Norske klokkemerker

Medlem
13. nov. 2016
Innlegg
193
Sted
Strømmen
Hallo! Er det noen her som har noen erfaringer med de norske klokkemerkene som feks Bragdur, Valahalla of Norway og Aigi?
Hvordan er kvaliteten?
 
Jeg kjenner ikke de merker du omtaler, @mr_frodo . Derimot har jeg så vidt tatt og følt på andre. Klokker er følelser. De norske jeg har kjent på falt helt igjennom overfor andre (sveitsiske og japanske) 'konkurrenter' til en brøkdel av prisen. (Eks. En Tissot til 4,500 hadde langt mer kvalitetsfølelse enn den norske til 20 000+). Men igjen; det er følelser. Liker du den norske og du mener den er verd prisen, så er den det. Den gir deg det du vil, hvis ikke går du til et annet merke, eller selger den til markedets pris.

Som sagt så kjenner jeg ikke de navn du nevner, men mitt råd vil være å se også hva kjente merker kan tilby til tilsvarende pris.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Jeg har 3 Bragdur(Froskemann, Jernmann og Bronso) og en Bruvik(Pulpit Rock). Er godt fornøyd med alle 4. Pris i forhold til hva du får, er meget bra hos Bragdur. Relativt standard urverk på alle, men det må du regne med i prisjiktet disse ligger. Skal ikke begi meg ut på noen sammenligning mot andre klokker og produsenter.
 
Tja, dersom man bestemmer seg for ikke å sammenligne med andre produsenter så får man jo ikke noen objektiv vurdering. Fra det jeg har sett og opplevd av de norske produsentene er det dårlig valuta for pengene, etter min humble opinion. Men klokker handler jo også om følelser, ofte mye følelser, så da kan alt skje…..
 
Tja, dersom man bestemmer seg for ikke å sammenligne med andre produsenter så får man jo ikke noen objektiv vurdering. Fra det jeg har sett og opplevd av de norske produsentene er det dårlig valuta for pengene, etter min humble opinion. Men klokker handler jo også om følelser, ofte mye følelser, så da kan alt skje…..

Tja...hva vil du sammenligne? Urverkene? Hvis det sitter samme urverk i den sveitsiske klokka til 30' så heller jeg mot den norske til 5'. Tenker du design, så er jo det svært subjektivt. Kvalitet på kasse, lenke osv. der er min erfaring at det ikke er nevneverdig forskjell mellom velkjente produsenter i prissjiktet 10-30' og de klokkene jeg tidligere har nevnt.
 
I så tilfelle, er jeg helt enig! Synes vi skal være rause nok til å ikke putte alle i den kategorien der. :)

Nei noen er helt klart mer horrible enn andre. Men som sagt har jeg enda ikke sett noe norsk klokkemerke der jeg har likt designet, dessverre. Men såklart handler dette også om smak og behag og følelser. Ikke lett å produsere kvalitetsklokker med særpreg, tidløst design og det «lille ekstra» som gjør at man kjøper. Selv har jeg kun klokker av merker som har produsert i mange år, ofte i over 100-150 år så å starte opp fra scratch er utrolig vanskelig uansett i hvilket land man velger å operere fra. Det har jo dukket opp endel nye merker de siste 20 årene, men jeg enten misliker de, eller de er så kostbare og/eller har stort verditap så det er uaktuelt å kjøpe, det skal ikke være lett!
 
Blant "norske" så kom Bruvik med Senja.
Her har de klart å lage noe eget. Hvordan look 'n feel er på den vet jeg ikke, da jeg ikke har fått tafset på den. Men design og detaljer ser i alle fall gode ut. De har også lagt opp til litt "historie" omkring detaljene som jeg finner artig.

Gitt at klokken har kvalitetsfølelse som er god, så foreligger her et godt produkt.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: ludokid
Fikk prøvd Senja i fjor med grønn skive, virkelig bra inntrykk. Soleklart beste norske klokken jeg har sett/prøvd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette sjarmerende klokkemerket dukket opp i en annonse på Facebook… «Enoksen». Www.enoksenwatches.com.

Selv om Enoksen vel er et norskt navn (?) tror jeg disse gutta kanskje er danske. Noen av «ambassadørene» er danske og svenske. Relativt gjennomført hjemmeside, men tynn på bakgrunnshistorie.

Hvorfor kjøpe en bronse «no logo» kopi av IWC Pilot eller Submariner med NH35 på Aliexpress eller eBay for 6-700kr, når du kan kjøpe samme klokken av oss for 6-7000kr? 8-D

«We believe that everyone should feel passionate and satisfied in their choice of watch..»

88C3B4E8-FDA5-43A2-915A-64948422BCEF.jpeg



A8CC1BE3-BEDB-4223-9159-08B5FEBEAF22.jpeg
 
Redigert:
Dette sjarmerende klokkemerket dukket opp i en annonse på Facebook… «Enoksen». Www.enoksenwatches.com.

Selv om Enoksen vel er et norskt navn (?) tror jeg disse gutta kanskje er danske. Noen av «ambassadørene» er danske og svenske. Relativt gjennomført hjemmeside, men tynn på bakgrunnshistorie.

Hvorfor kjøpe en bronse «no logo» kopi av IWC Pilot eller Submariner med NH35 på Aliexpress eller eNay for 6-700kr, når du kan kjøpe samme klokken av oss for 6-7000kr? 8-D

«We believe that everyone should feel passionate and satisfied in their choice of watch..»

Vis vedlegg 259936


Vis vedlegg 259937
Vel... for 6-700 kroner fra Ali Express får du ikke med et papir om 'påstått lang ur-tradisjon'. (Og kanskje et klistremerke du kan ha på bilen med teksten "Jeg ble lurt".)

8