Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

At jeg ikke levde for 100 år siden:cry:


3A2A4E80-F4AC-47BF-99EA-16FC08960C31.jpeg
CB318D2D-6B5A-464A-B750-0D30C31FE100.jpeg
F4BD6BBB-BC27-4F12-8913-0CC0DC354F62.jpeg
90527B2C-0444-4C3F-A138-AFA12625C46A.jpeg
19368369-388C-4032-85CD-81DD582B8F83.jpeg
 
At jeg må innarbeide et faktisk utdrag på 600+ sider, noe som tar uhorvelig med tid. Særlig siden produsent av utdraget har uteglemt diverse osv osv o_O
 

Bildet er fra 1914 når krigen startet i nord Frankrike.
Disse mennesker flyktet fra nord Frankrike og ventet i Paris for en "pilot" som skulle gi de losji.
Man kan ikke si "sånn var det med livet i Paris 100 år siden"...
1914.jpeg


Sånn var det egentlig.
 
Redigert:
De luktet sikkert ikke så godt, finner trøst i det.

Min bror(som røyker ikke) bor i Paris og fikk lungebetennelse på grunn av smogen som mange andre.
Det er et problem som utvikler seg blant befolkningen, sa legen sin.
Skulle man fly over Paris 20 år siden var det ingen smog å se men når blir det snart som Mexico byen da jeg var der i 93 og himmelen var alltid grå.
Jeg så den blå himmelen i Mexico byen: bare fra toppen av Latino American tower (160m).
I Paris har busene kjørt i minst 30 år med rapseolje blanding og mange bruker tunnelbane/tog da kan vi si at kjøretøyene bærer ikke 100% av skylden i problemet.
Ja, 100 år siden brukte folk kull og olje for å varme seg men det var mindre populasjon og mindre forsøpling.
Nå er det mye bruk av naturell gas og det forurenser veldig lite.
Men nå fins det tusenvis av mennesker som bor i telter på gatene. Disse gjør fra seg overalt og ofte på open gate.
Paris stinker og blir bare verre, sånn er det bare. Å sette nye pissoar overalt hjelper lite.
Kanskje Lillebjørn Nilsen bor fortsatt der men han får bare å kose seg mens jeg er langt unna under min egen ekte regnbue.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Grendel
Bildet er fra 1914 når krigen startet i nord Frankrike.
Disse mennesker flyktet fra nord Frankrike og ventet i Paris for en "pilot" som skulle gi de losji.
Man kan ikke si "sånn var det med livet i Paris 100 år siden"...
Vis vedlegg 245396

Sånn var det egentlig.


Å jo da det kan jeg det for den gang var det kriger og politisk splittelse og epedimier og..... hm vent litt
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Har fremdeles ikke vært i Paris. Kanskje @Hammerfjord kan gi oss en inside-guide?

Jeg har levd der i 27 år og det var nok for min del.
Gå til Le Louvre museum. Så mye å se... Fra antikk Hellas, Roma og Egypt inkludert malerier.
Best å ta seg en del dager der.
Mona Lisa ligger under "et tonns" skuddsikre glass og man kan ikke komme seg nær.
Men uansett hvor du står i rommet skal hun se på deg rett i sjelen med en liten smil, akkurat som hun vet alt om det du har gjort...
Fascinerende utrykk. Som skal preparere deg å "møte sankt Peter på perleporten":sneaky:.
Bildet tatt siste gang jeg var der i 2018.
mona.jpeg


Fra nettet.
monalisa.jpeg


Men jeg går der mest for å se Le Radeau de la Méduse fra Géricault (1819)
Vanskelig å finne mer dramatisk og følelseladet maleri basert på en sann historie og som ble gjort med stor besettelse for detaljene.
Gericault forsket på ekte lik som modeller for å male denne.
Det lukter mørk desperasjon fra bunnen til lettelse og frigjørelse på toppen.
Må oppleves når du vet om historien som ligger bak maleriet.
Bilder fra nettet.
ger.jpeg

meduse.jpeg


Paris er noe å se og oppleve, men å bo der er fullstendig annerledes.
 
Redigert:
Jeg kan ikke like at det nå er alt for lenge siden jeg har vært i Paris :cry:

Definitivt en av mine favoritthovedsteder, fantastisk å bare å rusle rundt, drikke vin på fortauskafeer og nyte det franske kjøkken.

Men, det er dessverre som du skriver @Hammerfjord, husker masse hjemløse mennesker i telt langs Seinen - rett og slett trist....
 
Jeg kan ikke like at det nå er alt for lenge siden jeg har vært i Paris :cry:

Definitivt en av mine favoritthovedsteder, fantastisk å bare å rusle rundt, drikke vin på fortauskafeer og nyte det franske kjøkken.

Men, det er dessverre som du skriver @Hammerfjord, husker masse hjemløse mennesker i telt langs Seinen - rett og slett trist....

Jeg har bestandig sett hjemløse i Paris.
Selv har jeg tilbringte mange dager og netter med de når jeg var en ungdom.
Det har vært en del ville eventyrer der.
En del hadde valgt utelivet mens mange hadde mistet alt etter en enkelt oppsigelse etc...
Vanlige mennesker som hadde ikke familie som kunne hjelpe de.
Det et en nådeløs verden hvor de som betaler ikke fakturene sine finner seg fort på gata.
Grinekontoret var ikke åpent for disse folk.
Da tiden, hadde man ingen adresse, hadde man mistet tilgang til alle servicene fra staten, inkludert bankene.
Sånn er det ikke nå med internett.
Men nå er det migrantene som venter for å gå til Calais (inngang til tunnelen som går til England) eller som ble kastet ut fra Calais.
Alle vil gå til England der det er lett å få svart arbeid eller velferd (tenker de...).
Det er et problem den franske staten og EU er ansvarlig for: de har på noen måte oppfordret til det og fant seg senere til å angre sin taktikk.
EU elsker kriser fordi de gir de mulighet til å fremme felles løsninger som kreves felles lover/regler, lån og en fiskal union med fellesgjeld: det handler om føderalisering.
Hver gang handler løsningene på krisene om "mer EU": de fråtser på kriser som gribber.
Men de liker ikke problemene det skaper og utvikler....Som "populisme" etc.
Migrantene er blitt "useful idiots" for de kyniske Brussels politikkerne som spiller på følelser for å nå målene sine og det handler bare om makt gjennom sentralisering.
Noen forstår det og reiser vekk men mange tror fortsatt på London eventyret.
Sånn er det med koronakrisen også: den ble utnyttet på samme måte fra dag en for å skape felles EU gjeld og vi er ikke ferdig.
Som ungdom pleide vi å si at regjeringen hadde lyst for uteliggere på gatene: for å påminne oss alle sammen om hva som kunne skje hvis man holder seg ikke i rekkene.
Jaja, nå skal jeg slutte der før jeg blir sendt vekk til politikk tråden :mrgreen:
 
Redigert:
Kl. 17: Jeg: tar en snartur på butikken for å kjøpe øl! Kona: nei, jeg tar det, skal uansett handle noen andre småting.

En time senere:
Vis vedlegg 245632

Dette er en lille sak...
Jeg har selv stått i køen til kassen og sett det er noen som svetter med øl bak i køen.
De har blitt veldig glade da jeg sier; "Hei du der. Gå inn foran meg her så du rekker å betale ølet ditt!"
(Og så har slemme meg bidratt med litt glede...)

8- )