Omega SM300 Watchco (mange bilder)

Slik ser de nyeste hjemmebyggene ut
lume.jpg


Noe feil med lysmassen på viserne i forhold til skiven. Disse finnes på mange av de som selges nå. Mest på modellene med dato ser det ut til.

På de eldre, orginale modellene er det en rekke tegn på falske klokker. Mange av dem er nevnt i linken Anders har postet, og ange av dem er relativt enkle å se for et trenet øye.

Jon
 
Bumper denne fra glemselen...

Arne har skrevet en utmerket guide om å kjøpe vintage SM300, men for min del kunne jeg klart meg fint med en "ny" klokke! Finnes det fortsatt noen Watchco eller andre nyproduserte eksemplarer her på sonen? Noen som har noen formening om hva man må betale for et ok eksemplar?
 
Finnes det fortsatt noen Watchco eller andre nyproduserte eksemplarer her på sonen? Noen som har noen formening om hva man må betale for et ok eksemplar?

Jada :)

1-DSC_5258.jpg


Det er vel ikke så fryktelig mange i omløp i Norge, synes de som er solgt på sonen har gått meget billig.

Du kan jo bestille rett fra WatchCo, men det koster jo litt når momsen er tatt med. Synes jeg fortsatt ser dem til rundt 2k USD på de store forumene.
 
Finnes det fortsatt noen Watchco eller andre nyproduserte eksemplarer her på sonen? Noen som har noen formening om hva man må betale for et ok eksemplar?



Dette er nok klokken som sitter tryggest i min samling, selv om jeg ikke bruker den så mye som den fortjener.
 
Jada :)

1-DSC_5258.jpg


Det er vel ikke så fryktelig mange i omløp i Norge, synes de som er solgt på sonen har gått meget billig.

Du kan jo bestille rett fra WatchCo, men det koster jo litt når momsen er tatt med. Synes jeg fortsatt ser dem til rundt 2k USD på de store forumene.

@Anders, hvis du vil kvitte deg med denne forferdelige frankenklokka må du gjerne sende meg en PM! ;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg følger litt med på disse i markedet og prisene slik jeg oppfatter det er ca. USD 2000 for en restaurert (Watchco) og mellom USD 3000-4000 for en original vintage. Kanskje 4000-4500 hvis den kommer med original 1035 eller 1039-lenke.

Watcho-variantene er som ny-klokker å regne og varierer ikke så mye i pris. Det går også en del "vintage" til rundt 2000-tallet, men disse har ofte nye visere, re-luminerte, slitte skiver, ujevn patina og/eller skadete bezel-ringer. Det er dessverre langt mellom de peneste eksemplarene, men de dukker opp. Følger man litt med, burde man se et par stykker i løpet av halv-året. Eller kanskje året. ;)

Men selv om alt ser ok ut, ville jeg ha gjort en grundig sjekk av alt, fra serienummer, referansenummer til font-type ved markørene. Det er lett å overse detaljer. Det er enkelt å bruke guiden på bloggen min som sjekkliste i så måte.

Slik jeg ser det, betaler jeg heller en liten premie for et perfekt eksemplar, enn å spare og få et ok eksemplar.
 
Blogginnlegget ditt (som jeg har lest flere ganger med stor glede) viser tydelig en del av fallgruvene man kan komme i ved kjøp av SM300. Med det i mente, og vissheten om at jeg ikke har nok kunskap til å skille fake fra ekte vare, gjør at det ikke frister å kjøpe en slik fra utlandet via nett (hverken vintage eller Watchco).

Vintage er jo penest, men samtidig frister det med "ny" klokke man ikke trenger å være så forsiktig med... Jeg er nok entusiast mer enn jeg er samler!

Å kjøpe "nytt" fra watchco blir jo veldig dyrt, Så da er det jo bare å vente tålmodig på at det skal dukke opp en til salgs her på TS...
 
Av det jeg vet og kan se er den 100% original 66-modell.

Forresten, kronen falt jo av, så den er ny :)
 
Åh... Sexy. Tenk å kjøre 66 boble med 66 seamaster da. Psst... Si ifra om atte hvis atte a?
 
Mener jeg har lest noe om at disse watchco SM300 klokkene har blitt stoppet i tollen, pga at Omega har gått ut og sagt at disse ikke er "ekte" nok?

Eller er jeg på bærtur?
 
Det er jeg veldig motivert for. Får også låne sykkel i Tryvann gratis, så kunne jo vært gøy med en downhill-tur (prøvd downhill en gang) ?
 
Mener jeg har lest noe om at disse watchco SM300 klokkene har blitt stoppet i tollen, pga at Omega har gått ut og sagt at disse ikke er "ekte" nok?

Eller er jeg på bærtur?

Det har visst skjedd i Tyskland, og det er en lang tråd her, og det virker ikke som siste ord er sagt: Watchco SM300 - the final verdict by Omega?

Jeg ville overhodet ikke bekymret meg om norsk toll. Men kanskje ikke sendt en WatchCo til Bienne for service.
 
Hm, interessant juridisk nøtt. Kunne vært artig å se noen ta noe sånt til retten ang. både varemerke og designregistrering.

Praktisk sett er det ikke så veldig interessant: Det er lov å reparere klokken sin hos andre enn Omega, og alt Omega kan bevise er vel at urkassen ikke er den originale som fulgte med klokken? Det er ikke akkurat noe å bekymre seg for.