Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

-Singapore høres ut som et av stedene som vil ha en mindre opplyst holdning til slikt, men kunne det vært en mulighet å få sendt litt i posten?

Humre. Jeg hadde med meg en ekstra koffert full av pinnekjøtt til Kongo (Brazzaville) for noen år siden. Ansiktsuttrykket til tolleren som gløttet nedi Zargeskassen kunne best beskrives som uforglemmelig.

Min far fikk sendt en kokt tunge til jul i Kamina, Katanga i 1962. Egentlig glad jeg ikke vet hvilken forfatning den var i. Bodø Katanga må ha vært en strabasiøs reise for en kokt tunge.
 
Da jeg sender en formell klage til Øst Politidistrikt for uforholdsmessig lang behandlingstid på våpensøknad (10-12 uker), for så å få rask svar om at de har 6-9 måneder behandlingstid på klagesaker..

Det burde fikse seg langt før 6-9mnd tenker jeg: det er maks tid.
 
Da jeg sender en formell klage til Øst Politidistrikt for uforholdsmessig lang behandlingstid på våpensøknad (10-12 uker), for så å få rask svar om at de har 6-9 måneder behandlingstid på klagesaker..

Sleng på et liten trussel om at ".... dersom de ikke godkjenner denne søknaden så kommer du til å troppe opp på kontoret deres med....."

"Bli aktiv skytter og treff nye venner".

8- )
 
  • Haha
Reaksjoner: Thomas84
Hvis noen trengte en oppklaring i hvorfor vi må gjøre en innsats for å dempe smitten..

"Barnet hadde en alvorlig bakenforliggende diagnose."

Ja, som alle barn eller ungdommene som dør med/fra coronavirusene.
Og vi har aldri gjort noe for dette før nå: aldri.
At mediene presenterer Covid-19 som "helt nytt" som lignende til "svartedøden" betyr det ikke at det er det.
Hver enkelt coronavirus kan drepe en person som har "en alvorlig bakenforliggende diagnose."

Det er verden vi lever i.

Fra 2017:

"According to new estimates published today, between 291,000 and 646,000 people worldwide die from seasonal influenza-related respiratory illnesses each year, higher than a previous estimate of 250,000 to 500,000 and based on a robust, multinational survey."

"The study authors note that these new estimates are limited to flu-associated respiratory deaths and therefore may underestimate the true global impact of seasonal influenza. Influenza infection can create or exacerbate other health factors which are then listed as the cause of death on death certificates, for example cardiovascular disease, diabetes, or related complications. Additional research to estimate non-respiratory causes of flu-associated deaths are ongoing."

2018 influensa var enda verre hvis jeg husker riktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og EDirdal
Ja, som alle barn eller ungdommene som dør med/fra coronavirusene.
Og vi har aldri gjort noe for dette før nå: aldri.
At mediene presenterer Covid-19 som "helt nytt" som lignende til "svartedøden" betyr det ikke at det er det.
Hver enkelt coronavirus kan drepe en person som har "en alvorlig bakenforliggende diagnose."

Det er verden vi lever i.

Så hva mener du? Skal vi bare gi faen og ikke ta hensyn til de som har en alvorlig underliggende sykdom? Er det ikke nettopp for å verne de som er ekstra utsatt at resten av oss må ta litt ekstra hensyn? Hvor vanskelig kan det være? Passe egoistisk spør du meg!
 
Da jeg sender en formell klage til Øst Politidistrikt for uforholdsmessig lang behandlingstid på våpensøknad (10-12 uker), for så å få rask svar om at de har 6-9 måneder behandlingstid på klagesaker..


Det er ingen bedring i vente før de får digitalisert søknadsprosessen og aller helst våpenregisteret, eventuelt setter flere folk til å gjøre jobben. Jeg ventet i sommer 12 uker fra jeg sendte søknadene i posten til de lå i postkassen min igjen, det var 12 lange uker. Må igjen søke på nytt våpen fordi jeg fant det for godt å begynne med en ny form for sportsskyting og mitt gjeldende arsenal kommer litt til kort i den sammenheng, men det er uklarhet rundt 2 forskrifter som gjør ting litt uvisst om dagen også. Politidirektoratet klarer ikke å komme med konkrete retningslinjer til våpenkontorene og forhandlere, så ingen vet helt hva som foregår annet enn at ting blir vanskeligere. Ære være byråkratiet som bestemmer ting lenge før de har tenkt gjennom de.
 
Det er ingen bedring i vente før de får digitalisert søknadsprosessen og aller helst våpenregisteret, eventuelt setter flere folk til å gjøre jobben. Jeg ventet i sommer 12 uker fra jeg sendte søknadene i posten til de lå i postkassen min igjen, det var 12 lange uker. Må igjen søke på nytt våpen fordi jeg fant det for godt å begynne med en ny form for sportsskyting og mitt gjeldende arsenal kommer litt til kort i den sammenheng, men det er uklarhet rundt 2 forskrifter som gjør ting litt uvisst om dagen også. Politidirektoratet klarer ikke å komme med konkrete retningslinjer til våpenkontorene og forhandlere, så ingen vet helt hva som foregår annet enn at ting blir vanskeligere. Ære være byråkratiet som bestemmer ting lenge før de har tenkt gjennom de.
Dynamisk eller Langhold?
 
Så hva mener du? Skal vi bare gi faen og ikke ta hensyn til de som har en alvorlig underliggende sykdom? Er det ikke nettopp for å verne de som er ekstra utsatt at resten av oss må ta litt ekstra hensyn? Hvor vanskelig kan det være? Passe egoistisk spør du meg!

Jeg mener at folk som har en alvorlig underliggende sykdom/kondisjon burde isoleres eller isolere seg selv.
Men å sette hele samfunn i lås er feil: mengden av selvmord, hjemmevold har -verden over- eksplodert som aldri før.
Det er også millioner av mennesker som ikke fikk nødvendig diagnose eller behandling på alvorlige sykdommer (som kreft osv) på grunn av Covid-19 prioritering i sykehusene.
Millioner skal også sulte : sier FN.


Det er noe, jeg som mange andre, er sikkert på: politikken som har vært og som er fortsatt brukt for å "bekjempe" viruset skal drepe mye mer enn viruset selv.

 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og EDirdal
Dynamisk eller Langhold?

Dynamisk, men har fått meg en rifle i skapet som burde funke greit til noe langholdsskyting med. Hovedproblemet med det er at hvor enn du finner et sted der det er mulig å skyte på noe mer enn 200m her i området så kan du banne på at det går en tursti der :rolleyes:
IMG_20201010_171427.jpg
 
Jeg mener at folk som har en alvorlig underliggende sykdom/kondisjon burde isoleres eller isolere seg selv.
Men å sette hele samfunn i lås er feil: mengden av selvmord, hjemmevold har -verden over- eksplodert som aldri før.
Det er også millioner av mennesker som ikke fikk nødvendig diagnose eller behandling på alvorlige sykdommer (som kreft osv) på grunn av Covid-19 prioritering i sykehusene.
Millioner skal også sulte : sier FN.

Jeg har selv en far som er alvorlig kreftsyk og som absolutt ikke bør dra på seg COVID19 i tillegg. Langt på vei er både han og mamma isolert i leiligheten sin – avskåret fra å kunne ta sjansen på å møte barnebarn (annet enn utendørs og 2 meters avstand). Men selv han har behov for å komme seg ut av huset til tider. F. eks for å dra på behandling (2-3 ganger i uka). For meg er det derfor fortsatt uforståelig at vi andre ikke kan ta hensyn og følge noen ganske enkle regler. Jeg er ingen ekspert på verken smittevern eller historiske influensaepidemier. Derfor velger jeg å stole på våre myndigheter og forsøker så godt jeg kan å innrette meg deretter.
 
Tror du ikke foreldrene gjorde det de kunne for å skjerme barnet sitt? Men man må ha mat på bordet, og for å få det, må man ut i samfunnet for å jobbe og handle.
Og når verden er full av oksygenforpestende munnpustere som mener at verden snurrer rundt deres egen rektum, så får man slike tragiske utfall som dette.
Om det at jeg omgås med færrest mulig kan bidra til å bare redde ett eneste barn med underliggende sykdommer, så sitter jeg hjemme herfra til neste mars.

Du kan ikke stenge alle grenser og sette et helt land å "sitte hjemme" i løp av minst to år og vente at et virus dør ut av seg selv.
Viruset går ikke vekk i løp av 2mnd eller 6mnd.
Så snart samfunnet åpner seg igjen blir det dobbelt spredning fordi ingen er immun.
Og som jeg har understreket før, stopper ikke maskene spredningen.
Det blir minst 2 år om det du snakker om.

Sånn er fakta.

Døden er ikke rettferdig og ikke sykdommene heller.
Men hvis du vil se et land brenne til bunnen med tusenvis av lik henge opp i alle tre og lysstolper, foreslår jeg din løsning.
Opptøyene man ser i Italia, Spania, Frankrike, Tyskland og England er BARE starten av noe ingen av oss har sett i vår levende tid eller i kanskje 200 år.
På tid å våkne: Norge har det lett! Veldig lett.
 
Jeg har selv en far som er alvorlig kreftsyk og som absolutt ikke bør dra på seg COVID19 i tillegg. Langt på vei er både han og mamma isolert i leiligheten sin – avskåret fra å kunne ta sjansen på å møte barnebarn (annet enn utendørs og 2 meters avstand). Men selv han har behov for å komme seg ut av huset til tider. F. eks for å dra på behandling (2-3 ganger i uka). For meg er det derfor fortsatt uforståelig at vi andre ikke kan ta hensyn og følge noen ganske enkle regler. Jeg er ingen ekspert på verken smittevern eller historiske influensaepidemier. Derfor velger jeg å stole på våre myndigheter og forsøker så godt jeg kan å innrette meg deretter.


Jeg refererer meg til fakta. Ikke til følelser.

Mange har viruset aktivt inn i seg og vet ikke det en gang: de har ingen symptomer.
Og maskene er langt unna til å bli 100% effektiv.

Det vet vi siden 1918 med det som ble kalt for den "Spansk Influensa".
Mask-Chart-1918.jpg

Mask-1918.jpg


Hva vil du ha?
Nord-Koreanske tilstander?
Det er det dere skal få hvis dere fortsetter å spør om det.
Er det bare meg som åpner historiebøkene her?
quote-nothing-is-so-permanent-as-a-temporary-government-program-milton-friedman-10-30-89.jpg