Overseas vs. Royal Oak 15300 vs.Royal Oak Chrono 26300

Jeg hadde aldri turt å bade med en dyr 50 meters klokke. Pr definisjon skal det være 100m før man kan dusje eller bade med en klokke..

+1. Klokker som tåler mindre enn 100m skal vel ikke utsettes for særlig mer enn "vannsprut", og da er de neppe dusjsikre. Fra Urverket.no om dette:

Det er vanlig at produsenten angir hvilket vanntrykk klokken din tåler. Dette kan angis i meter (m) eller i atmosfærer (atm), der 1 atm tilsvarer 10 m. Men produsentens betegnelser som f.eks. «water resistant» og «water proof» stemmer ikke overens med nasjonal praksis. Merk også at disse tallene ikke har noe å gjøre med hvor dypt du kan dykke med klokken din.

For at en klokke skal gå an å bade med kreves det at den klarer minst 100 Meter (10 ATM). For dykking kreves det at den klarer minst 200 meter (20 ATM). Det anbefales imidlertid at du lar en urmaker gå igjennom klokken før hver badesesong. 20 ATM vannbeskyttelse hjelper ikke dersom klokken har tørre pakninger eller et sprukket glass. En klokke som har en vannbeskyttelse på under 100 meter (10 ATM) tåler normalt sett kun vannsprut. Bell & Ross’s Hydromax har rekoden når det gjelder vanntrykk. Den klarer kompresjon på 11 100 meters dyp, hvilket er dypere enn noe hav på jorden.
 
15300!!

Igjen, er jeg den eneste som ikke liker at subdialsene på VC ikke er like store?

Uansett valg - du dropper ikke en slik klokke til mørk dress/smoking!! Nevnte antrekk er jo bare halvpyntet, og feks smoking ble "oppfunnet" for å drikke seg full i, i motsetning til galla/k&h.

:)
 
@Lyngutt, når det gjelder ROC, vurderer du kun med pandaskive?
Etter å ha prøvd begge på armen, er nok min egen preferanse sort skive.
Den er jo også mer lesbar, hvis det er et poeng å kunne se hvor mye klokken er da :)
 
Redigert av en moderator:
Hvem tar med seg en Vacheron på badeferie og kliner den inn i solkrem før en bader med den? Hmm, det argumentet var tynt @Lyngutt. En klokke i denne klassen bader man ikke med.. Jeg ville ikke være redd for å dykke min 15300 under vann , jeg bare gjør det ikke. Det at en må være nøyaktig når en stiller den er bare sjarmen med den spør du meg:)
 
Redigert av en moderator:
@Lyngutt, når det gjelder ROC, vurderer du kun med pandaskive?
Etter å ha prøvd begge på armen, er nok min egen preferanse sort skive.
Den er jo også mer lesbar, hvis det er et poeng å kunne se hvor mye klokken er da :)

Nei, men syns den er kulere enn den hvite som det jo også er et par av i omløp her :). Blå eller sort kan nok også funke.

Hvem tar med seg en Vacheron på badeferie og kliner den inn i solkrem før en bader med den? Hmm, det argumentet var tynt @Lyngutt. En klokke i denne klassen bader man ikke med.. Jeg ville ikke være redd for å dykke min 15300 under vann , jeg bare gjør det ikke. Det at en må være nøyaktig når en stiller den er bare sjarmen med den spør du meg:)

Jeg gjør det. Det er det som er poenget her.

Si at du ha 80-90k i klokker. Mitt valg vil da være en klokke som kan brukes til alt. Andre vil da velge for eksempel en sub og en pen JLC. Da har du jo dekket deg opp. Men jeg tenker altså at jeg får mer klokkeglede av en til 80 enn to til 40. Og en vc med lenke ville jeg kunne brukt på stranden, fordi den tåler det. Akkurat her regner jeg med støtte av @gmortens ;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg bader og står på ski med klokker i alle prisklasser. Har vært på 14 dagers strandferie med AP ROO. Den fungerte helt supert på stranden og i basseng.

Jeg fant ut at jeg har mer glede av en Patek Aquanaut enn 3 Rolexer. Siden jeg fikk den for noen dager siden, har den vært både i dusj, basseng, kino, i Nordsjøen på plattform og på kontoret:) Og den ser akkurat like fin ut.
 
Redigert:
Jeg bader og står på ski med klokker i alle prisklasser. Har vært på 14 dagers strandferie med AP ROO. Den fungerte helt supert på stranden og i basseng.

Jeg fant ut at jeg har mer glede av en Patek Aquanaut enn 3 Rolexer. Siden jeg fikk den for noen dager siden, har den vært både i dusj, basseng, kino, i Nordsjøen på plattform og på kontoret:) Og den ser akkurat like fin ut.

Det er det jeg mener. Helt enig med deg. Jeg ville heller hatt en Aquanaut enn tre rolexer.
 
Hører dere sier det, men det er lov å være uenig.. En Rolexbeater i tillegg spør du meg:) i så fall ville jeg kjøpt en VC eller en AP som ikke var så pen. Og da var det jo ikke noe poeng, for disse er klart Penest Strøkne.

Om det er bumblebee din du drasset med deg så er jo en ikke mulig å ripe opp?

En 15300 ville blir stygg utrolig fort ved beskrevet bruk.
 
Det er egentlig bare et problem med en Aquanaut. Det er en litt for dyr beater... :confused:

Savner jeg den....
JA
 
Laaaaaaangt ifra en beater:) bare at å bade og stå på ski er slikt klokker må tåle for min del. Ville aldri snekret eller mekket bil eller noe slikt med en klokke i øvre skikt..

Og JA, du savner den med rette, håhåhåhå
 
Legger man fra seg denne
Vacheron-Constantin-Overseas-Chrono-QP-steel-side.jpg


For å ta på seg denne
1040542d1365482467-orange-monster-vs-hirsch-grand-duke-black-orange-sims-581830d1324273249-spotting-wis-wild-monster.jpg


Bare fordi man skal kløyve en kubbe.

Da fortjener man å få hele stammen over seg..
 
Jeg gjør det. Det er det som er poenget her.

Si at du ha 80-90k i klokker. Mitt valg vil da være en klokke som kan brukes til alt. Andre vil da velge for eksempel en sub og en pen JLC. Da har du jo dekket deg opp. Men jeg tenker altså at jeg får mer klokkeglede av en til 80 enn to til 40. Og en vc med lenke ville jeg kunne brukt på stranden, fordi den tåler det. Akkurat her regner jeg med støtte av @gmortens ;)

100% !!!

Både at en "unik" klokke gir mer glede enn to-tre andre. Og at en klokke skal brukes. Med fornuft. Jeg kvittet meg med Memovoxen Lyngutt tilfeldigvis har nå fordi den var for skjør. Smurfen tåler juling, selv om den er dyr. Eneste grunn til at jeg ikke dusjer med Paneraien er at skinnremene ikke er så glad i vann. Hvis jeg hadde jobbet 8 timer dagen med fysisk arbeid, steinhugger/bilmekaniker/maler/etc så ville jeg nok ikke brukt Smurfen på jobb. Men IMHO tåler de fleste klokker to hjulskift per år, 8 badeturer, noen slalomturer og mange løpeturer. Omtrent hva jeg utsetter mine klokker for. Det tåler de fleste PP pg APer også. Iallefall dem med lenke. Så får vi bruke klokkene som vi selv syns passer best:)
 
Redigert av en moderator:
15300!!

Igjen, er jeg den eneste som ikke liker at subdialsene på VC ikke er like store?

ROC er en helt surrealistisk dans mellom sirkler, firkanter, sekskanter og åttekanter. Når de så attpåtil trykker inn datovindu klokken halv fem, fremstår Overseas som et stilstudie - selv om jeg gjerne skulle sett at subdialsene var like store, ja...
 
Redigert:
Hvem tar med seg en Vacheron på badeferie og kliner den inn i solkrem før en bader med den? Hmm, det argumentet var tynt @Lyngutt. En klokke i denne klassen bader man ikke med.. Jeg ville ikke være redd for å dykke min 15300 under vann , jeg bare gjør det ikke. Det at en må være nøyaktig når en stiller den er bare sjarmen med den spør du meg:)
Spørsmålet har følgende svar: russere og finansmenn.

Når det gjelder å bade eller ikke med en slik klokke, så er det et viktigere spørsmål som må stilles.
Hvem lar en klokke i denne klassen ligge "gjemt" i strandskoen?
 
Redigert av en moderator:
Det er det jeg mener. Helt enig med deg. Jeg ville heller hatt en Aquanaut enn tre rolexer.

Det ville ikke jeg, kunne aldri hatt "gummireim" med dekkmønster på eneste klokke. Vet den finnes på lenke, men har aldri sett eller prøvd in real, kun på bilder.

Unnskyld banningen ;)

Det er 15300 du skal ha...
 
Redigert:
Det ville ikke jeg, kunne aldri hatt "gummireim" med dekkmønster på eneste klokke. Vet den finnes på lenke, men har aldri sett eller prøvd in real, kun på bilder.

Unnskyld for banningen ;)

Fair den :)

Men vi kunne jo brukt Smurfen som eksempel her da. Den tåler jo alt. Og innenfor vanlig bruk (ikke dykking) så tåler jo Overseas det samme.

@Timekeeper kunne du ikke brukt en smurf på beachen? Det er jo faktisk en badeklokke.....
 
Redigert av en moderator:
Fair den :)

Men vi kunne jo brukt Smurfen som eksempel her da. Den tåler jo alt. Og innenfor vanlig bruk (ikke dykking) så tåler jo Overseas det samme.

@Timekeeper kunne du ikke brukt en smurf på beachen? Det er jo faktisk en badeklokke.....

Jeg bader med begge Rolexene min i sjø, med solkrem etc, og det ville jeg gjordt med en smurf også:) Jeg bruker min 15300 som hverdagsklokke nå om dagen. Både på jobb, litt lett trening etc. Min var ikke støken i det hele tatt når jeg fikk den, og jeg ser hvor fort den blir stygg.. Etter at jeg har hatt den på service i sveits kommer jeg til å bruke den mer forsiktig nettopp fordi den er så vanvittig mye penere i strøken tilstand. Derfor har jeg klokker til forskjellig bruk. Rolexene tar seg av dirtyjobsa! Pateken kommer jeg til å ta på med silkehansker, hvertfall i byrjan:)
 
Redigert av en moderator:
Legger man fra seg denne
Vacheron-Constantin-Overseas-Chrono-QP-steel-side.jpg


For å ta på seg denne
1040542d1365482467-orange-monster-vs-hirsch-grand-duke-black-orange-sims-581830d1324273249-spotting-wis-wild-monster.jpg


Bare fordi man skal kløyve en kubbe.

Da fortjener man å få hele stammen over seg..

Oj, så uenig jeg er. Og det har ikke nødvendigvis med penger å gjøre (selv om både lommeboken og hjerteroten hadde fått litt spader av dype dings i min nye VC).

Klokker skal nytes men ikke misbrukes, og Patek / Royal Oak som beater blir krampaktig synes jeg. Alt til sitt bruk, og det betyr ikke at tømmerhoggerklokka MÅ være Seiko Monster :)
 
Ser at datoplassering på ROC får litt pepper. Men en plassering mellom 4&5 har flere fordeler og er egentlig ganske logisk.

De "symetriske" plasseringene er utelukket fordi 3,6,9 ikke gir plass på grunn av subdials, og 12 vil gjøre at en nullstilt sekundkronografviser vil stå konstant og "skygge" for datoen. Dette kan løses med for eksempel en big-date-display hvor sekundviseren hviler mellom de to tallene, men på denne modellen ville det ført til at man måtte forandre på fonten og utseende til datohjulet noe som neppe hadde vært heldig. På større 42mm+ klokker er datoen ofte plassert på utsiden av sub-dialene, men på en ROC hadde det blitt knapt med plass.

Hvorfor man har valgt nettopp åpningen mellom 4&5 og ikke et annet sted er logisk fordi datoen der står tilnærmet i vater hvis man har klokken på venstre hånd og armen er i en naturlig posisjon ved venstre bukselomme. Er dato-plasseringen på 12-3-6-9 må man vri hånden for å få datoen i vater. (Uten sammenligning forøvrig, er dette hele konseptet med en Vacheron American)
 
Tja, består kassen og bezel av keramikk eller karbon, så kan den vel fint brukes som beater, uavhengig av prisklasse.