Omega Seamaster-tråden

Er janteloven så sterk at man ikke kan få lov av den gemene hop å vise at man har lykkes og kan unne seg noe? Det er noen mekanismer jeg ikke forstår eller vil forstå her. Jeg gir fullstendig f... i hvilken setting jeg er i. Er jeg i humør til å sporte helgull så gjør jeg det. Fullstendig uavhengig av hva absolutt alle måtte mene om det.

Er det slik fremdeles, da? I 2024? Jeg synes jeg ser overprisede statussymboler hvorenn jeg snur meg, jeg, enten det er i storbyen eller på landet. Observerer til min store forferdelse at falleferdig hus, håndverkerbil, skilsmisse, triste barn med skitne klær, og mor med nyinnkjøpt original Louis Vuitton passer kjempegodt sammen.
 
Er det slik fremdeles, da? I 2024? Jeg synes jeg ser overprisede statussymboler hvorenn jeg snur meg, jeg, enten det er i storbyen eller på landet. Observerer til min store forferdelse at falleferdig hus, håndverkerbil, skilsmisse, triste barn med skitne klær, og mor med nyinnkjøpt original Louis Vuitton passer kjempegodt sammen.
Kan ikke si at jeg har fanget opp den miksen der altså :mrgreen: Men artig kombo!
 
Melder meg på med denne. :)

IMG_9055.jpeg
 
Mange fine seamastere å se her!

Nylig fått min første Omega. Etter lengre jakt og WTB har jeg fått tak i en pen 2254 som jeg har oppgradert med moderne clasp med justering. Norsk, med forrige service 2016, men den er lite brukt og pent behandlet. Går med ca - 7s/d og 0,3 beat error. Ønsker å ta best mulig vare på den, men usikker på om service kan vente litt eller ikke, hva ville dere gjort?

1000007163.jpg
1000007164.jpg
 
Mange fine seamastere å se her!

Nylig fått min første Omega. Etter lengre jakt og WTB har jeg fått tak i en pen 2254 som jeg har oppgradert med moderne clasp med justering. Norsk, med forrige service 2016, men den er lite brukt og pent behandlet. Går med ca - 7s/d og 0,3 beat error. Ønsker å ta best mulig vare på den, men usikker på om service kan vente litt eller ikke, hva ville dere gjort?

Vis vedlegg 362097GratuølererVis vedlegg 362098
Gratulerer så mye med en skikkelig flott Seamaster! Den er vakker!

Basert på avviket du oppgir, så vil jeg tro at service kan vente. Har du testet den i timegrapher? Hva var i så fall amplitude i ulike posisjoner?
Det blir av mange sagt å være en god indikator på servicebehov.
 
Gratulerer så mye med en skikkelig flott Seamaster! Den er vakker!

Basert på avviket du oppgir, så vil jeg tro at service kan vente. Har du testet den i timegrapher? Hva var i så fall amplitude i ulike posisjoner?
Det blir av mange sagt å være en god indikator på servicebehov.
Takk for det!

Måler bare med watch accuracy meter på Android, så jeg vet ikke noe om amplitude dessverre. Tidsavvik ikke plagsomt enda, eneste bekymringen kunne være at flere slitedeler må byttes hvis man drøyer for lenge med service(?)
 
Mange fine seamastere å se her!

Nylig fått min første Omega. Etter lengre jakt og WTB har jeg fått tak i en pen 2254 som jeg har oppgradert med moderne clasp med justering. Norsk, med forrige service 2016, men den er lite brukt og pent behandlet. Går med ca - 7s/d og 0,3 beat error. Ønsker å ta best mulig vare på den, men usikker på om service kan vente litt eller ikke, hva ville dere gjort?

Vis vedlegg 362097Vis vedlegg 362098
2254 er den kuleste "standard" seamasteren syns jeg, grattis!
 
  • Liker
Reaksjoner: jsx
Grattis! Gromkul :)

Jeg ville nooooook vurdert en service med det avviket. Hadde det vært på plussiden hadde jeg ventet, men liker dårlig at klokkene sakker.
 
  • Liker
Reaksjoner: jsx og Smokeless
Mange fine seamastere å se her!

Nylig fått min første Omega. Etter lengre jakt og WTB har jeg fått tak i en pen 2254 som jeg har oppgradert med moderne clasp med justering. Norsk, med forrige service 2016, men den er lite brukt og pent behandlet. Går med ca - 7s/d og 0,3 beat error. Ønsker å ta best mulig vare på den, men usikker på om service kan vente litt eller ikke, hva ville dere gjort?

Standard service på disse verkene er såpass rimelig at jeg ville kostet på meg dette om jeg var deg. Min ble servet sist i 2016 den også, og nærmer seg ny runde. Mener pris da var på 2500 kr, noe som sikkert har steget nå men likevel ikke halvgærnt.

Har vurdert å oppgradere clasp selv. Hvor anskaffet du delene og hvor mye måtte du ut med?
 
Standard service på disse verkene er såpass rimelig at jeg ville kostet på meg dette om jeg var deg. Min ble servet sist i 2016 den også, og nærmer seg ny runde. Mener pris da var på 2500 kr, noe som sikkert har steget nå men likevel ikke halvgærnt.

Har vurdert å oppgradere clasp selv. Hvor anskaffet du delene og hvor mye måtte du ut med?
Du må regne med minimum 5k for service av en 2254 nå. Jeg servet begge mine 1120-Seamastere i en smell i fjor hos Simen på Ur-tjenesten, og kan anbefale det. Swatch Group tror jeg skal ha 7,5k nå :)
 
  • Liker
Reaksjoner: OBHaugland
Du må regne med minimum 5k for service av en 2254 nå. Jeg servet begge mine 1120-Seamastere i en smell i fjor hos Simen på Ur-tjenesten, og kan anbefale det. Swatch Group tror jeg skal ha 7,5k nå :)

Vanlig service ligger nå på 9200,- ref prislisten til Omega…
 
Du må regne med minimum 5k for service av en 2254 nå

Min lokale urmaker (og det er i provinsen) skal ha 6500 for å serve en helt straight ETA 2824, og ble sint da jeg påpekte at produsenten tar 190 EUR. Tidemann tok 1500,- for 10 år siden. Galskap.
 
Standard service på disse verkene er såpass rimelig at jeg ville kostet på meg dette om jeg var deg. Min ble servet sist i 2016 den også, og nærmer seg ny runde. Mener pris da var på 2500 kr, noe som sikkert har steget nå men likevel ikke halvgærnt.

Har vurdert å oppgradere clasp selv. Hvor anskaffet du delene og hvor mye måtte du ut med?
1 stk. Spenne: 117STZ001154
2 stk. Sadle-link: 118ST1589
2 stk. Pins: 128ST0166
4 stk. Skruer: 124ST3307

I følge Internett skal det være hva som behøves. Fikk svar fra 2 AD (Larsen og Marcussen) som begge skulle ha ca 5k for alt. Litt dyrt syns jeg. Jeg var heldig og finne en brukt til ca halv pris. Spennen har 6 posisjoner. Det finnes alternativ spenne som har 3 posisjoner mener jeg.