NOMOS Glashütte

Har fått litt sansen for Nomos i det siste og tittet på en del forskjellige modeller.
En ting har irritert meg så mye at jeg bare må få rante litt her:
Hva er greia med at de skriver 1000ft på Tangente Sport!?!?

Jeg synes det er en veldig kul klokke, som muligens er litt stor, men jeg synes de virkelig ødelegger den med 1000ft. Det er et Tysk merke vi snakker om her, klarer de virkelig ikke å bruke SI-enheter? For meg bryter det helt, med alt det virker som om de står for.

Nå vet jo ikke jeg akkurat hvordan trykktesting av klokker foregår, men 30 bar er jo uansett hverken trykket på 1000 fot eller 300 meter (selv om det jo faktisk er nærmere 1000 fot :rolleyes: ) (rettelse: det var for ferskvann, for saltvann er det nærmere 300m, så det kan gå begge veier)
Heldigvis har de ikke gjort samme blemmen på Ahoi, som vel også er billigere.

/rant
0580_tangente_sport_neomatik_42_d-2d-front-masked_1.jpg
Jeg tipper at de har gjort det for og appellere til markedet i USA
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Det ble svart seilduk fra Barton i dag. Kanhende det er fordi klokka er såpass enkel i sitt uttrykk at den synes å bli helt ny med et enkelt reimbytte, og med seilduk er den nesten sporty, fra det nesten kliniske med originalreima.
Fantastisk god reim også, det tåles å nevnes.
20200707_203154.jpg
 
Ludvig i begrenset opplag.

«Classic on the outside, modern within: The three limited-edition Ludwig models are our homage to the 175th anniversary of Glashütte fine watchmaking—founded in 1845 in Glashütte, Germany. The enamel-white dials with tempered blue leaf hands are reminiscent of early pocket watches. Inside these timepieces tick hand-wound caliber Alpha, the neomatik caliber DUW 3001, and neomatik date caliber DUW 6101—the latter two both self-winding. All three movements were developed in-house by NOMOS Glashütte—just like the NOMOS swing system, the proprietary escapement. Only a handful of watchmaking companies worldwide are able to produce this pace-setting component. The anniversary watches are regulated according to chronometer standards. There are so many reasons to celebrate these timepieces!»

03D97A86-B5BF-416E-B255-8786B838F154.jpeg
 
Er det noen her som har en Nomos Ahoi i 36mm-størrelsen? Jeg er veldig nysgjerrig på den, og skulle gjerne hørt noen inntrykk.
 
De var fine.
Har de økt størrelsen på kassen uten å gjøre lugsene tilsvarende mye større/lengre?
Jeg synes disse så litt mer proposjonale ut enn de veldig lange lugsene på vanlig Club.

Kan ikke se at de har gjort noen endringer, men enig i at kassen i 40 mm kanskje ser noe mer harmonisk ut. Har så langt bare testet 36 mm og 38 mm i butikk, men kanskje det er 40 mm som er tingen.

Ser også at bildet lyver litt. Zoomer man inn på bildene ser man at remfestene går lenger ut enn det først ser ut som.
 
Digger skiven på Future Orange og plattformen er god (jeg har jo en Club Campus 38 selv). Totalt en veldig attraktiv pakke til den prisen.

Men det er noe "rart" med Nomos.

Jeg kommer ikke på et eneste annet klokkemerke som høster så mange lovord av entusiaster og samlere (og nærmest ingen kritikk) – men som samtidig (relativt sett) kjøpes av så forsvinnende få.

Noen tanker rundt det?
 
  • Liker
Reaksjoner: Alinoe
Lurt litt på det samme selv. Digger Club serien og syns prisene er topp. Allikevel ender jeg ikke opp med å kjøpe en - prioriteres bort til andre kjøp/ønsker.