisert dette, og regner med at det nok først blir til høsten (dersom man har litt medvind).

På Tidemann fikk jeg prøvd Overseas ordentlig, dog titanutgaven på gummi. Jeg vil påstå at dette ikke gjorde valget noe lettere. Noen vinglass senere prøvde jeg ROC, som igjen gjorde at dette valget ikke er enkelt. Det er tydeligvis enkelt for mange av dere, men ikke for meg.

Jeg syns ikke en 15300 er veldig mye mere dressy enn en ROC. Og med tanke på at "dress" for meg gjerne betyr at jeg henger av meg jakken, og ofte bretter opp ermene (ikke armene!) så trenger det ikke være så veldig dressy heller. Blir jeg invitert med antrekk mørk dress/smoking så får jeg heller gå uten ur.

Komplikasjonen kan jeg være enig i at nok ikke blir mye brukt, men man kjøper jo designet litt her. En ROC med pandaskive ser jo riktig flott ut. (Og dere som mener at det er irasjonelt å betale 10-15k for en komplikasjon man ikke bruker kan gå og kjøpe dere et billig quartzur! Vi er beyond rasjonalitet for flere titusenlapper siden). Det er jo et mye større problem med chronoutgaven at det i feil lys er tilnærmet umulig å se hva klokken er, men dette har man jo mobil til.

Et annet poeng: Jeg ville følt meg mye mer komfortabel med å bade med en Overseas som er vanntett til 150m. Og det er faktisk et poeng. Jeg vil ha et ur jeg kan bruke til alt; badeferier, i slalåmbakken etc. Og utseende på disse er jo like fint som AP i min subjektive oppfatning. Dessuten kan man kjøpe denne uten komplikasjoner også. De har en helt plain i gull på Tidemann. Den er lekker som f.

Så det koker jo egentlig ned til hva jeg liker best. Ja 15300 har in-house, men det er jo ikke akkurat jallaverk i ROC eller Overseas heller.

Så min konklusjon er at dette er fortsatt ikke et lett valg, og jeg er glad for at jeg har tid til å tenke. Takker for innspill så langt, og setter pris på flere.
 
Jeg hadde aldri turt å bade med en dyr 50 meters klokke. Pr definisjon skal det være 100m før man kan dusje eller bade med en klokke..