Omega Seamaster-tråden

You rang, @seiltid ? :)

@Don Jon Jeg har eid Speedmasteren siden 2016 og den "lille" Planet Ocean siden 2018. Før jeg kjøpte PO-en hadde jeg forrige generasjon Seamaster, den med blank skive uten bølger. 2011-2012 generasjon?

Jeg synes også bærekomforten til begge seamaster-modellene jeg har eid er litt bedre enn Speedmasteren... ble noe bedre da jeg skaffet den nye speedie-lenka, men er fortsatt manko på mikrojustering på den (mest behagelige jeg har hatt så langt er denne vintage-style uncle seiko lenka faktisk)

Dette er de to klokkene som jeg primært bruker i hverdagen (med unntak av en beater Seiko). Ville ikke vært foruten noen av dem.

Er du nødt til å selge en? Begge klokkene dine er ikoniske. Den gamle Seamaster-modellen er så kul, har veldig fine dimensjoner og ikke fryktelig kostbar å eie og vedlikeholde fremdeles vel?

1764614320505.png

Redigert:
You rang, @seiltid ? :)

@Don Jon Jeg har eid Speedmasteren siden 2016 og den "lille" Planet Ocean siden 2018. Før jeg kjøpte PO-en hadde jeg forrige generasjon Seamaster, den med blank skive uten bølger. 2011-2012 generasjon?

Jeg synes også bærekomforten til begge seamaster-modellene jeg har eid er litt bedre enn Speedmasteren... ble noe bedre da jeg skaffet den nye speedie-lenka, men er fortsatt manko på mikrojustering på den (mest behagelige jeg har hatt så langt er denne vintage-style uncle seiko lenka faktisk)

Dette er de to klokkene som jeg primært bruker i hverdagen (med unntak av en beater Seiko). Ville ikke vært foruten noen av dem.

Er du nødt til å selge en? Begge klokkene dine er ikoniske. Den gamle Seamaster-modellen er så kul, har veldig fine dimensjoner og ikke fryktelig kostbar å eie og vedlikeholde fremdeles vel?

Vis vedlegg 415467
Takk for dine refleksjoner. Da ser det ut til at vi har gjort oss de samme tanker.

Jeg har tidligere eid to Speedmaster professional og to Speedmaster reduced. Professional solgte jeg fordi de føltes veldig klumsete og dominante på håndleddet. Reduced solgte jeg fordi de ikke ga samme kvalitetsfølelse som Professional. Jeg har også eid en SMP ceramic. Denne syntes jeg på daværende tidspunkt var for stor. Dette synet har endret seg litt i dag, hvilket forklarer ervervet av min nåværende SMP. Jeg tror bottom line for min del er at jeg kanskje trives best med mindre klokker, slik som min Rolex datejust. Jeg tror imidlertid ikke jeg kommer til å selge noen av disse, all den tid angeren har en tendens til å ta meg.

For øvrig, veldig pen PO. Tar meg i å angre på at jeg ikke kjøpte en slik før prisene ble helt "koko".

Takk for dine refleksjoner. Da ser det ut til at vi har gjort oss de samme tanker.

Jeg har tidligere eid to Speedmaster professional og to Speedmaster reduced. Professional solgte jeg fordi de føltes veldig klumsete og dominante på håndleddet. Reduced solgte jeg fordi de ikke ga samme kvalitetsfølelse som Professional. Jeg har også eid en SMP ceramic. Denne syntes jeg på daværende tidspunkt var for stor. Dette synet har endret seg litt i dag, hvilket forklarer ervervet av min nåværende SMP. Jeg tror bottom line for min del er at jeg kanskje trives best med mindre klokker, slik som min Rolex datejust. Jeg tror imidlertid ikke jeg kommer til å selge noen av disse, all den tid angeren har en tendens til å ta meg.

For øvrig, veldig pen PO. Tar meg i å angre på at jeg ikke kjøpte en slik før prisene ble helt "koko".

Jeg har ganske tynt håndledd så kjenner meg igjen på det med speedmasteren. Den er helt på grensen av det som funker på mitt håndledd.

Det som hjelper veldig for meg er å bruke lenker som ikke bygger ekstra lug-2-lug bredde. Den nyeste generasjonen OEM-lenke er god der, så også uncle seiko sine vintage-lenker.

1764664934186.png

• Liker
Reaksjoner: seiltid og Don Jon
Nyttig å ha sett, for de som vurderer den nye Omega og kjenner til en Sub. Forskjellene er på enklte områder i favør den nye Omega og andre variabler Sub'n. I enkelte deler av videoen ser jo den nye Omega'n slank ut...

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80 og Jone
Men hvorfor sammenlignes PO med Sub? Er ikke PO ekvivalenten til SeaDweller? Eller?
I line-upen kanskje, men de fleste har nok et taktilt forhold til Submarineren, så når man da påstår at PO har blitt så mye mindre - er det nyttig å se den med en "liten Submariner".

Yikes, helt fantastiske bilder. 10/10. Vurderte kun sort selv, men ser her at blå funker bra.
Gratulerer med nytt.
Hva vil du trekke frem som det mest uventa positive?
Takk. Jeg har egentlig aldri sett PO-ens vei, før nå. De øvrige generasjonene har vært for massive synes jeg, så det som var det mest uventa positive var rett og slett så komfortabel og lett den er. Jeg har ikke sterke meninger om HEV, lugs og tynne bezler, så jeg var ganske fristilt mtp. de designelementene.

Det andre som var uventa, om ikke kun positivt, var at denne versjonen er veldig blank og reflekterer lys som en fassettert GS. Med GS sin GoD, så er denne 2025 PO-en i samme gata. En hel haug med helt flate overflater. Det gjør at både de polerte og børstede flatene gjør at klokken ikke akkurat går under noen radar IRL. Ikke verdens beste egenskap, men uventet av Omega på en PO. De eldre ville jo ikke reflektert lys om du holdt de rett foran en sterk lommelykt.

Siden alle flatene på lenka skimrer nesten like mye, så tror jeg ikke det avhjelper å børste PCL-ene…som jeg ser mange nevner som en "løsning" på andre fora. Gummireim eller en hook and loop fikser jo lenkeglitteret lett.

Vinneren her er AR coting på flatt safirglass, matt urskive, og urkassen - og den fantastiske blå bezelen i ulike lyssettinger.

Den gamle versjonen er fin den også og mer organisk i formen, men artig at Omega har tatt en sjanse på å lage noe helt nytt og annerledes. .

Skjermbilde 2025-12-14 kl. 22.26.57.png