Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Som en av disse sveklingene som ligger an til å bli MEGET dårlig om jeg får denne uhumskheten før noen rekker å få i meg en vaksine, er jeg meget takknemlig overfor alle som ikke synes det er en akseptabel løsning at jeg sitter innomhus i et år eller to uten kontakt med omverdenen.

Tiltakene vi lever med i dag har da ikke som mål å eliminere viruset - men å sinke spredningen mest mulig.

Takk skal dere ha. Virkelig.
 
Nå er du langt ute på viddene herr Hammerfjord. 1) Det er en ørliten forskjell på maskene som brukes i dag og de som var tilgjengelige for 100 år siden. Du som jobber i oljeindustrien om jeg ikke husker feil er sikkert veldig klar over at en maske er ikke en maske, det finnes ørten forskjellige masker med forskjellige spesifikasjoner med forskjellige misjoner. Maskene vi bes bruke gjør jobben sin på en helt super måte, OM brukt riktig. Dessverre er det mange som ser ut til å tro at de smitter gjennom haken, eller at nesten ikke kan være kilden til luftbåren smitte...

2) Ikke gjør det teitere enn nødvendig. Ja, masker har en begrenset virkningsgrad, det er det ingen som bestrider. Likevel er det også veldig klart at kunnskapen om virkningsgraden er svært diffus, basert på en håndfull studier med varierende grad av kontroll, der det også er stort tidssprik i studiene. Hvorvidt det har kommet frem noen nye kliniske studier av moderne standard har jeg ikke fått med meg, men det kunne vært interessant.
Uansett, fordi det ikke er snakk om en 100% virkningsgrad så er det altså ikke vits? Hadde du ikke tippet lotto om det var 99% sjans for at du vant noen millioner? Ikke vits om det ikke er 100%? Fordi det ikke er 100% så betyr det ikke at det ikke er til stor hjelp for å hindre smittespredningen.

Jeg har flere i familien som er i risikogruppen, til helvete med alle som ikke gidder å ofre litt for andre. Jeg selv vil høyst sannsynlig klare meg helt fint gjennom en omgang med covid, men for andre sin del har jeg levd et langt mer isolert liv de siste månedene og det har jeg bare måttet tåle. Faktum er at selv enkle grep som ikke trenger å gjøre store endringer på hverdagen din kan hjelpe, og heldigvis tror jeg flertallet er innforstått med det. Det har blitt snakket om den store nasjonale dugnaden, men vi vet alle at en litt for stor prosentandel nordmenn skyr alt som har med dugnad å gjøre, egosentriske duster...
 
Hei @Hammerfjord for et par uker siden lurte jeg på hvor du var blitt av. Savnet dine tråder og innlegg om truger, metaller og hva en speedmaster tåler. Til og med forklaringene om hva som er galt med Rolex syntes jeg var gøy!
Men disse (sinte??) utgreiingene om ulike fakta bidrar ikke med så mye positivt. (Og mesteparten har du kommet med før).
Denne tråden er vel heller ikke tenkt som noen diskusjon.
Kan vi ikke gå tilbake til det vi har felles? :)
 
Jeg stiller meg 100% bak de tiltakene som myndighetene anbefaler, og gjør alt jeg kan for å bidra i dugnaden. Det skulle virkelig bare mangle. Det koster meg ingenting å ha hjemmekontor, bruke munnbind på butikken eller droppe sosiale arrangement når sykdommen herjer.

Det som gjør meg litt betenkt med dette er hvordan de som stiller kritiske spørsmål blir slått ned som om de var pesten selv. Måten Høie parkerte Solvang i debatten hvor munnbind ble diskutert, er bare et av mange tilfeller som viser hvor lav toleranse det er for å stille kritiske spørsmål i dag. Mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke en åpen debatt gjør at vi blir mindre interessert i å følge rådene som blir gitt.
 
Nå er du langt ute på viddene herr Hammerfjord. 1) Det er en ørliten forskjell på maskene som brukes i dag og de som var tilgjengelige for 100 år siden. Du som jobber i oljeindustrien om jeg ikke husker feil er sikkert veldig klar over at en maske er ikke en maske, det finnes ørten forskjellige masker med forskjellige spesifikasjoner med forskjellige misjoner. Maskene vi bes bruke gjør jobben sin på en helt super måte, OM brukt riktig. Dessverre er det mange som ser ut til å tro at de smitter gjennom haken, eller at nesten ikke kan være kilden til luftbåren smitte...

2) Ikke gjør det teitere enn nødvendig. Ja, masker har en begrenset virkningsgrad, det er det ingen som bestrider. Likevel er det også veldig klart at kunnskapen om virkningsgraden er svært diffus, basert på en håndfull studier med varierende grad av kontroll, der det også er stort tidssprik i studiene. Hvorvidt det har kommet frem noen nye kliniske studier av moderne standard har jeg ikke fått med meg, men det kunne vært interessant.
Uansett, fordi det ikke er snakk om en 100% virkningsgrad så er det altså ikke vits? Hadde du ikke tippet lotto om det var 99% sjans for at du vant noen millioner? Ikke vits om det ikke er 100%? Fordi det ikke er 100% så betyr det ikke at det ikke er til stor hjelp for å hindre smittespredningen.

Jeg har flere i familien som er i risikogruppen, til helvete med alle som ikke gidder å ofre litt for andre. Jeg selv vil høyst sannsynlig klare meg helt fint gjennom en omgang med covid, men for andre sin del har jeg levd et langt mer isolert liv de siste månedene og det har jeg bare måttet tåle. Faktum er at selv enkle grep som ikke trenger å gjøre store endringer på hverdagen din kan hjelpe, og heldigvis tror jeg flertallet er innforstått med det. Det har blitt snakket om den store nasjonale dugnaden, men vi vet alle at en litt for stor prosentandel nordmenn skyr alt som har med dugnad å gjøre, egosentriske duster...

Jeg har tatt det opp med maskene der.
Og maskene folk bruker for det meste er ikke sykehus masker med forskjellige størrelse for best tilpasning.
Folk bruker standard "one size fits all"...
 
Hei @Hammerfjord for et par uker siden lurte jeg på hvor du var blitt av. Savnet dine tråder og innlegg om truger, metaller og hva en speedmaster tåler. Til og med forklaringene om hva som er galt med Rolex syntes jeg var gøy!
Men disse (sinte??) utgreiingene om ulike fakta bidrar ikke med så mye positivt. (Og mesteparten har du kommet med før).
Denne tråden er vel heller ikke tenkt som noen diskusjon.
Kan vi ikke gå tilbake til det vi har felles? :)

Jeg kan ikke like at så mange er skuffet...;):mrgreen:

Jeg var veldig syk: i et år.
Hadde ikke en gang lyst til å tenke på klokke og ingen lege kunne hjelpe meg.
Alt de hadde å si, var at jeg var heldig å bli såpass fysisk og mentalt sterk ifra før for å kunne gå gjennom det helvete.
Nå er jeg mye bedre eller frisk tror jeg og prøver å komme med rasjonelle fakta: folk er alt for gjennomtrukket av frykt, takk til mediene.
"Fear is an instrument of coercion" : aldri glem dette.
Sant nok er det ikke plassen for å ta alt av dette opp, men for mitt forsvar, har jeg ikke vært alene.
Du vet som alle andre som kjenner meg her at jeg er ikke en vanlig person som følger trendene og som følger blind på det mediene og politikkerne sier.
Jeg har aldri stemt for et nasjonal valg en gang i mitt liv. Så det er sagt.
Jeg ble kurert fra det som ungdom, etter det jeg hørte når jeg var i et politisk møte i Paris i 1988.
Siden det, har jeg forstått mange ting og konsekvensene.
Jeg prøver ikke å bli uhyggelig men jeg ser ikke på samfunnet som dere gjør...Tydeligvis.
Jeg ser hele spektrum hele tiden og det som kommer videre: sånn er jeg bare.

Og angående Rolex...
De sin politikk om å kutte produksjonen for å gjør seg mer eksklusiv/attraktiv er en taktikk som handler om kvantitet: ikke tillit.
Litt som våre politikere og bankene: det tror kvantitet kan berge sine prosjekter. At det er bare å "trykke" pengene i vei.
De skal finne ut at uten tillit, kvantiteten er irrelevant. Men når de finner ut, skal det bli for sent.
Dere ser hva som skjer med Rolex: folk biter på hverandre fordi noen tror på at andre står foran ventelisten ect og spekulerer på det...
Invistørene ødelegger mye men hvem har skap dette? Rolex sin flaskehals politikk: de har skap en reaskjon på markedet.
Tilliten smuldrer seg opp og ingen vet hva Rolex driver med eller hvis det blir mulig å få seg en stål klokke i morgen.
Det blir til å ende med mange frustrerte mennesker som skal snu ryggen og en skadet omdømme tror jeg.
Men sånn går det bare...
 
Redigert:
Våpenloven, forskriftene og følgeskriv er tydelige og lett forståelig.
Og med Våpenkompendiet som kom i fjor og som samler alle lover, forskrifter og retningslinjer på en enkel måte så sliter jeg med å se at verken våpenkontorer eller forhandler savner noen ytterlige retningslinjer.

Det er helt riktig, det er bare et spørsmål om prioritering av ressurser. Jeg kan uansett ikke skjønne at dette skal ta så lang tid, i hvert fall ikke for kurante søknader - det er jo snakk om enkle enkle vurderinger og oppslag i noen få registre.
 
Men så flott da?
Fantastisk egenskap.
Må være deilig når andre surrer rundt i tåka å vite at "jeg, jeg har søren med rett jeg. Hele tiden".

Eneste du mangler er vel selvinnsikt?
Hele spekteret.
8661D5CB-DB7B-473D-96BD-013D75CC587D.gif
 
  • Haha
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Nå er jo Heldal hentet tilbake fra pensjonist tilværelsen så nå blir det nok bedre

Såpass, ja.... Tror det gikk halvannen måned sist jeg søkte, måtte ringe og mase litt. Nå har jeg en tidligere kollega som jobber der, så neste gang satser jeg på ekspressbehandling ;)
 
Men så flott da?
Fantastisk egenskap.
Må være deilig når andre surrer rundt i tåka å vite at "jeg, jeg har søren med rett jeg. Hele tiden".

Eneste du mangler er vel selvinnsikt?
Hele spekteret.

For et forkastelig og kortsiktig kommentar.
Det jeg mener er at jeg ser på alt som skjer med historiske sammenligninger som kan stemme opp til kanskje 5000 år tilbake (siden det fins måte til å spore det) og det fordi jeg har studert mye på sosiale og økonomiske tidligere hendelser som gjentar seg: det som kan ses på som sykluser.
Jeg tenkte også på samme måte før jeg startet å gå dypere inn i det.
Det handler ikke om å dømme folk, men om å trekke sammenligning med det som har skjedd før: på samfunnene.
Folk har aldri skiftet, og mentalt sett, befolkningene beveger seg på samme måte.
Nå gå å finne deg en pils i kjøleskapet...

 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
For å gjenta meg selv: så flott at du ser det hele og store bildet, og sannheten.
Resten av oss i bermen har ikke innsikt og kunnskap som deg.

Jeg angrer nå på at jeg bidro med å puttet penger på denne automaten.
I rest my case og tenker ikke bidra mer til denne off topic retningen.

Sa jeg en gang at det var Sannheten?
Det er min visjon på hendelser.
Folk tar det som de vil: det er bare et bidrag, en mening.


Er du ikke drittlei å prøve å erte meg på et forum hvor du gjemmer deg bak skjermen din ?
Hva er det med livet ditt når du har bare det å gjør etter 600+ kommentarer på forumet siden 2012 ?
 
Redigert: