Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

@Grendel jeg har sluttet å se hva som er på skjermene hos naboen efter forrige helg.
00:05-tog mot Ski lørdag kveld. Damen forran meg hadde behjelpelig nok skriftstørrelse for svaksynte og jeg leste ufrivillig noe á la følgende:
"Rakk å kjøpe røyk. Har lyst på deg osså. Ta en dursj så er jej hjemme sNart"

Det førte jeg inn i arkivet under "too much information"
 
TING VI IKKE TRENGER MER AV: Kvinner som lar seg avbilde lett- eller avkledd i media i protest mot kroppspress for å "vise hvordan en vanlig kvinnekropp ser ut". Takk, vi har skjønt det, strengt tatt visste vi det vel allerede, men nå holder det.
 
Når man får svar på legens henvisning fra sykehuset med "time innen uke 5"...... 2017
Er vel bedre å bruke et hundretalls milliarder utenlands enn å gi helsevesenet skikkelige ressurser å jobbe med her i landet.
Og de som synes dette var lite politisk korrekt - synd - nordmenn bør faktisk stå først i køen til norske penger og tjenester.
Og jada, jeg skjønner at det er forskjellige budsjetter, men pengene som går til de forskjellige budsjettene kan fint distribueres på en annen måte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
@Thomas84 du har vel ikke et kurs for kjøring med automatkasse. Full gass til fartdump-oppbremsing-over fartsdumpa- og full gass til neste-osv. Avstand mellom dumpene er ca 32 meter.
Jeg bremser sjelden for fartsdumper selv, og jeg kjører automat. Regner med at det er kona di det er snakk om? Da må det beregnes god tid. Jeg har brukt 5 år på å få frøkna til å forstå dette med fartsavpasning. Om det samme gjelder inn mot kryss og rundkjøringer, blir dette en kostbar affære, og det tar tiiiid. En ting jeg dog sliter med å lære bort er dette med klimaanlegg.

-Det hjelper ikke å skru opp til 30 grader, det blir ikke fortere varmt av den grunn. Det er bare utrolig plagsomt da du glemmer det (noe som nærmest er garantert), og ikke kommer på det før det er alt for varmt i bilen.

Men send meg nummeret til kona du, så ser vi hva du skriver i denne tråden neste gang:p
 
TING VI IKKE TRENGER MER AV: Kvinner som lar seg avbilde lett- eller avkledd i media i protest mot kroppspress for å "vise hvordan en vanlig kvinnekropp ser ut". Takk, vi har skjønt det, strengt tatt visste vi det vel allerede, men nå holder det.

Kjøpt albumet til Zara Larsson @Hopalong ?
 
Jeg bremser sjelden for fartsdumper selv, og jeg kjører automat. Regner med at det er kona di det er snakk om? Da må det beregnes god tid. Jeg har brukt 5 år på å få frøkna til å forstå dette med fartsavpasning. Om det samme gjelder inn mot kryss og rundkjøringer, blir dette en kostbar affære, og det tar tiiiid. En ting jeg dog sliter med å lære bort er dette med klimaanlegg.

-Det hjelper ikke å skru opp til 30 grader, det blir ikke fortere varmt av den grunn. Det er bare utrolig plagsomt da du glemmer det (noe som nærmest er garantert), og ikke kommer på det før det er alt for varmt i bilen.

Men send meg nummeret til kona du, så ser vi hva du skriver i denne tråden neste gang:p

Nevnte kun det var nær familie. Det største problemet i mitt tilfelle er som sagt fartsdumper. Fartsdumpene kan passeres i 30 km/t, men her snakker vi fort en fart på 43 km/t før nedbremsing til 23 km/t. Er dette så ille at bytte av bremseklosser inngår i årlig service.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Thomas84
@Grendel jeg har sluttet å se hva som er på skjermene hos naboen efter forrige helg.
00:05-tog mot Ski lørdag kveld. Damen forran meg hadde behjelpelig nok skriftstørrelse for svaksynte og jeg leste ufrivillig noe á la følgende:
"Rakk å kjøpe røyk. Har lyst på deg osså. Ta en dursj så er jej hjemme sNart"

Det førte jeg inn i arkivet under "too much information"
Haha dagens bästa!
 
Liker ikke at broder'n fyller bensin til 3,03 kr/l Verden er urettferdig:(
zEb8pPJ.jpg
 
Gardermoen:mad::mad:
Hva er det med den flyplassen og snø?? Tullinger:mad:

Her må jeg si meg uenig, hvis det du mener er at ting går treigt på Gardermoen på grunn av snø? Sitter i den spisse enden av flyene der, og for oss som er ute og ratter i vintervær er Gardermoen en fantastisk flyplass! Det er faktisk den flyplassen i Europa som er mest effektiv når det gjelder å rydde unna snø - 12 minutter for å rydde en 3000m lang rullebane og tilknyttede taxebaner er i verdenstoppen. Når det gjelder deicing av fly går det også utrolig raskt på Gardermoen, sjelden vi står mer enn 5 minutter pr fly, og i forgårs tok det 45 sekunder! Husk at det i verste fall er to steg med deicing: først rundt 900 liter varmt vann, og så 2-300 liter glykolholdig væske som skal dekke en hel 737/A320, og mye mer for de større flyene.

Det er nå engang slik at det blir vinter her til lands. Selv om snørydding, deicing osv går usedvanlig fort på OSL, tar ting tid når samtlige fly må innom deicingplattformen, og kanskje vente på at banen må ryddes, for snøen legger seg ganske fort på 3000x45m. Forsinkelser er rett og slett uunngåelig på vinteren. Vi kunne sikkert gitt beng i å deice flyene, men da risikerer vi å falle ned etter avgang. Trenger sikkert ikke å måke banen så nøye, men da sklir vi av banen hvis vi må avbryte avgangen, eller ved landing, siden bremseeffekten ikke er god nok..

Jeg tror du skal være glad for at vinteroperasjoner blir tatt seriøst her til lands. Tenk litt på dette neste gang du klager på noe som du tydeligvis ikke har så god innsikt i. Prøv deicing på Heathrow, eller i Paris eller Frankfurt. Sist tok det 25 minutter i FRA, fem ganger så lang tid som på OSL...
 
Her må jeg si meg uenig, hvis det du mener er at ting går treigt på Gardermoen på grunn av snø? Sitter i den spisse enden av flyene der, og for oss som er ute og ratter i vintervær er Gardermoen en fantastisk flyplass! Det er faktisk den flyplassen i Europa som er mest effektiv når det gjelder å rydde unna snø - 12 minutter for å rydde en 3000m lang rullebane og tilknyttede taxebaner er i verdenstoppen. Når det gjelder deicing av fly går det også utrolig raskt på Gardermoen, sjelden vi står mer enn 5 minutter pr fly, og i forgårs tok det 45 sekunder! Husk at det i verste fall er to steg med deicing: først rundt 900 liter varmt vann, og så 2-300 liter glykolholdig væske som skal dekke en hel 737/A320, og mye mer for de større flyene.

Det er nå engang slik at det blir vinter her til lands. Selv om snørydding, deicing osv går usedvanlig fort på OSL, tar ting tid når samtlige fly må innom deicingplattformen, og kanskje vente på at banen må ryddes, for snøen legger seg ganske fort på 3000x45m. Forsinkelser er rett og slett uunngåelig på vinteren. Vi kunne sikkert gitt beng i å deice flyene, men da risikerer vi å falle ned etter avgang. Trenger sikkert ikke å måke banen så nøye, men da sklir vi av banen hvis vi må avbryte avgangen, eller ved landing, siden bremseeffekten ikke er god nok..

Jeg tror du skal være glad for at vinteroperasjoner blir tatt seriøst her til lands. Tenk litt på dette neste gang du klager på noe som du tydeligvis ikke har så god innsikt i. Prøv deicing på Heathrow, eller i Paris eller Frankfurt. Sist tok det 25 minutter i FRA, fem ganger så lang tid som på OSL...

Jeg setter pris på at sikkerhet blir tatt på alvor og jeg har ikke inngående kjennskap til hva som skal til for å drifte en flyplass. Ikke sitter jeg i den spisse enden heller. Jeg har derimot vært en relativt god kunde av flyselskapene i de siste 15 årene med hyppig reisevirksomhet. 2014 toppet listen foreløpig med rundt 130 flyginger. Ikke noe sammenlignet med en pilot, men absolutt nok timer i fly og på flyplasser til å kunne gjøre meg opp en mening. Min erfaring basert på flere hundre besøk på Gardermoen er heller dårlig. De siste tre ukene har jeg reist fra Gardermoen fire ganger. Alle flyene har vært forsinket. Ingen mine flyginger fra Værnes i samme periode har vært forsinket. Når jeg skrev det innlegget du reagerer på tok det 25-30 min fra vi forlot gate til vi var i luften. Likevel registreres flyet som Avreist i det flyet triller bakover. Da er statistikken over presise avganger rimelig meningsløs. Når jeg først er i gang: De gangene bagasjen min ikke har dukket opp har den alltid stått igjen på Gardemoen. Hvem klarer å plassere fast track lengst unna ankomst med flytoget og samtidig sette opp de tregeste båndene der?? Hvorfor kan ikke de to-tre vekterne som ikke ser på scanneren eller passasjerene bruke armene sine til å løfte esker bort fra båndet i stedenfor å småsnakke med hverandre med ryggen mot de som skal kontrolleres? Hvorfor må man alltid stå i kø for å late vannet? Småting, men summen av mine opplevelser gjør at jeg har et anstrengt forhold til Gardermoen.
 
Jeg setter pris på at sikkerhet blir tatt på alvor og jeg har ikke inngående kjennskap til hva som skal til for å drifte en flyplass. Ikke sitter jeg i den spisse enden heller. Jeg har derimot vært en relativt god kunde av flyselskapene i de siste 15 årene med hyppig reisevirksomhet. 2014 toppet listen foreløpig med rundt 130 flyginger. Ikke noe sammenlignet med en pilot, men absolutt nok timer i fly og på flyplasser til å kunne gjøre meg opp en mening. Min erfaring basert på flere hundre besøk på Gardermoen er heller dårlig. De siste tre ukene har jeg reist fra Gardermoen fire ganger. Alle flyene har vært forsinket. Ingen mine flyginger fra Værnes i samme periode har vært forsinket. Når jeg skrev det innlegget du reagerer på tok det 25-30 min fra vi forlot gate til vi var i luften. Likevel registreres flyet som Avreist i det flyet triller bakover. Da er statistikken over presise avganger rimelig meningsløs. Når jeg først er i gang: De gangene bagasjen min ikke har dukket opp har den alltid stått igjen på Gardemoen. Hvem klarer å plassere fast track lengst unna ankomst med flytoget og samtidig sette opp de tregeste båndene der?? Hvorfor kan ikke de to-tre vekterne som ikke ser på scanneren eller passasjerene bruke armene sine til å løfte esker bort fra båndet i stedenfor å småsnakke med hverandre med ryggen mot de som skal kontrolleres? Hvorfor må man alltid stå i kø for å late vannet? Småting, men summen av mine opplevelser gjør at jeg har et anstrengt forhold til Gardermoen.

Ok. Værnes har under en tidel av trafikken til OSL, så det er ikke rart det går litt smidigere der. Kø for å late vannet har jeg selv aldri vært borti, så det er vel en høyst subjektiv grunn til å kalle det en drittflyplass. Operativt sett er den fantastisk smidig. Forøvrig gjelder det med offblocktid når bremsene slippes på alle flyplasser, det er ikke unikt for OSL, det kan like godt skje på Værnes, i Tromsø, London eller Malaga at det tar tid før man kommer seg i luften. London, for eksempel, har romslig blokktid på rundt 2:20, selv om flytiden er nede i 1:40 noen ganger med gunstig vind, på grunn av at det er masse trafikk og det kan bli mye venting.
 
Jeg skjønte at det var kommentaren om toalettet du kom til å reagere på. Akkurat derfor sa jeg også at det var summen av alt som utgjør min mening om Gardermoen. Nå kan det også nevnes at jeg har ca like mange flyginger fra Arlanda og Kastrup som fra Gardermoen. Nøyaktige trafikktall har jeg ikke, men i 2014 hadde Arlanda litt færre og Kastrup litt flere passasjerer. Sånn sett burde de være sammenlignbare. Forskjellen er så vidt jeg kan se at de har tre rullebaner kontra Gardermoen med to. Om dette utgjør 50% kapasitet vet jeg ikke, men det burde i alle fall gjøre snørydding enklere uten at trafikken påvirkes i like stor grad? Mitt poeng var bare at jeg basert på egne erfaringer ikke er fornøyd med Gardermoen. Det må jeg nesten få mene selv om jeg bare er passasjer og ikke har noen måneders erfaring som trafikkflyger. Det er tross alt passasjerer Gardemoen skal betjene og leve av...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Guest571
Mektig imponert over at det går ann å ha en diskusjon og Gardermoen uten å nevne 19F.

+ 1

Har også vært trofast diamantkunde i mange år, med 2-4 turer fra Gardermoen hver uke. Må si meg enig i mye av det @TomB beskriver.

I tillegg oppleves flyplassen som "trang" og kaotisk når det er mange reisende, noe som skyldes flyplassens layout med kun en lang og smal terminal der gatene ligger på begge sider av terminalen.

Videre er det hinsides priser på mat og drikke, innenriksloungen er bånn i bøtta, toalettene trange og kapasiteten i rulletrappene til og fra Flytoget er en vits.

SAS er jeg dog meget fornøyd med @semmern, i løpet av de tre siste årene har jeg kun opplevd en alvorlig forsinkelse som gjorde at jeg ikke greide å komme meg hjem :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Gardermoen har gått fra å være en flyplass, til å bli et kjøpesenter som også betjener flyreisende. Hvor mange seter ved gatene har ikke forsvunnet siden 1998? Det som var et veldig åpent, lyst og luftig bygg er nå en eneste stor pølsekiosk.

Gardermoen er et sted man må innom, men som man aller helst vil bruke minst mulig tid på og legge igjen færrest mulig kroner ved.

Den flytekniske operasjonen er helt sikkert kjempebra, men det som funker bra, legger vi ikke så godt merke til som det som ikke flyter :)


..selv foretrekker jeg å reise med ryggsekk. Noen som har prøvd toalettene der borte med ryggsekk på seg? Bare det å komme inn i et avlukke er utbryterkunst av første klasse. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det er for de som har sekken (vom) foran.