Omega Seamaster-tråden

bzoRkWB
Siste innspurt av russetiden, dog med et tidligere bilde i mai.
bzoRkWB
Vises bildet her på forumet med imgur?
 
Redigert:
Noen som har hatt utfordringer med Seamaster Planet Ocean 8500 og det å la den ligge i fred og så ha den gående for fort?

På lanken i daglig bruk registrerer jeg stort sett + 1 sek per dag. Problemet oppstår når jeg legger den fra meg fordi jeg er dum og har flere klokker. Jeg stilte den nøyaktig i går og ser i dag at den har gått 5-6 sekunder for raskt bare på å ligge. Da var den ganske godt trukket opp (og brukt av meg tidligere på dagen).

Bør jeg vippe innom urmaker og sjekke om det er noe åpenbart galt her? Synes det virker litt pussig. Er det eventuelt en spesiell side / måte å legge en PO på for at den skal gå ... mer riktig?
 
Det er dette som er med at klokker måles og justeres for bruk i flere vinkler eller retninger. Med andre ord så legger du klokken fra deg i den stilling hvor den går fort, og til daglig kompenserer du mye mer en stilling som reduserer.

Jeg tror det blir å anse som normalt. Ut fra bruk blir det jo riktig. Men....

8
 
Jeg antar du har rett. Jeg forstår det bare slik at en del andre kan legge fra seg klokkene sine og få akkurat samme avvik som vanlig, noe jeg noterer meg at jeg ikke kan på PO'en. Den går jo uforskammet stabilt "ellers" - det virker bare som den blir skikkelig irritert når den ikke får være med på fart og moro. Pussige greier. DSOTM'en min kan jeg legge på den ene siden (der det ikke er krone og knapper) - og da øker den svært lite per døgn - noe som gjør at jeg svært sjeldent slipper å stille den.

Paneraien jeg låner for tiden (en PAM312) er forsåvidt helt på tur, men den er fin fordi man ikke kan se minuttmarkeringer og det gjør meg litt mer avslappet på hele "avviksproblemet". PO'en derimot - er så forbannet fin og lett å lese tid av at jeg merker det når den går for fort.

Jeg får vurdere en winder, eventuelt vurdere å bare gi faen i det og stille den når jeg gidder. Jeg vet jo at den går knallbra når jeg faktisk bruker den.
 
Alternativt så kan du bruke klokkene 3,4,5,6 dager i strekk, eller få flere å rotere på. Da går de ut før du bytter. For all del må du unngå disse med 8-dagers opptrekk.

:cool:
 
Alternativt så kan du bruke klokkene 3,4,5,6 dager i strekk, eller få flere å rotere på. Da går de ut før du bytter. For all del må du unngå disse med 8-dagers opptrekk.

:cool:

Haha, vurderer faktisk delvis en IWC Portuguese med syvdagersverk. Det vil åpenbart ødelegge alt, så jeg får slå fra meg det alternativet. PAM 312en jeg låner er også hot contender, men den har jo en behagelig og sløv døgnreserve jeg kan la ligge ikke så alt for lenge før den segner om og glemmer sin aktivitet.

Om det blir klokke nummer tre blir det nok også en winder med plass til minst to ur, tror jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vokser på meg denne etterkvart her og @magun (!)
Var i utgangspunktet sikker på å flippe den. Men jaggu vart det Speedyen som "måtte" gå.
Holder tiden meget så godt, selv om det er ETA.

Vel, det er vel ETA i de fleste/mange av klokkene. Nå er det noen år siden jeg målte tiden på klokkene mine, men da var det en Chase Durer med ETA7750 som holdt tiden best. Den lå på 2-3 sekunder pr døgn...

Ellers så må jeg si at SMP-GMT'en din er en klassiker! Og så har den dato, noe som (dessverre?) Speedy'n mangler...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Hva mener du med ETA?

ETA= Estimated Time of Arrival. Brukes av klokke-interesserte over hele den vestlige verden for å måle tiden til neste klokke-kjøp skal skje!

(He he! Spøk til side!)

ETA er en stor Sveitsisk produsent av urverk. Disse urverk brukes i (mange/"alle") vestlige klokker med mekaniske urverk. Mange/de fleste store gjør mer eller mindre modifikasjoner på dem og gir dem et eget "Caliber nummmer". Det er satt i gåsøyne for det er ikke bestandig så mye mer enn å skrive på rotoren.... Andre gjør større ombygginger; Omega sin CoAxial ombygging er et eksempel.

ETA eies av Swatch Group, og med tiden vil de begrense salget av ETA-urverk til kun sine egne merker. Dette har ført til at flere begynner å lage sine egne. Blant annet er det (selvfølgelig) flere i Asia som lager sine egne. Dyrere Seiko har vel alltid hatt egne Seiko InHouse urverk (egenproduserte)? Tag Heuer har også begynt å lage egne til sine high-end klokker.

Mer her; www.eta.ch

Med forbehold om enkelte feil....

8
 
Takker for at du hjalp meg ut med svar der @petterhg

Kunne tenkt meg dato på Speedy eg, selv om det sikkert er som å banne i kirken.
Ein ser jo på desse LLD at de uten dato gjerne er mest pop?
 
Nyere Speedy har noen modeller med dato. Stemmer, de er ikke ansett som helt ekte... Selv om også jeg (nok) hadde foretrukket den. Med displayback og alt moderne dill...

Jeg er enig med deg der, @Oddemann!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
ETA= Estimated Time of Arrival. Brukes av klokke-interesserte over hele den vestlige verden for å måle tiden til neste klokke-kjøp skal skje!

(He he! Spøk til side!)

ETA er en stor Sveitsisk produsent av urverk. Disse urverk brukes i (mange/"alle") vestlige klokker med mekaniske urverk. Mange/de fleste store gjør mer eller mindre modifikasjoner på dem og gir dem et eget "Caliber nummmer". Det er satt i gåsøyne for det er ikke bestandig så mye mer enn å skrive på rotoren.... Andre gjør større ombygginger; Omega sin CoAxial ombygging er et eksempel.

ETA eies av Swatch Group, og med tiden vil de begrense salget av ETA-urverk til kun sine egne merker. Dette har ført til at flere begynner å lage sine egne. Blant annet er det (selvfølgelig) flere i Asia som lager sine egne. Dyrere Seiko har vel alltid hatt egne Seiko InHouse urverk (egenproduserte)? Tag Heuer har også begynt å lage egne til sine high-end klokker.

Mer her; www.eta.ch

Med forbehold om enkelte feil....

8
Hei
Takk for svar. Vet hva ETA er, men har alltid trodd at min Great White og minSpeedmaster har inhouse Omega-verk. Har en Certina med et ETA Valgrange-urverk, rakler og surrer mye mer enn Omegaene mine.
 
Jeg mener "Great White" har en GMT-variant av Omega sin Caliber 1120. Dette caliber nummeret husker jeg ikke. Omega sin 1120 er basert på en ETA. Altså igjen en modifikasjon. Derimot; 1120 og dets søstre er kjent som et bra urverk!

8
 
Jeg mener "Great White" har en GMT-variant av Omega sin Caliber 1120. Dette caliber nummeret husker jeg ikke. Omega sin 1120 er basert på en ETA. Altså igjen en modifikasjon. Derimot; 1120 og dets søstre er kjent som et bra urverk!

8
Ja, det heter Omega 1128. Nytt for meg at det er ETAbasert. Uansett, oppfører seg veldig bra på den i mine øyne perfekte sommerklokken :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Oddemann