Norske klokkemerker

Nå skal ikke jeg påkalle meg å være noen ekspert på dette men etter å ha samlet på klokker i over 30 år samt at jeg kjenner noen urmakere med lang fartstid ganske godt . Har jeg fått med meg et par ting . Når du kjøper en klokke som det ikke står swiss made eller made in Japan på hvor tror du den klokka er produsert da ? Svaret er vel kina eller Malaysia Singapore etc . Hvem som helst kan få lagd klokker fair east med sin egen logo på ikke noe problem. Så etter min mening er såkalte Norske klokkemerker noe det lukter av etter min personlige mening. Unntaket er Bruvik som med sitt eget design og klokker som er merket swiss made og virker til å være av god kvalitet. Greit med klokke fra Kina til en rimelig penge men når de prøver å putte leppestift på grisen da får jeg kvaler .
 
Enda et "norsk" klokkemerke.

En del av disse norske aktørene trenger sårt å kjøpe noen konsulenttimer av en copywriter med engelsk som morsmål. Det er ikke bare rene skrivefeil som er problemet: teksten på websidene føles nesten alltid "off" og rar.


Also til denne konkrete websiden her: "unquie" er ikke er engelsk ord, dudes.
 
Redigert:
En del av disse norske aktørene trenger sårt å kjøpe noen konsulenttimer av en copywriter med engelsk som morsmål. Det er ikke bare rene skrivefeil som er problemet: teksten på websidene føles nesten alltid "off" og rar.
DeSanders skrev:
being as much inspired by our own inspiration as possible.
:unsure:
 
Noen her som har erfaring med Von Doren?

Kom over Runde mk2 og bestilte den. Har mye slekt der og familien har sommerhus på Runde, så med en pris jeg kan leve med om den viser seg å ikke leve opp til forventningene og et kult design var det en no brainer.

Litt søking på forumet tok for det meste for seg il tempo gigante klokka.
 
Takker! Det meste jeg fant på Von Doren var en tre år gammel tråd, så jeg antar at Von Doren har fått fjernet de problemene i produksjonen som ble tatt opp der. Tørr jeg spørre hvor mye du gav for Uræd?

Runde mk2 kom på 3490,-.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Takker! Det meste jeg fant på Von Doren var en tre år gammel tråd, så jeg antar at Von Doren har fått fjernet de problemene i produksjonen som ble tatt opp der. Tørr jeg spørre hvor mye du gav for Uræd?

Runde mk2 kom på 3490,-.
Jeg kjøpte min Uræd brukt på finn.no, der måtte jeg gi noe over halv pris av veiledende (14 k).
 
  • Liker
Reaksjoner: Apekatt87
Norsk klokke! Radium
CE3AA5B4-0919-43D8-AA43-08552EE433DA.jpeg
 
Gjorde meg noen tanker her i går etter å ha sett et Norsk merke lansere ei klokke på kickstarter, godt sparket i gang etter å ha sett en av de siste poddene til About Effing Time på YT som i bunn og grunn snakket om hvor lite transparent forsyningskjeden er i klokkeindustrien, med erfaringen fra han i Time&Tide når han ble fristet til å lage ei klokke etter å blitt kontaktet av en kinesisk fabrikk på en random mail.
Nå regner jeg med at de fleste norske merkene har god kontroll på forsyningskjeden osv. men når jeg ser en norsk kickstarter på ei klokke til 4-5 tusen så får jeg litt bange anelser.
Hvordan er dette med den transparente forsyningskjeden innenfor Norske "mikrobrands"?
 
Hei,

Gøy å bli nevnt her i tråden på tidssonen.

Det er oversettelsesprogrammet som lager slike rare utforminger av de norske ordene på nettsiden min :)

Sjekk gjerne ut klokkene mine om dere har lyst å prøve noe nytt å spennende. Vi har alle startet et sted, roma ble ikke bygget på én dag, og jeg er bare en simpel mann som prøver å følge drømmen min.

Ha en flott uke

Mvh
Lasse fra GRÖNLI Watches :)
 
Hei,

Gøy å bli nevnt her i tråden på tidssonen.

Det er oversettelsesprogrammet som lager slike rare utforminger av de norske ordene på nettsiden min :)

Sjekk gjerne ut klokkene mine om dere har lyst å prøve noe nytt å spennende. Vi har alle startet et sted, roma ble ikke bygget på én dag, og jeg er bare en simpel mann som prøver å følge drømmen min.

Ha en flott uke

Mvh
Lasse fra GRÖNLI Watches :)
Det er nok ikke mest oversettelsen som får det til å skurre for meg, selv om mangel på korrektur dessverre kan tyde på det samme som klokka, dvs. minst mulig anstrengelse.
Jeg skal vokte meg vel for å dømme verken deg eller klokkene dine nord og ned, men jeg sitter så absolutt igjen med følelsen av at din drøm muligens kan være å tjene mest mulig med minst mulig innsats.
Absolutt ikke ulovlig (DW gjør det også), men kanskje en smule simpelt.
Klokkene bærer nok dessverre en smule preg av å være et relativt billig kinaprodukt til en relativt høy pris, med generisk design og ny logo, men DW selger også klokker, så det fins muligens en kjøpergruppe.
Jeg ønsker deg all mulig lykke til, men jeg kommer nok ikke til å sette meg på kjøperlista før du kommer med noe som bærer preg av noe du faktisk har lagt ned en tanke og anstrengelser i, og som det ikke går ørten på dusinet av.
Ser du noen større forskjell på dine klokker og de som er nevnt i innlegget over her ?
Ikke jeg heller.
Lag noe spennende med særpreg, da vel. ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Lassegronli
Det er nok ikke mest oversettelsen som får det til å skurre for meg, selv om mangel på korrektur dessverre kan tyde på det samme som klokka, dvs. minst mulig anstrengelse.
Jeg skal vokte meg vel for å dømme verken deg eller klokkene dine nord og ned, men jeg sitter så absolutt igjen med følelsen av at din drøm muligens kan være å tjene mest mulig med minst mulig innsats.
Absolutt ikke ulovlig (DW gjør det også), men kanskje en smule simpelt.
Klokkene bærer nok dessverre en smule preg av å være et relativt billig kinaprodukt til en relativt høy pris, med generisk design og ny logo, men DW selger også klokker, så det fins muligens en kjøpergruppe.
Jeg ønsker deg all mulig lykke til, men jeg kommer nok ikke til å sette meg på kjøperlista før du kommer med noe som bærer preg av noe du faktisk har lagt ned en tanke og anstrengelser i, og som det ikke går ørten på dusinet av.
Ser du noen større forskjell på dine klokker og de som er nevnt i innlegget over her ?
Ikke jeg heller.
Lag noe spennende med særpreg, da vel. ;)


Hei, takk for svar

Har absolutt ingen mål om å etterlikne noe DW, da i mine øyne er det også «fjas»

Det jeg har som mål er å lage flotte stilrene klokker med et solid urverk, å du kan gjerne sjekke ut min siste modell BRESJØ som er en nydelig sunburst skive med et Myiota(skuddsikkert) Automatisk verk.

Om du skulle tro at jeg sitter igjen med masse penger så kan du gjerne sjekke ut selskapet mitt på Proff.no, jeg har hatt god avkasting men alle pengene har vært i selskapet, har ikke tatt ut en eneste krone i lønn eller unødvendige utgifter. Jeg er her for the long run, å ønsker å lage gode klokker til folket og ikke minst tilby en flott kundeservice.

Jeg har forøvrig også en 100% fornøyd garanti, om en kunde skulle kjøpe en klokke og det skulle oppstå en feil med (kan skje alt av tekniske ting) så får kunden valget om en ny klokke eller pengene tilbake.

Håper dette var litt oppklarende å at jeg kan få litt tillit hos folket, det er alt jeg ønsker.

Ha en flott dag
Mvh
Lasse
 
Nå lurer jeg hva i H er basisen for at disse urvekprodusentene har økt prisene sine med 25% fordi ingen ansatte fikk plutselig 25% lønnsøkning.
Skulle det stamme fra direkte produksjons kostnader, kan vi komme med noe sånn:

Materialene som er brukt?
Det tror jeg ikke. Råvarene kan lett komme fra land som hverken har noen krise i forsyning, eller energiprisene for å prosessere disse.
Rentene? Det betyr at disse sveitsiske selskapene har for mye gjeld og sender regningen til oss.
Energiprisene i Europa? Ja, tydeligvis.
Hvem som tok ut Nordstream 2, kan vi kanskje spør JFK...(sarc)
Hvorfor Tyskland strenger atomkraftverkene sine i en sånn posisjon, mens de importerer gas fra USA til minst 4 ganger prisen de tidligere betalte, er fortsatt noe for Sherlock Holmes :rolleyes: (sarc)
Nei, jeg kan ikke like at jeg blir tatt for en idiot og mange andre får akkurat samme følelse.
For å bli ærlig med det som også foregår, er det sånn at "Swiss Made" er ganske utvasket...

"A watch can be called “Swiss Made” when:

  • Its technical development is carried out in Switzerland;
  • Its movement is Swiss (see below);
  • Its movement is cased in Switzerland;
  • The final inspection has been done in Switzerland;
  • 60% of its production costs are generated in Switzerland.
A movement can be called “Swiss Made” when:

Når man ser på kostnadene koblet til et "Sveitsisk" urverk, og det som betales for resten av delene (som kan fullstendig komme fra Asia pga Swissness kriteriene) ,forstår man fort at skylden på inflasjonen ligger ikke i Asia, hvor landene har ingen "25% krise".