Omega prisøkning 1. juni

Jeg fikk denne for 48K hos Lian med litt rabatt i 2014.
IMG_0573.jpeg

Jeg kjøpte Aquaterra 41mm til 48100kr i 2018. Tilsvarende på gummi koster 81600kr i dag. Ganske grei økning med 69% på 7år.
Minner og at man i 2017-2018 fikk Speedmaster Pro Hesalite for 30k med rabatter hos Presis eller nattåpent hos Gjertsen.😄. Mulig hesalite kostet 38000,- og sapphire 48000,-, så raskt 130% økning der også.

Om 5-10 år vil denne tråden være artig å besøke, da man da vil mene at 80K for en Omega Seamaster Professional i 2025 var et kupp.
Fordi alt går bestandig i en oppover rett linje?
Jeg mener den magiske grensen er ganske nær.
Tross alt, her er det masse folk som er klare til å bruke fantastiske og ofte urimelige summer på klokker de ikke trenger en gang, nettopp fordi de brenner som få andre for hobbyen.
Folk som ofte kan bli sett i folkemengden som "klokkedophuer".
Og de samme folkene starter å si at grensen er snart nådd.
Og i tillegg, skjer det i et land hvor levestandarden er blant de høyeste i verden.
Hvordan kan klokkebransjen overleve med lignende kondisjoner for de neste 10 år, det vet jeg ikke.
Spesielt når verden står overfor store økonomiske og geopolitiske endringer. (men det skal forbli for den "politiske tråden") :LOL:

Redigert:
Ingen tvil om at Omega bevisst har priset seg oppover, og kanskje på enkelte modeller mer enn andre.

Men det er i mitt hode ganske forståelig. Speedmaster Moonwatch var vel lenge en av de største kuppene man kunne gjøre innen "nyklokker":

Vi snakker verdens mest kjente kronograf, med verdens kanskje kuleste historie av alle klokker, og et av verdens beste manuelle kronografverk ;) Jada, jeg setter det litt på spissen, men alt dette til en brøkdel av prisen for en Daytona.

Nå er Moonwatch, i sin seneste utgave, gjort kanskje bedre en noensinne, med også en opplevd kvalitet som er helt prima.

Da Tidssonen ble startet i 2007 stod sveitserfrancen i 4,88 kroner.

I skrivende stund er den 12,35 kroner.

Denne massive forskjellen tror jeg fortsatt ikke alle riktig er klar over. Og den sterke sveitserfrancen (og/eller fen svake kronen) har nok også hatt litt å si på prisutviklingen.

1000009619.png

Jeg er spent på hva AD'ene rundt forbi tenker om strategien til Omega, det må jo være fortvilende å skulle selge dette produktet når de holder på som de gjør. Når realiteten er at markedet er villig til å betale halvparten av retail så kan ikke etter beste evne skjønne at de greier å få solgt nok. Greit å være entusiastisk som kunde, men å ta et 40-50% umiddelbart tap er jo groteskt.

Er du villig til å kommentere prisgaloppen til Omega @JørgenO? Hadde vært utrolig interessesant å fått ditt perspektiv.
Å diskutere merkenes prisstrategi er ikke noe jeg aktivt går inn for. Så lenge kostnadene øker, vil prisene stige. For Norge sin del ligger veldig mye i valutakursen mot chf. CHF har doblet seg mot nok siden 2014, så bare der ligger det inne 100% økning. Så har generelle kostnader kommet i tillegg. @Jon Henrik har kommentert dette mange ganger på en edruelig måte. Når det gjelder annenhåndsverdi, så er det veldig få av våre kunder som henger seg opp i dette. De fleste kjøper klokkene sine for å eie dem i mange år og da er ikke salgsverdien en måned etterpå særlig interessant. Vi opplever god vekst i Omega-salget og merker at Omega spesielt styrker sin posisjon blant yngre kjøpere. På sikt kan dette igjen være med på å bidra til at annenhåndsverdien styrker seg.

Å diskutere merkenes prisstrategi er ikke noe jeg aktivt går inn for. Så lenge kostnadene øker, vil prisene stige. For Norge sin del ligger veldig mye i valutakursen mot chf. CHF har doblet seg mot nok siden 2014, så bare der ligger det inne 100% økning. Så har generelle kostnader kommet i tillegg. @Jon Henrik har kommentert dette mange ganger på en edruelig måte. Når det gjelder annenhåndsverdi, så er det veldig få av våre kunder som henger seg opp i dette. De fleste kjøper klokkene sine for å eie dem i mange år og da er ikke salgsverdien en måned etterpå særlig interessant. Vi opplever god vekst i Omega-salget og merker at Omega spesielt styrker sin posisjon blant yngre kjøpere. På sikt kan dette igjen være med på å bidra til at annenhåndsverdien styrker seg.
Takk for at du svarte, interessant å høre en forhandlers perspektiv.

Jeg anerkjenner at valuta er en relevant faktor, men det er jo ikke bare her i Norge Omega får på pukkelen for sin marked og prisstrategi, så jeg er ikke helt med på at det tegner det hele bildet.
Jeg er oppriktig overrasket at det er vekst i salget, det hadde jeg aldri trodd. Men det er jo positivt i så måte.

Veldig mange kjøper for å beholde, men det jeg tenkte på var om dere merket en påvirkning i salget når man kjøpe "ny" Omega for halv pris på finn.no og andre salgskanaler. Det skulle man jo tro påvirket nysalget.

Et lite innspill om nypris vs. annenhåndsverdi.

Vi må ikke glemme at det å "tape" penger på nyklokke i det man drar kortet, før hypen stort sett var normen for de fleste klokker.

Og det er ikke sånn at det er veldig lett å forutse hvilke merker/modeller som eventuelt blir morgendagens "vinnere".

Et eksempel er Royal Oak. Skal vi tro tallene i denne artikkelen fra 2009 (jeg kjøpte samme klokke i samme periode, men klarte ikke å finne info om eget kjøp), så kunne en 15300 oppdrives for 5750 euro, mens veiledende pris var i underkant av 9.000 euro.

Da snakker vi altså om rundt 35-ish prosent differanse mellom nytt og brukt, på en klokke som i dag omsettes for mange ganger historisk nypris.

En differanse på 30-35 prosent er vel også det vi typisk ser på nyeste Speedmaster som omsettes i annenhåndsmarkedet i dag.

Alle andre klokkemerker har vel samme valutautvikling?

Min mening er at Omega har bevisst priset seg opp for mer «eksklusivitet» og sett på forhandlerutviklingen til Rolex. Jeg liker hverken Omega eller Rolex sin fremtoning eller krav mot forhandlere. Færre forhandlere og høyere priser – mulig de lykkes?

Klokkene er ikke sammenlignbare, men eksempler på to ikoner jeg enten har kjøpt eller vet historisk pris på. Men for all del, arrester meg gjerne på prisene om jeg tar feil?
Priser 2012/13 vs 2025:

Submariner date: 55.000,-/127.900,- = Kalkyle 2,32
Speedmaster Moonwatch
: 27.000/93.800,- = Kalkyle 3,47

Om Speedmaster hadde vært kalkulert som Submariner (2,32) så hadde den kostet 66.640,- i dag, men den koster 93.800,- (om jeg ikke fant hesalite-modellen)

Jeg er nok litt ekstra lei meg for Omega sin strategi, da lokal forhandler gjennom mange år mistet Omega for et par år siden. Byen Arendal ble for liten for Omega og de mente kundene heller burde dra til Stavanger eller Sandefjord. Ikke mange årene før ble det påkostet et meget flott Omega-hjørne i en meget flott butikk med perfekt beliggenhet på hjørnet ved Pollen, der alle turister spaserer forbi.

Jeg er ikke glad i Omega, men en personlig mening.

Alle andre klokkemerker har vel samme valutautvikling?

Min mening er at Omega har bevisst priset seg opp for mer «eksklusivitet» og sett på forhandlerutviklingen til Rolex. Jeg liker hverken Omega eller Rolex sin fremtoning eller krav mot forhandlere. Færre forhandlere og høyere priser – mulig de lykkes?

Klokkene er ikke sammenlignbare, men eksempler på to ikoner jeg enten har kjøpt eller vet historisk pris på. Men for all del, arrester meg gjerne på prisene om jeg tar feil?
Priser 2012/13 vs 2025:

Submariner date: 55.000,-/127.900,- = Kalkyle 2,32
Speedmaster Moonwatch
: 27.000/93.800,- = Kalkyle 3,47

Om Speedmaster hadde vært kalkulert som Submariner (2,32) så hadde den kostet 66.640,- i dag, men den koster 93.800,- (om jeg ikke fant hesalite-modellen)

Jeg er nok litt ekstra lei meg for Omega sin strategi, da lokal forhandler gjennom mange år mistet Omega for et par år siden. Byen Arendal ble for liten for Omega og de mente kundene heller burde dra til Stavanger eller Sandefjord. Ikke mange årene før ble det påkostet et meget flott Omega-hjørne i en meget flott butikk med perfekt beliggenhet på hjørnet ved Pollen, der alle turister spaserer forbi.

Jeg er ikke glad i Omega, men en personlig mening.
Helt enig, Breitling Premier so'm nå koster ca 107k kostet 104k for 2-3 år siden.