Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Personer som bryter avtaler (om handel) fordi det dukker opp noen som byr høyere etter man har blitt enig om pris
Personer som sier ja til handel, men som deretter ikke lar høre fra seg bortsett fra innimellom, som for å holde selger «varm». Da står man som selger med en juridisk forpliktelse til å levere, men pengene kommer ikke, og andre potensielle kjøpere må avvises, bes avvente.

• Trist
Reaksjoner: Grendel og svimtapp
Heldigvis har man mulighetene til å gjennomføre både dekningskjøp og -salg når avtaler brytes. Det gjør det hele litt bedre, selv om det krever litt innsats.

Personer som sier ja til handel, men som deretter ikke lar høre fra seg bortsett fra innimellom, som for å holde selger «varm». Da står man som selger med en juridisk forpliktelse til å levere, men pengene kommer ikke, og andre potensielle kjøpere må avvises, bes avvente.
Etter flere slike episoder har jeg begynt å kreve depositum hvis jeg skal holde av en vare. De fleste seriøse gjør unna handelen raskt. De useriøse pleier ikke gidde å styre med depositum.

Er lei at det hovedsakelig fins bare hvitløk fra Kina i supermarkedene.
Jeg fikk tilgang til veldig god spansk økologisk hvitløk men nå er det bare Kina som gjelder.:cautious:
Det handler ikke om smaken eller euro-patriotisme men mest om reguleringene Kina sliter med når det gjelder kjemikalene som er brukt på det.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og HerrUr
At politikk tråden blei stengt akkurat før jeg skulle poste mitt jævligste innlegg noen sinne!

For øvrig er jeg dypt og fundamentalt uenig med Hammerfjord i hvitløk saken!

• Liker
Reaksjoner: HerrUr
Er lei at det hovedsakelig fins bare hvitløk fra Kina i supermarkedene.
Jeg fikk tilgang til veldig god spansk økologisk hvitløk men nå er det bare Kina som gjelder.:cautious:
Det handler ikke om smaken eller euro-patriotisme men mest om reguleringene Kina sliter med når det gjelder kjemikalene som er brukt på det.

-Dyrk selv! (Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men hvitløk gror nesten som ugress...)

Jeg har laget meg et bed i solveggen, setter et hundretalls fedd om høsten, og høster i august nok hvitløk til å vare til utpå vårparten. (Etter høsting tørker jeg løken på rist i garasjen et par uker, hvorpå den lagres i en kasse i kjølerommet sammen med en sokk kattesand - kattesanden er for å holde luften i kassen tørr nok.)

Løken er finfin til omtrent påsketider, så derfra er det butikkløk noen måneder frem til ny høsting i august.)

-Dyrk selv! (Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men hvitløk gror nesten som ugress...)

Jeg har laget meg et bed i solveggen, setter et hundretalls fedd om høsten, og høster i august nok hvitløk til å vare til utpå vårparten. (Etter høsting tørker jeg løken på rist i garasjen et par uker, hvorpå den lagres i en kasse i kjølerommet sammen med en sokk kattesand - kattesanden er for å holde luften i kassen tørr nok.)

Løken er finfin til omtrent påsketider, så derfra er det butikkløk noen måneder frem til ny høsting i august.)

Ja, jeg må vel komme meg til det ser det sånn ut ;)

At politikk tråden blei stengt akkurat før jeg skulle poste mitt jævligste innlegg noen sinne!

For øvrig er jeg dypt og fundamentalt uenig med Hammerfjord i hvitløk saken!

Skamme seg hen, det er ikke lov å være uenig på Tidssonen!

Min beste hvitløksopplevelse fikk jeg av min gamle chilenske nabo som laget empanadas med en fantastisk god hjemmelaget salsasaus. Noen som vil dele sin beste hvitløksopplevelse?
Ellers merker jeg at jeg kan egentlig altfor lite om hvitløk. Noen som har noe litteratur å anbefale?

• Haha
Reaksjoner: hen

Høres artig ut!
Jeg får prøve å plante litt. Det kommer jo groer på dem etter hvert hvis de blir liggende litt.
Naboen har kattesand, så jeg kan sikkert få litt gammel sand av dem. En sokk har jeg.

8

• Liker
Reaksjoner: OddE
Skamme seg hen, det er ikke lov å være uenig på Tidssonen!

Min beste hvitløksopplevelse fikk jeg av min gamle chilenske nabo som laget empanadas med en fantastisk god hjemmelaget salsasaus. Noen som vil dele sin beste hvitløksopplevelse?
Ellers merker jeg at jeg kan egentlig altfor lite om hvitløk. Noen som har noe litteratur å anbefale?

Forumet skal få det til å ha fred uten med mine politiske meninger.

Min beste hvitløksopplevelse var i Puerto Angel (Mexico) på stillehavets kysten da jeg spiste hvitløksfriterte store reker på lokal restaurant (hver dag) med Dos Equis pils.
Det var tilbake i 1993.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
En gammel kollega serverte meg en gang grillet hvitløk.
Dette anbefales.
Han tok en hel hvitløk og "kappet toppen av den". Du kunne da se rett ned til fed'ene. Denne ble lagt i aluminiumsfolie. Før aluminiumsfolien ble lukket fylte han på med olje og (mye) salt. (Pga oljen var det lurt å legge aluminiumsfolien rundt først.) Hele pakken ble deretter lagt i glørne til grillen. Her ble det liggende til det var ferdig. Da kunne du bare klemme ut fed'ene og nyte. En hel løk pr pers.
(Dette burde kanskje vært i en annen tråd, men med mine kokkeferdigheter (som ligger i grenselandet 'begrenset' og 'begredelig' så klarer jeg neppe å finne en mattråd). Dette virker med vanlig REMI-hvitløk og kan anbefales.

8- )

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
En gammel kollega serverte meg en gang grillet hvitløk.
Dette anbefales.
Han tok en hel hvitløk og "kappet toppen av den". Du kunne da se rett ned til fed'ene. Denne ble lagt i aluminiumsfolie. Før aluminiumsfolien ble lukket fylte han på med olje og (mye) salt. (Pga oljen var det lurt å legge aluminiumsfolien rundt først.) Hele pakken ble deretter lagt i glørne til grillen. Her ble det liggende til det var ferdig. Da kunne du bare klemme ut fed'ene og nyte. En hel løk pr pers.
(Dette burde kanskje vært i en annen tråd, men med mine kokkeferdigheter (som ligger i grenselandet 'begrenset' og 'begredelig' så klarer jeg neppe å finne en mattråd). Dette virker med vanlig REMI-hvitløk og kan anbefales.

8- )

Jeg kjenner trikset, men i ovnen og mange hel fedd med hud på som stekkes med vaktler (y)
Men da, enten er det middag for to eller sover du alene for natten:LOL:

• Haha
Reaksjoner: Grendel
DHL som sender administrasjonsgebyrer for MVA- og tollfrieforsendelser :mad:

1619603212519.png

Redigert: