Phenix
Støttemedlem
Jeg fikk denne for 48K hos Lian med litt rabatt i 2014.

Ja, men man fikk jo til og med 10% på Rolex den gangenMin Speedmaster Pro Sapphire Sandwich ble kjøpt for 29900kr hos Thune i 2008.
Så 27k i 2012 må ha vært med en liten rabatt![]()
Om ti år så kommer en Speedy til å koste 800k så det kan jeg forsåvidt være enig med deg iOm 5-10 år vil denne tråden være artig å besøke, da man da vil mene at 80K for en Omega Seamaster Professional i 2025 var et kupp.
Fordi alt går bestandig i en oppover rett linje?Om 5-10 år vil denne tråden være artig å besøke, da man da vil mene at 80K for en Omega Seamaster Professional i 2025 var et kupp.
Nei. Alle ting - utenom levealder - er sykliske.Fordi alt går bestandig i en oppover rett linje?
Nettopp.Nei. Alle ting - utenom levealder - er sykliske.
Fair point, og det er forskjellen på et absolutt referansepunkt og et relativt et.Nettopp.
Levealder, vet jeg ikke helt: jeg har sett skikkelige gamlinger som oppførte seg igjen som tullete barn. Til og med den ser ut til å bli syklisk på noen måte.
Kan stemme, husker jeg var i et svakt øyeblikk og gikk heller for en Frederique Constant månefase til 24k.I 2012 vurderte jeg en Speedmaster og mener å huske jeg kunne få den for 27K, eller om den kostet veil 27K?
Å diskutere merkenes prisstrategi er ikke noe jeg aktivt går inn for. Så lenge kostnadene øker, vil prisene stige. For Norge sin del ligger veldig mye i valutakursen mot chf. CHF har doblet seg mot nok siden 2014, så bare der ligger det inne 100% økning. Så har generelle kostnader kommet i tillegg. @Jon Henrik har kommentert dette mange ganger på en edruelig måte. Når det gjelder annenhåndsverdi, så er det veldig få av våre kunder som henger seg opp i dette. De fleste kjøper klokkene sine for å eie dem i mange år og da er ikke salgsverdien en måned etterpå særlig interessant. Vi opplever god vekst i Omega-salget og merker at Omega spesielt styrker sin posisjon blant yngre kjøpere. På sikt kan dette igjen være med på å bidra til at annenhåndsverdien styrker seg.Jeg er spent på hva AD'ene rundt forbi tenker om strategien til Omega, det må jo være fortvilende å skulle selge dette produktet når de holder på som de gjør. Når realiteten er at markedet er villig til å betale halvparten av retail så kan ikke etter beste evne skjønne at de greier å få solgt nok. Greit å være entusiastisk som kunde, men å ta et 40-50% umiddelbart tap er jo groteskt.
Er du villig til å kommentere prisgaloppen til Omega @JørgenO? Hadde vært utrolig interessesant å fått ditt perspektiv.
Takk for at du svarte, interessant å høre en forhandlers perspektiv.Å diskutere merkenes prisstrategi er ikke noe jeg aktivt går inn for. Så lenge kostnadene øker, vil prisene stige. For Norge sin del ligger veldig mye i valutakursen mot chf. CHF har doblet seg mot nok siden 2014, så bare der ligger det inne 100% økning. Så har generelle kostnader kommet i tillegg. @Jon Henrik har kommentert dette mange ganger på en edruelig måte. Når det gjelder annenhåndsverdi, så er det veldig få av våre kunder som henger seg opp i dette. De fleste kjøper klokkene sine for å eie dem i mange år og da er ikke salgsverdien en måned etterpå særlig interessant. Vi opplever god vekst i Omega-salget og merker at Omega spesielt styrker sin posisjon blant yngre kjøpere. På sikt kan dette igjen være med på å bidra til at annenhåndsverdien styrker seg.