Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Sikter du da til foreldrene som lærer avkommet at det bare er å betale seg forbi bermen med pappas penger – eller til den naive og rosenrøde ideen om at barn ikke under noen omstendigheter skal få se ørlite hint av at vi lever i en verden med store forskjeller, og at livet kan være urettferdig?

Eller kanskje begge deler?

;) ;)

Hehe, ja den kan gå begge veier. Tenker først og fremst på den rosenrøde ideen om at verden ikke er urettferdig. Når det gjelder bruk av pappas (eller mammas) penger, si til ungen at hvis de skal ha fast track kommer det ut av ukelønnen eller koster en klipp av hekken, så lærer de seg at man kan få seg fordeler her i verden, men det ikke kommer gratis.

11 åringen på vei hjem fra trening; «sjekk pappa, nesten 30 spenn jo!»

Kanskje vurdere elbil etterhvert merker jeg
Bare å hoppe i det. Jeg regnet her om dagen ut at drivstoffkostnaden på min forrige dieselbil var omtrent 17 ganger høyere enn det jeg betaler i dag for å kjøre elektrisk (basert på gjennomsnittlig strømpris feb-mars-april (inkl strøm og nettleie per kwh)). Nå bor jeg riktignok i nord og er heldig som har rimelig strøm.

Bare å hoppe i det. Jeg regnet her om dagen ut at drivstoffkostnaden på min forrige dieselbil var omtrent 17 ganger høyere enn det jeg betaler i dag for å kjøre elektrisk (basert på gjennomsnittlig strømpris feb-mars-april (inkl strøm og nettleie per kwh)). Nå bor jeg riktignok i nord og er heldig som har rimelig strøm.
Vel, nå er ikke drivstoffpriser det som velter lasset. Enig i at det er uvanlig å fylle til 27 kr/liter, men det store sluket på en bil er verditapet - i alle fall på nye biler. Med årlig kjørelengde på 12000 km utgjør 5 kr. ekstra på literprisen det samme på ett år som bilen taper seg i verdi pr. måned :unsure:

Vel, nå er ikke drivstoffpriser det som velter lasset. Enig i at det er uvanlig å fylle til 27 kr/liter, men det store sluket på en bil er verditapet - i alle fall på nye biler. Med årlig kjørelengde på 12000 km utgjør 5 kr. ekstra på literprisen det samme på ett år som bilen taper seg i verdi pr. måned :unsure:
Jaja, det er klart. Om man kjøper seg betydelig opp i verdi veier verditapet potensielt tyngre enn drivstoffkostnaden.

• Liker
Reaksjoner: eidehelg
Det tok to år.....
DSC_2270.JPG