Ny familiebil til krille

Et hav av forskjell. Nå er det lite feil, gode og gjerrige motorer, ok design, mye plass og lav pris = perfekt (om man ikke skal svi 500+ på en familiebil.

Synd å si det, men jeg hadde ikke kjøpt meg en nyere SAAB. Lite sjarm og særpreg igjen etter at GM tok over, og også dårlig mtp feil, motorer osv. I tillegg masse generiske GM-deler. Nå er de vel ute av såga for godt, dessverre... Men eldre SAABer skal man ikke kimse av :cool:

tumblr_lmaaspTF561qgld9so1_500.jpg

Oh la la, en slik hadde jeg. Den gikk spesielt godt langs Jølstravatnet om morgenen (pga den fuktige luften). Min far hadde syv Saab 96 :)

Skoda er bare et navn. Det er en VW produsert i Tsjekkia.

Da jeg vokste opp var det ei i hjembygda som hadde en Skoda av type 105 (eller i 100-serien i alle fall med det jeg kan huske). Ikke akkurat noe å hoppe i taket for....
omtrent som denne

800px-Skoda_105S_-_front.jpg

I mange år var dette min forestilling på Skoda-merket. Rart hvor lenge fordommer kan sitte igjen. Faktisk ikke før Superben med dens strålende omtaler at jeg fikk litt øynene opp for merket igjen.
Og bilen vist i andre post i denne tråden er jo rett og slett flott!

Grattis med ny bil, krille

Redigert:
Da jeg vokste opp var det ei i hjembygda som hadde en Skoda av type 105 (eller i 100-serien i alle fall med det jeg kan huske). Ikke akkurat noe å hoppe i taket for....
omtrent som denne

800px-Skoda_105S_-_front.jpg

I mange år var dette min forestilling på Skoda-merket. Rart hvor lenge fordommer kan sitte igjen. Faktisk ikke før Superben med dens strålende omtaler at jeg fikk litt øynene opp for merket igjen.
Og bilen vist i andre post i denne tråden er jo rett og slett flott!

Grattis med ny bil, krille

Grattis med ny bil, @krille!!

Nydelig Skoda! Min bror hadde en slik, men i coupé ; Rapid! Det var en 84 modell, men så ut som en 70 talls bil med masse fin plast. Hekk motor og fin lyd. Svenske bil bladet Teknikkens Varld gav den navnet Fattigmanns Porsche...

:cool:

Redigert av en moderator:
Denne kan kanskje oppdateres litt nå, ja! Jeg bestilte bil for et par dager siden, det ble en splitter ny Octavia 2.0TDI. Levering forhåpentligvis i oktober. Tusen takk for hjelp og enabling samt gode og mindre gode råd:)

:):):):):)

Apropos Skodafordommer og slikt noe, min svigermor er vokst opp med en far som hadde en slik:

Skoda-110_1041225p.jpg

Hun får helt hetta når vi snakker om Skodaer, og kan ikke fatte og begripe at vi skal kjøpe en. Hun mumler bare noe om "Hvorfor ha Skoda når man kan gå da?" og mener at vi burde ha kjøpt fransk bil.

:):):):):)

Apropos Skodafordommer og slikt noe, min svigermor er vokst opp med en far som hadde en slik:

Skoda-110_1041225p.jpg

Hun får helt hetta når vi snakker om Skodaer, og kan ikke fatte og begripe at vi skal kjøpe en. Hun mumler bare noe om "Hvorfor ha Skoda når man kan gå da?" og mener at vi burde ha kjøpt fransk bil.

Gratulerer med ny bil!
Min bror sin første bil var en Skoda Rapid, og den var problemfri. Eneste skavanken var at en sau tok selvmord mot høyre forskjerm en gang han kjørte opp til Andøya.

I dag er Skoda (igjen) kvalitet, og det sies at merket er et lite hodebry for VAG; "Det er bedre og mer for pengene enn moderfirmaet; VW og Audi...)

(Fransk....)

Skoda er bare et navn. Det er en VW produsert i Tsjekkia.

Nettopp! Det er lett å kimse av Skoda ved å henvise til gamle synder (forutsatt at man samtidig fullstendig ser bort fra deres stolte rallyhistorie fra 70-tallet), men man må være klar over at markedsføringens mestere VW kun har kjøpt dette navnet for muligheten det gir til å selge Passatene sine til et publikum som ønsker er rimeligere bil. VWs Skodaer har ingenting felles med de eldre modellene. Dersom du ser på hele VWs sortiment har de teoretisk en bil for enhver kundegruppe. De kan pakke inn generiske deler bak forskjellige logoer og tilfredsstille tilnærmet ethvert "behov". Alle prøver å oppnå dette, men VW er de flinkeste i klassen. Fra en produsents standpunkt er dette selvfølgelig fornuftig, men det blir litt kjedelig Badge-Engineering preg over produktene.

På grunn av min interesse og jobberfaring blir jeg ofte av bekjente spurt om hvilken bil jeg kan anbefale. Mitt svar er ofte en Skoda Octavia. Det er VW kvalitet til en litt lavere pris og en bil som de fleste vi bli lykkelige med. Det hadde de også blitt i en Mondeo, Passat, etc, men til en noe høyere pris. Logikken min er at dersom man er så lite interessert i bil at man spør andre til råds, vil man garantert ikke bli lykkelig med de bilene jeg selv ville valgt:)

Gratulerer med en bra bil, Krille!

Jeg husker da VW kom med Octavia første gang. Da var jeg hos en forhandler for å se på bilen. Jeg åpnet panseret for å se på motoren (jeg er jo av _den_ typen) og da lyste det VW og VAG logoer mot meg. Det var tydelig at Skoda fabrikken var stolte av å kunne "presenter et VW produkt". I dag har de et litt annet rykte å flyte på; "Et eget varemerke", og "et eget godt rykte". Det er egentlig en artig historie hvordan merket har krabbet oppover!

Kommer det et innlegg på UnBoxing?

Hun mumler bare noe om "Hvorfor ha Skoda når man kan gå da?" og mener at vi burde ha kjøpt fransk bil.

Fransk bil! Trøste og bære...:(
Etter en Renault og to Peugeot satt jeg strek over det for evig og alltid.
Grattis med Skoda. Mye bil for pengene. Et fornuftig kjøp for den lune familiemannen.;)

Gratulerer med en flott bil, som jeg har kjørt en del av! Mye bil for pengene og god kvalitet!:D