Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Hør hør!
Og gressallergi generelt. Vært halvveis i ørske siden jeg kom hjem fra Sogndal og fotballcup på nyslått gress på søndag. Begynner å slippe nå, men hjelpes..
Er heldigvis ikke allergisk mot annet en unødvendige e-poster på jobben, bærekraftstyranni og GDPR-agenter. Denne gangen er det visstnok et virus som er synderen. Sikkert over om et par dager, mens de tre andre variablene dessverre lever mye lengre.

Styret vil nok fungere mer som et filter - det er vilkårene i forsikringsavtalen for borettslaget eller sameiet som faktisk regulerer hva som dekkes. Skader som ikke dekkes av forsikringen men blir meldt inn vil jo ikke være med på å øke pris.

Nå har jeg bare erfaring fra to sameier og ett borettslag, men skader på egen innredning fra eget inventar er ikke noe vi har hatt dekning for med felles forsikring. Den dekker skader på bygningsmasse og felles installasjoner som rør og elektriske installasjoner frem til grensen for hvor det blir seksjons-
/andelseiers ansvar. Hadde det vært vannlekkasje fra et vannrør kunne det vært annerledes.
Ja, det er åpenbart at det er vilkåret som regulerer hva som dekkes.

Jo, skader som meldes inn men ikke er dekningsmessig vil kunne bidra til forhøyet premie ved fornyelse.

Er heldigvis ikke allergisk mot annet en unødvendige e-poster på jobben, bærekraftstyranni og GDPR-agenter. Denne gangen er det visstnok et virus som er synderen. Sikkert over om et par dager, mens de tre andre variablene dessverre lever mye lengre.
Der ... der ja . Der er en kilde til konstant daglig frustrasjon . Ikkje for at vi ikkje driver bærekraftig , men alt skal dokumenteres i hytt å gevær. målsettinger må lages og rapporter ingen leser må skrives. OG nå skal vi t.o.m dokumentere at våre leverandører følger vedtatt regelverk også . Janei. Kan ikkje sei eg liker slikt. 99%er jo uansett bullshit.

Jævla UPS.
Tidligere i dag var det forventet levering i løpet av dagen i dag, noe jeg regnet med at de skulle klare da de vistnok var ute for å levere før fem i dag morges, men neida 😤
1000009553.jpg

Forsendelser fra Ebay, hvor det nå automatisk legges til moms ved kjøp, men likevel alltid (det er i alle fall min erfaring) kommer moms ved innførsel uansett.

Det nye "enkle" systemet er bedritent, og alt funket bedre før.
Senderen må registrere VOEC nummeret digitalt inn i forsendelsen av pakken på posten sin.
Å bare skrive VOEC Nr. på pakken blir nå ikke nok for norske tollvesenet.
Nummeret er nødt til å vise seg digitalt i sendingen eller blir det momsing på nytt.
Ja, det er tungvint og det må tydelig signaliseres til hver enkelt selger.
Om det ble bom på en sendingen, kan du alltid ta saken opp med Ebay kundeservicen, og spør om moms refundering ved å vise til din dobbel momsing.
Det er også en nødløsning som kan fungere.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik og holmby
Senderen må registrere VOEC nummeret digitalt inn i forsendelsen av pakken på posten sin.
Å bare skrive VOEC Nr. på pakken blir nå ikke nok for norske tollvesenet.
Nummeret er nødt til å vise seg digitalt i sendingen eller blir det momsing på nytt.
Ja, det er tungvint og det må tydelig signaliseres til hver enkelt selger.
Om det ble bom på en sendingen, kan du alltid ta saken opp med Ebay kundeservicen, og spør om moms refundering ved å vise til din dobbel momsing.
Det er også en nødløsning som kan fungere.
Yes, kjenner til det du nevner.

Problemet her er jo at selgerne (eller mener også noe sentralt Ebay forsendelsessenter) ikke klarer dette. Og tilsynelatende gir ganske blanke.

Jeg har fått refundert av Ebay kundeservice før, men denne gangen var det bare småpenger. Så orker ikke styret. Men det er intenst irriterende, og utelukker for min del Ebay som noe sted å handle større ting fra.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Yes, kjenner til det du nevner.

Problemet her er jo at selgerne (eller mener også noe sentralt Ebay forsendelsessenter) ikke klarer dette. Og tilsynelatende gir ganske blanke.

Jeg har fått refundert av Ebay kundeservice før, men denne gangen var det bare småpenger. Så orker ikke styret. Men det er intenst irriterende, og utelukker for min del Ebay som noe sted å handle større ting fra.
Ja, ikke alle får det til, eller er villige til å få det til.
Det gikk greit for mitt siste kjøp og jeg håper at det kommer seg gjennom med det neste.
Men det er en ubehagelig følelse å bli konstant usikker og det satt en brems på meg.
Ebay og staten Norge taper sikkert ved å gjøre importeringen mer strabasiøs.

• Liker
Reaksjoner: holmby og Jon Henrik
Tok turen til urmakeren for å hente fire klokker etter trykktesting – klar for badesesongen og alt det der.

Blir møtt av en ansatt som kommer med alle fire klokkene... i en ziplock-pose.
Og så – som om det var småstein fra stranda – "tømmer" hen dem ut på disken.

Joda, det er dykkerklokker. De tåler trykk og en trøkk. Men det betyr vel ikke at de skal behandles som poteter i løsvekt?

Tok turen til urmakeren for å hente fire klokker etter trykktesting – klar for badesesongen og alt det der.

Joda, det er dykkerklokker. De tåler trykk og en trøkk. Men det betyr vel ikke at de skal behandles som poteter i løsvekt?
Wtf! Regner med vedkommende fikk et par greie meldinger levert over disken?

Påføring av VOEC for å unngå dobbel momsbetaling, er en utfordring fra UK. Det er i alle fall min erfaring. De gangene jeg har "blitt utsatt" for dobbel moms, er dette utelukkende handler fra UK. Aldri andre steder i verden de siste 20+ årene. Kanskje en high visibility vest er årsaken? Disse vestene er visstnok veldig populære i UK.

Går ikke an. Hvilken urmaker?

Påføring av VOEC for å unngå dobbel momsbetaling, er en utfordring fra UK. Det er i alle fall min erfaring. De gangene jeg har "blitt utsatt" for dobbel moms, er dette utelukkende handler fra UK. Aldri andre steder i verden de siste 20+ årene. Kanskje en high visibility vest er årsaken? Disse vestene er visstnok veldig populære i UK.
Dette var fra Tyskland. Han var vist kjent med moms på salg til USA, men ukjent med at Norge var utenfor EU... Men det er jo ikke mitt problem. (eller jo, men det burde ikke være det)
Får finne ut av hvordan jeg evt får tilbake momsen fra ebay. Er ikke snakk om kjempesummer, men kjedelig likevel.

Er ikke snakk om kjempesummer, men kjedelig likevel.
Enig. Ville dristet meg til å karakterisere det som irriterende. Selv så innså jeg at det administrative hassle, ikke stod i forhold til tiden og den formelle prosessen det tar å rette opp i. Løsingen er å avsjekke med selger i forkant om hvilket VOEC-nummer selger vil påføre papirene. Mulig hen tar hintet før varene sendes.

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Enig. Ville dristet meg til å karakterisere det som irriterende. Selv så innså jeg at det administrative hassle, ikke stod i forhold til tiden og den formelle prosessen det tar å rett eopp i. Løringen er å avsjekke med selger i forkant om hvilket VOEC-nummer selger vil påføre papirene. Mulig hen tar hintet før varene sendes.
Kan være enig i det. Har fått kritikk for overdreven bruk av begrepet "kjedelig" tidligere 🤓

Enig. Ville dristet meg til å karakterisere det som irriterende. Selv så innså jeg at det administrative hassle, ikke stod i forhold til tiden og den formelle prosessen det tar å rette opp i. Løsingen er å avsjekke med selger i forkant om hvilket VOEC-nummer selger vil påføre papirene. Mulig hen tar hintet før varene sendes.
Dette var litt morsomt, jeg så bare den første setningen din, men fikk med mye mer da jeg siterte 🤓
1751491361883.png