Omega Seamaster-tråden

Noen som vet om noen forhandler som har blå Aqua Terra 41,5mm inne?
(helst den med børstede midtledd).
 
Noen som vet om noen forhandler som har blå Aqua Terra 41,5mm inne?
(helst den med børstede midtledd).

Er ikke sikker, men jeg tror urm. Christensen på storo har den. Vet ikke om de har master-co eller co, men ring dit imorgen og spørr;)
 
To kjappe spørsmål:

- Hva kjennetegner fremsiden av PO-ur som har 8500/in-house-urverket til Omega?
- Hvorfor har noen PO-modeller rød seamasterskrift, mens andre ikke?

/je
 
I Chronos denne uken får SM 300 glimrende testresultater: 91 poeng totalt og på urverk 19/20 og nøyaktighet 10/10. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Omega nå med sin Master Co-Axial 8400 er ledende teknologisk ikke bare i sin prisklasse men langt utover denne. Og en ekstrem magnetfelt beskyttelse er inklusive. Til sammenligning oppnår Rolex Sea-Dweller 18/20 og 7/10 i de samme kategoriene og det til nesten dobbel pris. For ikke å snakke om Hublot Big Bang Unico med 15/20 og 6/10. Den nye IWC Aquatimer Automatic med ETA 2892 til samme pris som Omega'en får 12/20 og 10/10. På den annen side: Attraktivitet i dette markedet handler kanskje ikke så mye om funksjonalitet som om godfølelse og prestige. Men jeg tenker at før eller siden må vel ekte kvalitet telle mest og da har Omega utvilsomt mye å fare med.
 
Omega lager mye fint, men synes de klokkene jeg har testet med 8500-verket har vært altfor høye. Skulle jeg hatt en SM i dag hadde det blitt en med 2500-verk. Synd, for min 8500-Aqua Terra var egentlig en nydelig klokke, men høyden gjorde det hele.... rart.
 
To kjappe spørsmål:

- Hva kjennetegner fremsiden av PO-ur som har 8500/in-house-urverket til Omega?
- Hvorfor har noen PO-modeller rød seamasterskrift, mens andre ikke?

/je

Du svarer kanskje litt på ditt eget spørsmål her. Alle nye PO modeller har oransje aktig seamaster skrift på skiven, så lenge det ikke er gull, diamanter eller hvit keramikk. De gamle modellene hadde vel ikke dette i det hele tatt.

En annen litt mindre synlig ting er at minuttviseren på de nye modellene og nullpunktet på bezelet er i grønn lume, mens resten av visere og indekser er i en lys blå farge.
 
Omega lager mye fint, men synes de klokkene jeg har testet med 8500-verket har vært altfor høye.
Enig i at høyden har vært et sårt punkt, men med det nye 8400 verket på 13mm er Omega på rett vei. De andre modellene jeg viste til er vel forøvrig minst like høye. Derimot kunne jeg ønsket meg dato på SM300.
I samme Chronos-hefte er ellers den nye Panerai Luminor basismodellen 8 days Acciaio testet, den bygger 13,7mm. Urverk og nøyaktighet ligger merkbart bak SM300 med henholdsvis 16/20 for verk og 7/10 for nøyaktighet
 
Redigert:
Du svarer kanskje litt på ditt eget spørsmål her. Alle nye PO modeller har oransje aktig seamaster skrift på skiven, så lenge det ikke er gull, diamanter eller hvit keramikk. De gamle modellene hadde vel ikke dette i det hele tatt.

En annen litt mindre synlig ting er at minuttviseren på de nye modellene og nullpunktet på bezelet er i grønn lume, mens resten av visere og indekser er i en lys blå farge.

Oppklarende. Takk for svaret! /je
 
Slark i endeledd mot kasse

Har i overkant mye slark i endeledd mot kassen. Gjelder en 2254.50. Speedy lenke med 930 endeledd.
Jeg kan vippe leddene slik at det blir etter mitt skjønn en stor glipe mot kassen. Er dette slitasje etter å ha vært bruksklokke i snart 10 år?
Kan nye ledd ordne opp i dette? Eller er det kassen som er slitt? Har andre brukere her samme problemet?
Jeg har vurdert å banke litt på disse "vingene" på baksiden av leddet, slik at det får en tightere fit. Men frister ikke å begynne på dette:D
 
Har i overkant mye slark i endeledd mot kassen. Gjelder en 2254.50. Speedy lenke med 930 endeledd.
Jeg kan vippe leddene slik at det blir etter mitt skjønn en stor glipe mot kassen. Er dette slitasje etter å ha vært bruksklokke i snart 10 år?
Kan nye ledd ordne opp i dette? Eller er det kassen som er slitt? Har andre brukere her samme problemet?
Jeg har vurdert å banke litt på disse "vingene" på baksiden av leddet, slik at det får en tightere fit. Men frister ikke å begynne på dette:D

Du har ikke byttet til tynnere barretter enn de originale? Da får du den "oppførselen" der.
 
Jeg har faktisk vært hos bjerke for å få tak i nye barretter da jeg mottok klokken brukt for 2 år siden. Tenkte kanskje det var saken. Jeg fikk ikke nye med meg, men hun byttet i butikken. Kan jo være at det ble byttet likt mot likt. Istedet for spesifikk til min modell..? Ble ikke veldig mye bedre.
Protid hadde ikke inne riktig. Men kan bestille. Om jeg bestiller selv på delenummer vet jeg ihvertfall hva jeg får. Så kan vi utelukke det.
 
Bare hyggelig @Bjørgvin, håper det ordner seg :)

Jeg har opplevd dette selv da jeg ved en feiltagelse satte inn for tynne barretter (muligens 1,5mm). Men det skal sies at både speedyen og 2254'en min har en viss glipe mellom kasse og lenke, så det kan også hende du har litt for store forhåpninger til fit.
 
Redigert av en moderator:
Krysspost fra dagens, men det er vel innafor? Er forøvrig utrolig fornøyd med denne klokken, og syns faktisk at skjelettviserne er det som gjør klokken! Er sikkert ganske alene om å synes det, men det tar jeg ikke så tungt!

Jeg hører også til i Skjelettviserfanklubben.

Flott klokke og bilde..
 
Hei er ganske ny i klokke gamet men klasket til og kjøpte med en seamaster planet ocean m. chronograf i går.
Utrolig fornøyd og nydelig klokke. Men lurer på hvor det er best og kjøpe reimer ? og spenner ? (da nettbutikker )
Og passer reimer fra modellene under som ikke har chronograf ?
 
En pen bukett. Noe overraskende, er min favoritt på akkurat dette bildet, gode gamle Planet Ocean gen. 1. på venstre flanke.

attachment.php