Phenix
Støttemedlem
Jeg fikk denne for 48K hos Lian med litt rabatt i 2014.

Ja, men man fikk jo til og med 10% på Rolex den gangenMin Speedmaster Pro Sapphire Sandwich ble kjøpt for 29900kr hos Thune i 2008.
Så 27k i 2012 må ha vært med en liten rabatt![]()
Om ti år så kommer en Speedy til å koste 800k så det kan jeg forsåvidt være enig med deg iOm 5-10 år vil denne tråden være artig å besøke, da man da vil mene at 80K for en Omega Seamaster Professional i 2025 var et kupp.
Fordi alt går bestandig i en oppover rett linje?Om 5-10 år vil denne tråden være artig å besøke, da man da vil mene at 80K for en Omega Seamaster Professional i 2025 var et kupp.
Nei. Alle ting - utenom levealder - er sykliske.Fordi alt går bestandig i en oppover rett linje?
Nettopp.Nei. Alle ting - utenom levealder - er sykliske.
Fair point, og det er forskjellen på et absolutt referansepunkt og et relativt et.Nettopp.
Levealder, vet jeg ikke helt: jeg har sett skikkelige gamlinger som oppførte seg igjen som tullete barn. Til og med den ser ut til å bli syklisk på noen måte.
Kan stemme, husker jeg var i et svakt øyeblikk og gikk heller for en Frederique Constant månefase til 24k.I 2012 vurderte jeg en Speedmaster og mener å huske jeg kunne få den for 27K, eller om den kostet veil 27K?
Å diskutere merkenes prisstrategi er ikke noe jeg aktivt går inn for. Så lenge kostnadene øker, vil prisene stige. For Norge sin del ligger veldig mye i valutakursen mot chf. CHF har doblet seg mot nok siden 2014, så bare der ligger det inne 100% økning. Så har generelle kostnader kommet i tillegg. @Jon Henrik har kommentert dette mange ganger på en edruelig måte. Når det gjelder annenhåndsverdi, så er det veldig få av våre kunder som henger seg opp i dette. De fleste kjøper klokkene sine for å eie dem i mange år og da er ikke salgsverdien en måned etterpå særlig interessant. Vi opplever god vekst i Omega-salget og merker at Omega spesielt styrker sin posisjon blant yngre kjøpere. På sikt kan dette igjen være med på å bidra til at annenhåndsverdien styrker seg.Jeg er spent på hva AD'ene rundt forbi tenker om strategien til Omega, det må jo være fortvilende å skulle selge dette produktet når de holder på som de gjør. Når realiteten er at markedet er villig til å betale halvparten av retail så kan ikke etter beste evne skjønne at de greier å få solgt nok. Greit å være entusiastisk som kunde, men å ta et 40-50% umiddelbart tap er jo groteskt.
Er du villig til å kommentere prisgaloppen til Omega @JørgenO? Hadde vært utrolig interessesant å fått ditt perspektiv.
Takk for at du svarte, interessant å høre en forhandlers perspektiv.Å diskutere merkenes prisstrategi er ikke noe jeg aktivt går inn for. Så lenge kostnadene øker, vil prisene stige. For Norge sin del ligger veldig mye i valutakursen mot chf. CHF har doblet seg mot nok siden 2014, så bare der ligger det inne 100% økning. Så har generelle kostnader kommet i tillegg. @Jon Henrik har kommentert dette mange ganger på en edruelig måte. Når det gjelder annenhåndsverdi, så er det veldig få av våre kunder som henger seg opp i dette. De fleste kjøper klokkene sine for å eie dem i mange år og da er ikke salgsverdien en måned etterpå særlig interessant. Vi opplever god vekst i Omega-salget og merker at Omega spesielt styrker sin posisjon blant yngre kjøpere. På sikt kan dette igjen være med på å bidra til at annenhåndsverdien styrker seg.
Helt enig, Breitling Premier so'm nå koster ca 107k kostet 104k for 2-3 år siden.Alle andre klokkemerker har vel samme valutautvikling?
Min mening er at Omega har bevisst priset seg opp for mer «eksklusivitet» og sett på forhandlerutviklingen til Rolex. Jeg liker hverken Omega eller Rolex sin fremtoning eller krav mot forhandlere. Færre forhandlere og høyere priser – mulig de lykkes?
Klokkene er ikke sammenlignbare, men eksempler på to ikoner jeg enten har kjøpt eller vet historisk pris på. Men for all del, arrester meg gjerne på prisene om jeg tar feil?
Priser 2012/13 vs 2025:
Submariner date: 55.000,-/127.900,- = Kalkyle 2,32
Speedmaster Moonwatch: 27.000/93.800,- = Kalkyle 3,47
Om Speedmaster hadde vært kalkulert som Submariner (2,32) så hadde den kostet 66.640,- i dag, men den koster 93.800,- (om jeg ikke fant hesalite-modellen)
Jeg er nok litt ekstra lei meg for Omega sin strategi, da lokal forhandler gjennom mange år mistet Omega for et par år siden. Byen Arendal ble for liten for Omega og de mente kundene heller burde dra til Stavanger eller Sandefjord. Ikke mange årene før ble det påkostet et meget flott Omega-hjørne i en meget flott butikk med perfekt beliggenhet på hjørnet ved Pollen, der alle turister spaserer forbi.
Jeg er ikke glad i Omega, men en personlig mening.