Omega Constellation/Chronometer kalender januar 2021

Ble disse kun levert med den spesielle lenken i gull?

Jeg tror lenke var standard, men i en annen prisliste er det oppgitt både med skinnrem og med gull-lenke. Lenken kostet for øvrig 50% mer enn klokken. Prisene i den listen, ca 1963 (den er udatert) var 2 000,- for modellen med dato og skinnrem, mens med lenken var prisen 5 200,-
 
30. Januar. Constellation, pie-pan, gull/stål, ref 168.005, caliber 561, serienummer 23,9 mill. Produsert i 1965, solgt 6. juni 1967

6608C9D4-0E24-47EA-9B2E-71C63D49C12A.jpeg
EF75BF9B-E8A0-4B56-AC34-5390DD6ACB70.jpeg
0F70E13D-82AC-46D7-831F-EA5F97A0878E.jpeg

Hvorfor samle på Omega, og hvorfor Constellation? Omega har historikk tilbake til 1848, og har hele tiden befestet sin posisjonen med gjennomført kvalitet, presisjon og et bredt modellutvalg. Man kan finne 70-80 år gamle klokker i dag som er godt brukt, men hvor urverket likevel ser ut som det kommer rett fra fabrikken. Omega har vært gode på design og innovasjon, og de har kombinert dette med solide og pålitelige urverk. Omega var tidlig ute med kobling mot sport og tidtaking, og attesten fra NASA, hvor Speedmaster ble valgt, bidro ytterligere til Omegas gode rennommé.

Bredden i modellutvalget gjør Omega spennende å samle på. Man finner nesten aldri to helt like vintage Omega. I tillegg har det, i hvert fall inntil de siste årene, vært brukbar tilgang på deler til verkene.

Når det gjelder Constellation er de interessante av mange grunner. De hadde de aller beste urverkene, de hadde fantastisk design, de har vist seg å tåle 40-70 års bruk og de har vært tilgjengelige. Constellation er ikke en sjelden klokke. De finnes i et enormt spekter av materialer, skiver, referanser og med ulike urverk. Det er også laget egne modeller for forskjellige markeder, for eksempel finnes det «jumbo» modeller av Pie pan på 37mm, laget for det japanske markedet.

Om man vil utvide samlingen ut over modeller etter slutten av 60-tallet er det nesten ikke måte på hvor mange varianter og urverk man kan finne. Jeg har prøvd å begrense meg opp til ca 1970.
 
Redigert:
30. Januar. Constellation, pie-pan, gull/stål, ref 168.005, caliber 561, serienummer 23,9 mill. Produsert i 1965, solgt 6. juni 1967

Vis vedlegg 232166Vis vedlegg 232167Vis vedlegg 232168
Hvorfor samle på Omega, og hvorfor Constellation? Omega har historikk tilbake til 1848, og har hele tiden befestet sin posisjonen med gjennomført kvalitet, presisjon og et bredt modellutvalg. Man kan finne 70-80 år gamle klokker i dag som er godt brukt, men hvor urverket likevel ser ut som det kommer rett fra fabrikken. Omega har vært gode på design og innovasjon, og de har kombinert dette med solide og pålitelige urverk. Omega var tidlig ute med kobling mot sport og tidtaking, og attesten fra NASA, hvor Speedmaster ble valgt, bidro ytterligere til Omegas gode rennommé.

Bredden i modellutvalget gjør Omega spennende å samle på. Man finner nesten aldri to helt like vintage Omega. I tillegg har, i hvert fall inntil de siste årene, det vært brukbar tilgang på deler til verkene.

Når det gjelder Constellation er de interessante av mange grunner. De hadde de aller beste urverkene, de hadde fantastisk design, de har vist seg å tåle 40-70 års bruk og de har vært tilgjengelige. Constellation er ikke en sjelden klokke. De finnes i et enormt spekter av materialer, skiver, referanser og med ulike urverk. Det er også laget egne modeller for forskjellige markeder, for eksempel finnes det «jumbo» modeller av Pie pan på 37mm, laget for det japanske markedet.

Om man vil utvide samlingen ut over modeller etter slutten av 60-tallet er det nesten ikke måte på hvor mange varianter og urverk man kan finne. Jeg har prøvd å begrense meg opp til ca 1970.

Takk for en fantastisk Constellation og Chronometer-tråd! Regner med at du er ferdig nå (puh). :giggle: Flott gjennomgang og mye bra referanseinformasjon, til nytte både for uerfarne vordende samlere og de som er mer drevne i faget.

Helt enig med deg, Omega er fantastisk moro merke å samle på, variasjonene og kvaliteten er uovertruffen. Og begynner du som her med Constellation og Chronometer Seamastere, ja da kan man se frem til mye kvalitetstid og læring foran PC-en. Og vi som samler på vintage vet jo at det er i alle fall halve moroa med å samle på klokker. Selv har jeg brukt timesvis på Desmond sine sider. Fantastisk kul site, men noe uoversiktlig. Var litt irritert på dette i begynnelsen, men nå ser jeg på det som en mulighet til å lese og lære om variasjoner og særegenheter som jeg ikke ville ha plukket opp på et mer strukturert nettsted.

Du nevner bl.a. 168.001, Constellation på 37 mm som jeg "oppdaget" en kveld der bare ved å klikke rundt og lese om de forskjellige modellene. Står nå på lista, men dukker ikke opp så ofte og siden markedet i hovedsak var Sør-Øst Asia og mer fuktig klima, er mange fuktskadet i større eller mindre grad. Den har dog ikke pie pan skive som du skriver, men den klassiske "dome" skiva. Ser de også ofte med service-krone... Så nå er dilemmaet hvor mange "feil" jeg skal godta før jeg slår til på et eksemplar når de først dukker opp. Et dilemma (og i-landsproblem) vi vintage-samlere er vel kjent med. :)

Snakkes på neste NURK når vi alle endelig er vaksinerte!
 
Tusen takk - vil bare opplyse om at Januar har 31 dager......

Og jeg gleder meg til i morgen!
Men gleder meg ikke til det blir februar. Når februar kommer, er det ikke noen "Omega Constellation/Chronometer kalender januar 2021" å glede seg til hver morgen.
Men man kan ønske seg en Seamaster kalender eller noe etter hvert :)
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
31. Januar. Omega Chronometre, ref 2410, cal 30T2SCRg, sn 10,4 mill. Produsert ca 1946
FC5F0322-B3FC-44E6-A2E7-8DD6F9DCE351.jpeg
DAD59FE2-D67C-43E4-9D1F-7F87494997DA.jpeg
682C7AFE-6A86-4E41-8B77-AFB4893BAEF6.jpeg
E5C2D837-A8E6-4BFB-8B49-1DD0CB0F7534.jpeg
DF395217-3FDF-4FF2-BE95-FA9118592E07.jpeg

På begynnelsen av 1940-tallet begynte Omega å produsere en liten serie med kronometerurverk som var svært raffinerte versjoner av 30T2-verket. Fra 1943 fikk disse betegnelsen 30T2Rg og 30T2SCRg, “rg” for «Regulateur» dvs at urverket har mikro - regulering. Disse klokkene oppnådde stor suksess ved chronometer konkurransene som ble avholdt i Neuchatel, Genève og Kew/Teddington (UK). Chronometrene ble produsert først med 16, stener, senere 17 stener.
Det er noen synlige forskjeller fra de «vanlige» T2 modellene. Først og fremt reguleringsmekanismen, som er en «plate» med mikro - regulering, i stedet for rykkerlåsen/regulatoren som kan reguleres mot A (raskere) eller R (saktere). I tillegg har noen av hjulene en blank finish.
Det er disse urverkene som deltok i de berømte konkurransene hvor Omega vant de fleste prisene, og satte de fantastiske rekordene.

Ref 2410 er en robust modell som betraktes som en tool-watch. Den er en av kun to referanser som har skrulokk og som var vanntett til 30 meter.


Til alle som har interesse for disse modellene, har Erich Lexer denne siden på instagram: https://www.instagram.com/omega_addict/

Han her laget en fantastisk bok om Omegas 30mm, og særlig om chronometrene. Se anmeldelse her: https://www.fratellowatches.com/30-...exer-a-book-for-every-vintage-omega-fan/#gref

Boken kan bestilles direkte fra Erich

Andre kilder:

Jon Lindstrøm; https://www.fagurmaker.no/omega-30-mm/

https://www.fagurmaker.no/kronometri-presisjonsmaling-av-tid-ur-og-urverk-fra-var-naere-fortid/
 
Tusen takk for et kjempeflott bidrag til å lyse opp en mørk vinter-måned!
En «must-tråd» for vintage entusiaster
... og enig med «Minute_Repeater» - den siste der var rosinen i pølsa.
Grattis
 
  • Liker
Reaksjoner: Under radaren
Hvorfor samle på Omega, og hvorfor Constellation? Omega har historikk tilbake til 1848, og har hele tiden befestet sin posisjonen med gjennomført kvalitet, presisjon og et bredt modellutvalg. Man kan finne 70-80 år gamle klokker i dag som er godt brukt, men hvor urverket likevel ser ut som det kommer rett fra fabrikken. Omega har vært gode på design og innovasjon, og de har kombinert dette med solide og pålitelige urverk. Omega var tidlig ute med kobling mot sport og tidtaking, og attesten fra NASA, hvor Speedmaster ble valgt, bidro ytterligere til Omegas gode rennommé.

Min bestefar kjøpte denne til sin 80-årsdag i 1971.
Jeg arvet den, som 16 åring, i 1977 og har brukt den nesten daglig siden dengang.
Jeg har akkurat blitt 60 og til sommeren blir klokka 50..

237934_92a6679b47929c748da1828c447c9448.jpg

DSC_0267 (1).JPG