Overseas vs. Royal Oak 15300 vs.Royal Oak Chrono 26300

For å svare for meg selv, naturligvis 26300. Dette har vært en drøm siden 2010 som endelig har blitt realisert. Jeg skulle egentlig ikke ha en så dyr klokke nå, men etter å ha sittet med hjertet i halsen hver morgen i nesten to måneder og ventet at andersmp's eksemplar plutselig skulle være solgt, slo jeg til.

Jeg er veldig glad i kronografer, og derfor var 15300 egentlig aldri noe alternativ. Men etter å ha fått ROC'n på armen er jeg på god vei til å bli fan-boy, og jeg må innrømme at jeg har begynt å surfe litt etter 15300 i gull for å ha som dressur. Har til og med overveid en 36mm med gullenke, men er usikker på om den blir for liten på mine puslete håndledd selv til dress.

Vacherons overseas-variant har jeg aldri hatt særlig sans for på bilder, men kronografvarianten tiltalte meg mer enn den helt uten komplikasjoner. Men da jeg så den irl, må jeg si at den tiltalte meg mye mer, og det er fantastisk håndverk. Kanskje den vokser videre med flere prøverunder.

Men siden det er du som spør, @Lyngutt, så virker det for meg som du egentlig har bestemt deg allerede. Du skal ha en 15300. Følg den drømmen, lykke til meg jakten, og ikke la deg friste bare fordi andre klokker plutselig er tilgjengelige.

Redigert av en moderator:
Konklusjonen må uansett være at dette ikke er et lett valg, basert på svarene i denne tråden :p

Kjør på med 15300 sier jeg:) plukk opp @Timekeeper sin når han har vært i Genève :mrgreen:
Forhåpentligvis blir ikke @Timekeeper vonbroten når jeg sier at for meg har denne feil farge. På 15300 er det sort eller blå skive som gjelder for meg (hvert fall denne uken).

Begge AP`ene er virkelig flotte ur. Virkelig.
Jeg har også tenkt litt på dette i det siste, selvom det heller ikke er aktuelt for meg idag. Ikke i morgen heller, for den saks skyld.
Men jeg begynner å bli mer og mer mot VC chronoen av disse tre. AP lenken er helt rå, alt er jo helt rått med den klokken. Men jeg har begynt å se noen nye detaljer på VC`en som jeg ikke så tidligere... og de er så forlokkende...

Den perfekte måten bezel, lenke og crownguard er integrert på for eksempel...

Nei... Her må jeg legge meg, før pulsen blir for høy.

Ser ut som om vi tenker ganske likt her @Entropy

Har du prøvd begge på hånden? VC Overseas er et noe større ur enn både RO og ROC.

Om den hadde vært litt mindre hadde denne vært et sterkt alternativ til ROCen in rosé jeg higer etter. Nydelige detaljer på kassen, og fine kontraster mellom børstede og polerte flater, akkurat som hos APene.

Vacheron-Constantin-Overseas-Chronograph-Gold.jpg

Her har du et godt poeng. Jeg har ikke prøvd VCen ordentlig, og det kan jo rett og slett være at den ikke passer mine spinkle lanker i det hele tatt. Det vil jo i så fll gjøre valget litt enklere. Men da vil nok VC plage meg i all tid fremover akkurat som Panerai gjør det i dag.........

Det er jo ikke så enkelt gutter, da hadde jeg jo ikke trengt å opprette denne tråden ;). Som alle her inne vet er jo smak og preferanser noe som endrer seg over tid. Men hvis man har virkelig medvind, godvær, flaks og alt sammen kan det jo være at man kan plukke opp @Moore sin 15300 OR. For det går vel med den som alle hans andre keepere til slutt :mrgreen::cool::rolleyes:;)

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg valgt Royal Oak 15300. Dette hvis du ikke skal ha chrono.

Ja, det er litt forskjellige klokker dette her @Lyngutt Men du som alle andre vet at det her er kun ett alternativ:mrgreen:

P1040279.jpg

Tar to bilder jeg for å understreke poenget mitt
15300WR.jpg

Hvis det er AP du har drømt om lenge, så bør du velge det. Spm er da chrono eller ikke.

Panda er den flotteste 26300. Men verket er ikke inhouse, og pusherne er ikke spesielt brukervennlige i mine øyne. 15300 har det "riktige" verket og det klassiske utseende.

15300 er den du skal ha. Spm er bare hvilken farve skiven skal ha :mrgreen:

Det er vel liten tvil om dette. Jeg er on record med at jeg likte veldig godt lenken til VC-O.
Er ikke VC 42 eller 42.5mm? Blir ikke det for stort om 15400 er for stor? VC er flott som søren,
men (som sagt) gå for 15300 hvis den passer.

Edit: Argumentasjon til @Wangensten i posten over er også veldig overbevisende :)

15300!

Jeg besitter dessverre ikke en slik lenger.

Den er legendarisk. Passer både til alt fra dress til olabukse. Elsket og elsker den fremdeles.

Men - selv om in-hourse urverket er lekkert, er ikke dette et urverk verdt i denne klassen - kun rent operasjonelt sett.
Det er IKKE lett å stille tiden uten at minutt-viseren hopper et halvt eller et helt minutt når krone. Dette skuffer litt.

APen er heller ikke "god og rund" rundt armleddet. Jeg går vanligvis for "design foran funksjonalitet", men i denne prisklassen finnes det flere andre man kan legge pengene i. Hadde jeg for mye £$£, hadde jeg nok fått tilbake APen; 15300/15400....

Bare et forslag: Rolex/Omega Speedy + Patek/Jaeger. Et sportsur og et dressur.

Redigert:
APen er heller ikke "god og rund" rundt armleddet. Jeg går vanligvis for "design foran funksjonalitet", med i denne prisklassen finnes det flere andre man kan legge pengene i.

Det er min opplevelse også. 15202 er langt mer komfortabel på hånda. (Det samme med 5711/12 om man vil over på PP...)

Det er min opplevelse også. 15202 er langt mer komfortabel på hånda. (Det samme med 5711/12 om man vil over på PP...)

15300 er ikke mer enn 9,ettellerannet mm høy, samt at lenken er veldig behagelig, så jeg opplever den meget komfy. Det er dog viktig at den er perfekt tilpasset. Den har mange skarpe kanter, så jeg ser for meg at en slapp tilpasning kan gi litt ubehageligheter.. Mitt valg er 15300

Jeg hadde ført en AP Royal Oak Chrono og denne synes jeg ikke var noe behagelig på armen. Jeg var derfor skeptisk til om at urkassen på AP RO ville medføre at denne ble noe mer behagelig.

Men der tok jeg grundig feil, for den er ekstremt behagelig å ha på seg, jeg merker ingenting til de skarpe kantene eller at den ikke sitter godt, tror det er som @Timekeeper sier, den må tilpasses ordentlig slik at den føles komfortabel.

15300 er det soleklare valget i min bok.

Valget står mellom 15300 og Overseas. ROC har en rotete skive, dato 0400 blir bare feil, selv om det er merkelig nok mange som går for dette. Overseas Chrono har en helt rå skivedesign, symmetrien er fantastisk og stor dato plassert klokken 12 er elegant og klassisk. Lenken og detaljene er rå, men det gjelder jo også RO. Overseas har bedre lume enn AP. Jeg har varmet veldig på RO etter hvert, men 5 ATM på et sportsur holder bare ikke. Det må bli Overseas.