Det er ikke riktig. Premisset til Omega for å droppe overtrykksventilen er at klokken er så hermetisk lukket at helium ikke trenger inn i klokken i første omgang. Det premisset er i beste fall optimistisk. Ved trykkdifferanse vil ALLTID helium-atomer trenge forbi en o-ringspakning. Det er bare et spørsmål om tid (hilsen subsea-ingeniør). Omega vet jo dette. Derfor er f.eks. deres PO Ultra Deep (6000m dykker) kvalifsert for metningsdykking - ihht ISO6425 - til kun 400m. Selvsagt, man driver i praksis ikke metningsdykking noe dypere.En liten fun fact som ikke kommer frem så mange steder. Grunnen til at de på nye PO og Ultra Deep har titan baklokk er at heliumet trekker gjennom. Da faller behovet for ventilen bort.
Takk for informasjon. Jeg skal passe meg for å gå inn i denne diskusjonen, da det er langt utenfor mitt kompetansefelt. Jeg videreformidler bare hva Omega lærte oss på siste kurs.Det er ikke riktig. Premisset til Omega for å droppe overtrykksventilen er at klokken er så hermetisk lukket at helium ikke trenger inn i klokken i første omgang. Det premisset er i beste fall optimistisk. Ved trykkdifferanse vil ALLTID helium-atomer trenge forbi en o-ringspakning. Det er bare et spørsmål om tid (hilsen subsea-ingeniør). Omega vet jo dette. Derfor er f.eks. deres PO Ultra Deep (6000m dykker) kvalifsert for metningsdykking - ihht ISO6425 - til kun 400m. Selvsagt, man driver i praksis ikke metningsdykking noe dypere.
På veldig mange måter en klokke jeg kan like. Dog skulle jeg ønske den var "a tad" mindre. Klokkeprisene har, etter mitt syn, blitt helt koko. Omega er intet unntak. Skal jeg først gi over 100k for en klokke, er jeg usikker på om dette ville ha blitt mitt førstevalg.
Denne bærer (i diameter) merkbart mindre enn f.eks. en moderne Seamaster Diver 300M. Overrasker over hvor nett den oppleves.
Hmmm..... Registrerer at jeg stadig oftere faller i "gretten gammel gubbe kategorien" når noe nytt introduseres.... Er ihuga Omegafan, og har hatt en mengde divere fra produsenten, deriblant den "røde" Ultra Deep'en, som jeg nylig solgte. Nettopp fordi lenka og låsen etter min mening er uproposjonal/underdimensjonert i forhold til kassen, og fravær av dato. Derimot beholdt jeg en tradisjonell PO fordi jeg opplever proporsjonene som betydelig mer balanserte. Minnes for øvrig de gode gamle tidene da PloProf i stål, med sort skive, verdens råeste meshlenke, og en lås som var verdt et studie i seg selv, representerte et særpreg uten sidestykke - OG var fornuftig priset! Å endre fullstendig produksjonslinjen er en stor investering, og selvsagt er det kundene som må ta kostnaden.Ikke umiddelbart fan….
Den mangler Omega særpreget med twisted lugs blant annet.
Kassen er alt for kantete.
Godt tilbake til 42mm og en forholdsvis slank kasse på 13,65mm.
Prisen……
Småpene 110 700,-
Vis vedlegg 414524Vis vedlegg 414525Vis vedlegg 414526
Ikke mitt bilde, dessverre...Hva syns du?