Omega SM300 Watchco (mange bilder)

JonL

Moderator Omega<br>Støttemedlem 2010
Medlem
13. mai 2010
Innlegg
134
Sted
Kolbotn
Dette er en klokke jeg har hatt, Den er nå solgt, men muligens vil bildene interessere en del her.
Klokken er en SM300. En modell med røtter til 50-tallet. Den jeg hadde er fra 67-68.
Dvs modellen er. Grunnen til at den kalles Watchco er et firma i Australia som setter sammen SM300 med nye deler. For noen er dette en praktisk bruksklokke, men den blir aldri en vintage;) Denne er således fra 2004. En pen, klassisk dykker etter min mening.

Til orientering finnes Watchco modellene på nettet innimellom. Pent brukte ligger på $1500-2000.
Gamle SM300 krever kunnskap. Det kryr av forfalskninger

Her kommer noen bilder
SM300_1bh.jpg


SM300_2bh.jpg


SM300_3.jpg


SM300_5.jpg


sm300101.jpg


sm300102.jpg


sm300103.jpg


sm300104.jpg


sm300105.jpg


sm300106.jpg


sm300108.jpg


sm300109.jpg


sm300110.jpg


sm300111.jpg


sm300113.jpg


sm300116.jpg


sm300117.jpg


sm300118.jpg


sm300119.jpg


sm300120.jpg


sm300121.jpg


sm300122.jpg


Jon
 
Det der er og blir en av mine favoritter. En eldre bror på vei til Biel hilser:
Seamaster3004.jpg
 
Denne kan godt diskuteres nærmere, hehe. Kjenner at jeg MÅ ha en slik. Noen som vet om noen til salgs (annet enn eBay, ettersom det åpenbart kreves litt mer kunnskap enn hva jeg selv har).
 
SM300 er en nydelig omega modell. Har selv kikket på disse flere ganger. En Watchco utgave er en perfekt beater... :D:D:D
 
Kjempefine bilder av en flott klokke!! Har kjent på lysten på en slik lenge.....
 
SM300 er noe av det mest vellykede Omega har laget, synes jeg. Jeg har ingenting imot dagens ETA-verk, men Omegas egne verk fra sekstitallet er av en annen klasse. Designet på klokken er funksjonelt, enkelt og nydelig. Mitt Watchco-eksemplar brukes stort sett på mesh:

P1190779.jpg


men gjør seg også på kevlar - her sammen med en annen klassiker fra samme periode:

P5052388.jpg
 
Jeg bumper denne tråden fordi jeg har noen spørsmål om denne klokken som jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med.
Jeg har prøvd å google, men det finnes en del forskjellige varianter av sm300.

Det jeg lurer på er følgende:
Er klokken vanntett til tross for at det er new-old stock?
Hvor stor er klokken?
Hvor høy er den?
Hvordan er det å få reparert/vedlikeholdt denne i norge?
Er det noen som har flere bilder av den på NATO?.. siklesikle..
 
Det jeg lurer på er følgende:
Er klokken vanntett til tross for at det er new-old stock?

Generelt vet jeg folk med watchco SM300 har delte oppfatninger om de bør bades med eller ikke.
Jeg trykktestet min greit til 200M og brukte den i vann uten problem. Det ville vært mindre aktuelt om den var vintage;)

Du finner dem av og til på de internasjonale salgsforumene med priser på $1600-$2000.

Har i den senere tid sett at det er en del av modellen med dato på ebay, der visere og skive matcher dårlig i farge. Personlig liker jeg den uten dato best uansett.

Jon
 
Nydelig! En SM300 eller PloProf står øverst på handlelisten min.. en gang i fremtiden!

Noen som har sett Watchco-300n på finn nå? Syns den har litt stiv pris..eller er det bare meg?
 
Watchco

Ikke vanskelig å skjønne at denne appelerer til mange! Har kikket litt rundt på nettet om dette uret og det mangler ikke akkurat på advarsler om at det er mange fake i omløp:( Mitt spørsmål er jo da: Er det virkelig sikkert at Watchco leverer ur utelukkende med originale nos-deler? Jeg skjønner at man kan få tak i noen deler "her og der" for å sette sammen et par-tre ur, men når det nærmest blir en liten industri blir jeg litt skeptisk; hvordan i huleste får de tak i alle disse delene?:confused: Omega selger vel ikke nos-deler direkte, eller hva? Regner med at det er noen som vet litt om dette...
 
Ikke vanskelig å skjønne at denne appelerer til mange! Har kikket litt rundt på nettet om dette uret og det mangler ikke akkurat på advarsler om at det er mange fake i omløp:( Mitt spørsmål er jo da: Er det virkelig sikkert at Watchco leverer ur utelukkende med originale nos-deler? Jeg skjønner at man kan få tak i noen deler "her og der" for å sette sammen et par-tre ur, men når det nærmest blir en liten industri blir jeg litt skeptisk; hvordan i huleste får de tak i alle disse delene?:confused: Omega selger vel ikke nos-deler direkte, eller hva? Regner med at det er noen som vet litt om dette...

Alltid vanskelig å være helt sikker, men WatchCo har vært vurdert gjennomgående i mange år av folk med nerdekompetanse på Omega, og det virker som om alt er på stell. WatchCo var tidligere nasjonel distributør og service-center for Omega i Australia, det kan vel forklare mye av delene de har hatt tilgang til. Dessuten produserer Omega fortsatt deler til alle disse gamle urene, f.eks. skiver.

Det blir nok feil å hevde at alt er NOS. Mye er NOS, f.eks. verk, noe er originalt nyprodusert. Skiver og visere er Luminova, nyproduserte reservedeler fra Omega-fabrikken.
 
Kan føye til at det ser ut til å være mange private bygg med ymse kvalitet i omløp på ebay etc for tiden. Disse har i hovedsak dato.

Jon