Omega Seamaster-tråden

IMG_20220430_134706.jpg
 
... men lønner det seg med toll osv?
Hvor følger man med, utover Chrono24?
Det lønner seg ikke å ha interesse for klokker. Om du vil ha en fin 2255.80 så kjøp den beste du finner, eller kalkuler inn en full overhaling av Omega eller en urmaker med Omega godkjenning (for tilgjengelighet av deler). Omega sine priser for service finnes på nettsiden deres. Frakt og MVA tilkommer selvsagt ved kjøp fra utlandet. Jeg har brukt Chrono24 ved flere anledninger med godt resultat.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Kan på det sterkeste anbefale kjøp av Omega fra eks. Chrono24 fra seriøse japanske selgere. Flere av mine Omega er kjøpt fra Japan. Det blir kanskje litt rimeligere enn kjøp her på berget, men japanere tar ofte veldig godt vare på verdier så min erfaring er at man skal lete lenge etter eldre modeller i så strøken stand som fra Japan. Vær obs på at klokker som ser strøkne ut ikke er kraftig polert. Det gjelder uansett hvor man kjøper fra.
 
Prøvde meg på et makrobilde med mobilen, ikke helt dumt resultat.

Er også godt å høre at folk har gode opplevelser med C24, har vurdert å bruke dem selv da man fort kan spare 10-15 000 på div klokker.
 

Vedlegg

  • 279134211_405747134700193_1911548054437369143_n.jpg
    279134211_405747134700193_1911548054437369143_n.jpg
    79 KB · Visninger: 0
Nå passer det en gang til å minne om at det ikke er Chrono24 man kjøper fra, men private selgere eller butikker som annonserer på Chrono24. Og så kan Chrono24 gå inn på ulike måter med betalingsløsninger, verifisering og sertifisering av selgere.

Men klokka er ikke kjøpt av Chrono24 men på Chrono24.

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og mr_frodo
Fantastisk klocka! Får man fråga din handledsstorlek och hur du upplever den på hand?
Takker!
Det er litt artig at du spør om, fordi jeg har tynne håndledd, bare 16,5cm. Det var egentlig en 47mm Garmin pulsklokke (brukes kun på trening;)) som gjorde at jeg tenkte at dette går bra. Og det går fint!
Det er vekten som er mest uvant, men med en folding clasp blir det nok litt bedre «balanse» og også sikrere (alligator blir med folding).
Denne merker man jo veldig godt at man bærer, men jeg tenker at nettopp det er meningen med en slik klokke:)
 
Har en plan om å skaffe meg en natoreim til denne. Planen var å bestille en oem nato reim i 19mm, men vurderer plutselig å bestille 20mm slik at det er mulig å bruke den på andre klokker også ved senere anledninger. Noen ulemper med dette annet enn at OCDen min får seg en trøkk?:geek:
E5D76E07-B1DA-47D4-A93D-EC7094489685.jpeg
 
Veldig generelt spørsmål fra forvirret sjel:

Jeg har i grunn ignorert Seamaster på grunn av "umoderne og glorete" design, unødvendig heliumsventil og ja, generell forutinntatthet. Og ganske mye på grunn av dumme Bondutgaver med begrenset opplag og 007 over det hele :)
Men ting skjer. Jeg har smått om senn fått øynene opp for Seamaster Diver 300M. Den er sin egen greie og holder på nittitallslooken på en sjarmerende måte. Det er jo mer enn man kan si om mye annet nå om dagen. I tillegg synes jeg de med "gjennombrutte" visere er kule.

Men det er jo en veritabel jungel der ute. Et utall av varianter og en skog av referanser. Og ikke mindre når jeg ikke har utelukket mid-size modellene heller. Og jeg har ikke noe i mot quartzklokker heller (dukker) så det er mulig å gå helt tilbake til Bond og pre-Bond. Så her snakker vi altså bruktkjøp. Eller titting på brukt for å være presis.

Finnes det en krok på nettet som holder orden på dette virvarret, eller en reference points-artikkel ala det Hodinkee har på f.eks Explorer?
Både for å snevre inn tittingen litt, for å lære og for å kunne sjekke at "gode kjøp" er korrekte.

Forhåpningsfullt
Lars Birger


For å svare meg selv: Dette er det nærmeste jeg kom en oversikt over Seamaster Professional 300:

Her får man i alle fall en viss oversikt over hva serien består av, og en skikkelig oppramsing av lange nummerserier i som ikke er med i kommentarfeltet.

Lars Birger
 
Et praktisk spørsmål.

Hvor mye nettere er "Bond" Seamasterne enn de nye. Jeg vet at forskjellen er oppgitt til 1 mm i diameter og 13,7 mot 11,5 mm i høyde.
Jeg har så vidt håndtert en ny og funnet at den er av "betydelig" størrelse. Og slett ikke "bærer mindre ennstørrelsen skulle tilsi"

Hvordan er den opplevde forskjellen mellom de to.
Grunn? Jeg er plutselig i en dialog om en sånn derre 25.31.80.00 på 41 mm.

Er det noen som vet lug to lug målet på den også blir jeg takknemlig.


Lars Birger